Måste hastigt och lustigt (nåja) byta toastol. På K-Rauta kostar de runt 5-6000 - på Jula bara 10% så mycket; billigaste ligger på 600 kr där. Är det ett bra köp, eller får man bara skräp? Jag vet inte ett skvatt om toastolar, kan det skilja så mycket i kvalitet som det skiljer i pris? Hur mycket kan egentligen gå sönder på en toastol??
Tacksam för svar från er som vet!
 
  • Gilla
svetsern
  • Laddar…
Skulle tro det är en riktig skitstol :). Sorry, kunde inte låta bli.

Men faktum är att det ligger väldigt mycket designjobb bakom en toastol map hur effektiv den är. Har själv besökt en utv avd hos en tillverkare och allt jag kan säga är att en noname är sämre än ett riktigt märke, riktigt mycket sämre.
 
Krilleman
Den billigaste skithus-stolen som man ska lägga pengar på skulle jag säga är IFÖ cera för 1395:- hos bauhaus.

Vill du lyxa till det lite tar du en sign för 1995:-

Då får du en toalett som är väl fungerande med komplett sortiment av reservdelar och en väl fungerande garanti om nu något mot all förmodan skulle vara knas!
 
En sign stol har Vi en skitbra stol sväljer allt
 
Krilleman
Men när man är för girig att köpa en ny snor man åt sig en begagnad sign från renoveringen av lägenheterna som jag verkar bli fast på för livstid...

Något ska man väl ha tillbaka för all uppoffring?! :wow:(y)
 
Vad är skillnaden på Ifö Cera och Ifö Sign? Och är det på bauhaus man "ska" köpa dessa stolar?

Annars finns det ju begagnade på blocket, och så kan man komplettera med en ny mjukstängade sits för 169:- från biltema om man tycker att det känns ofräsht.
 
Tyvärr har vi ingen Bauhaus här där vi bor. Men ok, argumentet att en märkesstol är lättare att hitta reservdelar mm till låter logiskt.
 
Nimajneb skrev:
Men faktum är att det ligger väldigt mycket designjobb bakom en toastol map hur effektiv den är. Har själv besökt en utv avd hos en tillverkare och allt jag kan säga är att en noname är sämre än ett riktigt märke, riktigt mycket sämre.
Berätta mer!
 
ricebridge skrev:
Berätta mer!
Tja vad ska man säga?

Simuleringsprogram som visar hur vattnet flödar i toan och hur små designförändringar totalt ändrar dessa flöden.
Prototyp byggande i lera typ som biltillverkare gör.
Ytterdesign balanserad mot effektiv produktion och hållfastigheten och härdning.
Konstruktion av "gjutformar".
Testkörningar i ugnar och verktyg.
Verklighetstester

Osv osv
 
Nimajneb skrev:
Tja vad ska man säga?

Simuleringsprogram som visar hur vattnet flödar i toan och hur små designförändringar totalt ändrar dessa flöden.
Prototyp byggande i lera typ som biltillverkare gör.
Ytterdesign balanserad mot effektiv produktion och hållfastigheten och härdning.
Konstruktion av "gjutformar".
Testkörningar i ugnar och verktyg.
Verklighetstester

Osv osv
Enda dom missar är "lättstädning". Och då menar jag utvändigt :)
 
På K-Rauta kostar de runt 5-6000 - på Jula bara 10% så mycket; billigaste ligger på 600 kr där.
Gör man den jämförelsen så ser det ju såklart helt idiotiskt ut, men som sagt jämför hellre en billig märkesstol (och med märke menar jag Ifö eller Gustavsberg, inte Hafa eller Westerbergs) på Hornbach eller Bauhaus kanske, då hamnar man i en tusenlapp i skillnad istället som Nimajneb skriver.

Vad är skillnaden på Ifö Cera och Ifö Sign? Och är det på bauhaus man "ska" köpa dessa stolar?
Kattvovven skrev:
Enda dom missar är "lättstädning". Och då menar jag utvändigt :)
En av skillnaderna på Cera och Sign är ju den hela cisternen, dvs inget topplock och ingen skarv som samlar smuts. Är stolen helgjuten även i sockeln så får man en mer lättstädad stol
 
Cera är den gamla standardstolen från IFÖ (men tillverkas fortfarande). Sign är den nya standardstolen. Förutom designen är skillnaden som sagt att Sign har inre cistern i plast, det som syns är bara en porslinskåpa som går att lyfta av.
 
Kolla olika stolar hur spolandet fungerar. En gång hade vi en skit stol. Spolandet fungerade under all kritig. Ibland behövdes 3 ggr spolning för att den skulle bli rent ;(

Bättre med lite dyrare stol.
 
BigGitt skrev:
Kolla olika stolar hur spolandet fungerar. En gång hade vi en skit stol. Spolandet fungerade under all kritig. Ibland behövdes 3 ggr spolning för att den skulle bli rent ;(

Bättre med lite dyrare stol.
Antalet stolar kan oxå bero på hur mycket man skitat ner den:rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Verklighetstester

Osv osv
Fascinerande titel att sätta på visitkortet: Provskitare...
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.