Hej

Grundförutsättningar enligt denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/grund-...are-med-gammalt-hus-och-fuktig-kallardel.html

Idag gjorde jag en djupare undersökning av sagda källardel. Bygglampa och sopborste avlöjade en lite annorlunda bild än den jag målat upp tidigare. Tidigare misstänkte jag att vatten trängde upp ur den golvbrunn som finns i utrymmet. Men det verkar inte längre vara fallet...

Då jag gjorde rent med sopborsten runt väggarna upptäckte jag att vattnet istället tränger in mellan väggen och plattan. Bruket i väggen har vittrat ned såpass att en glipa tillåter vatten och smuts att sippra in i källaren. Det kan även tilläggas att golvbrunnen inte gör sitt jobb på grund av att denna inte alls är ansluten till något avlopp. Golvbrunnen skall sålunda fortfarande läggas igen.

Hur tätar jag nu detta på bästa sätt?

Tankegångarna hittills går emot att bila upp kring skarven mellan vägg och platta, och sedan fylla igen med vattentätt bruk och sedan hoppas på att det tätar ordentligt.

Finns det bättre eller andra sätt att göra detta på?

Supertacksam för alla svar!
//Johan
 
Redigerat:
Ser ingen annan möjlighet än att åtgärda detta utifrån med dränering o lagning av platta o grund
förmodar att vatten står o trycker på hela tiden ,saknas dränering eller är det stopp??
 
Samma här tror jag. Att täta som du säger är ju en temporär lösning men ligger det ett konstant vattentryck utanför är det nog bara en tidsfråga innan det händer igen. Dränerar du får du på det hela taget torrare luft i källaren då vatten säkert tar sig in på andra ställen, även om detta kanske inte är direkt synligt.
 
Hej och tack för svaren!

Avloppet till golvbrunnen i utrymmet är som sagt igengrävt, så inget vatten kan passera ut den vägen...

Att dränera på den sidan av källarutrymmet som inte tätar kan bli lite marigt. Källarväggen i fråga ligger mitt under vardagsrummet, eller precis mitt under husets södra halva. Det är alltså en "kvarts-källare" som har två väggar placerade mer eller mindre mitt under huset.

Jag tror att den lösning som ligger närmast just nu är att antingen bila upp ett par "kanaler" i källargolvet och lägga dräneringsrör ifrån den ena sidan till den andra. och sedan gjuta över hela källargolvet med vattentät cement. Detta borde minska trycket på källarväggen, samt tillåta vattnet att passera under källargolvet istället för tvärs över det som det gör nu.

Eventuellt, för att göra det enkelt för sig, så struntar man i kanalerna och gjuter över alltihop med någon dryg decimeter vattentät betong, fixar en liten sump-grop där men i värsta fall kan pumpa ur vatten om det trots allt skulle tränga upp några större volymer vatten, och sedan hoppas på det bästa. Det här källarutrymmet ska ju inte användas på något vis alls, utan det viktiga är att slippa att vatten blir fritt ståendes på golvet.

Man kanske ska tillägga att det inte alls är fråga om någon flod eller ens bäck som rinner över golvet i det här källarutrymmet. Det är mer som att det sipprar in vatten genom springorna mellan golvet och väggen då det regnar över en lite längre period. Då huset antagligen står så gott som rätt på berggrunden så kommer vatten uppifrån "kullen" och passerar den här källaren på vägen utför berggrunden.
 
Om du bara tätar temporärt , finns inte risken att dina väggar blir underminerade när fukten klättrar upp i dom ?? Jag tror likadant som ..Elkludde & JPAS har skrivit.
Det vore ju synd om du vore tvungen att göra jobbet 2ggr
 
Ett förslag som jag själv provat är att bila upp hela golvet o lägga grov flis samt dränering i detta ex 50 mm slang strängar o sedan leda ut det sedan gjuta på detta
en viss försiktig het bör iakttagas så att väggarna ej undermineras
Lägga vattentät betong på bef golv riskerar att fukt stannar kvar o skadar väggarna .som tidigare påpekats
 
I USA förekommer det (det kanske är vanligt) att man har ett dräneringsdike på insidan av källarväggen, jag tror att det kallas "french drain". Kompletterat med ett ca 70 cm djupt hål i ena hörnet avsett för en dränkbar pump vid behov.
Är det någonting liknande ni funderar på?
 
Johan-TBY när är ditt hus byggt?. Består källarväggarna murad betonghålsten sk polsten är min erfarenhet att om de utsätts för ständig fukt så karbonatiseras betongen dvs den återgår till kalksten och sand.
Det fins alltså all anledning att sänka grunvattennivån genom att dränera på utsidan.
 
Tolkar det som att ditt hus ligger på en sluttning och att det är nära till berg. Din källare täcker inte heller hela huset, men om det är så att det du befarar är att vattnet rinner på berget och sedan under huset och in i din källare. Så finns det väl fortfarande en anledning att försöka att dränerar "runt" huset mot berget, så att vattnet rinner runt huset, eller tar vägen någon annan stans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.