• IMGP1416.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Appliceras jämnt med grov pensel, rulle eller högtrycksspruta. Bäst resultat uppnås vid applicering med pensel. Använd som första strykning eller som mellanstrykning i system appliceras färgen endast med grov alkaliefast pensel.
Litet utdrag från jotuns silikats produktblad.

Frågan är ju om din färgspruta är av högtryckstyp, ingen aning om vilka som är det.
Nej det är ingen slamfärg
 
Ja du det var en bra fråga.190 bar känns ju ganska bra, men det kanske inte är tillräckligt.

Specen säger såhär. Power consumption 625 W-230 V 50 Hz
Delivery 0.8 l/min.
Max. spraying pressure 190 bar
 
Du målar huset både bättre och fortare med en målarroller och pensel. Trams tro man kan spruta ett hus med en lite 1 liters spruta. Menar Du att du skall klättra upp och ned på stegen var gång du skall fylla på den lilla koppen. Du får också täcka allt, som inte skall målas med samma kulör, + marken runt huset, o s v.
Vi har kilometervis av trådar med ämnet sprutmålning, men ingen, eller få vågar visa hur bra det blev, någon köpte en spruta för att sprutmåla dörrfoder, som finns att köpa färdigmålade, då kan man undra om inte förståndet har blåst bort.
OK, någon kan kanske visa på bild, hur fint ni tycker det blev med er spruta............
så här kan en spruta se ut, som man sprutar hus med, går att hyra
http://www.anti-corrosion.com/produkter/farg/herkules.html
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Du målar huset både bättre och fortare med en målarroller och pensel. Trams tro man kan spruta ett hus med en lite 1 liters spruta. Menar Du att du skall klättra upp och ned på stegen var gång du skall fylla på den lilla koppen. Du får också täcka allt, som inte skall målas med samma kulör, + marken runt huset, o s v.
Vi har kilometervis av trådar med ämnet sprutmålning, men ingen, eller få vågar visa hur bra det blev, någon köpte en spruta för att sprutmåla dörrfoder, som finns att köpa färdigmålade, då kan man undra om inte förståndet har blåst bort.
OK, någon kan kanske visa på bild, hur fint ni tycker det blev med er spruta............
så här kan en spruta se ut, som man sprutar hus med, går att hyra
[länk]

Jag hör vad säger, men den Wagner projekt 115 jag frågar om har 9.5 liter balja och 7.5 meter slang och jag kommer använda mig av en skylift då huset är ca 11meter högt till nock.
En anledning till att jag vill spruta är att huset är ganska ojämt murat med många "skrymslen" som inte en roller skulle tränga in i.
Men visst det är kanske skit med sprutmålning i alla fall.
 
  • Gilla
P4LLADIN
  • Laddar…
saturnus skrev:
Du målar huset både bättre och fortare med en målarroller och pensel. Trams tro man kan spruta ett hus med en lite 1 liters spruta. Menar Du att du skall klättra upp och ned på stegen var gång du skall fylla på den lilla koppen. Du får också täcka allt, som inte skall målas med samma kulör, + marken runt huset, o s v.
Vi har kilometervis av trådar med ämnet sprutmålning, men ingen, eller få vågar visa hur bra det blev, någon köpte en spruta för att sprutmåla dörrfoder, som finns att köpa färdigmålade, då kan man undra om inte förståndet har blåst bort.
OK, någon kan kanske visa på bild, hur fint ni tycker det blev med er spruta............
så här kan en spruta se ut, som man sprutar hus med, går att hyra
[länk]
Att måla ett tegelhus med målarroller och pensel är enligt min erfarenhet ett evighetsjobb.....Det tar mycket lång tid att med pensel måla så att alla fogar blir bra.

Tro mig vi målade 90% av vårt tegelhus med en lånad proffsspruta (en Wagner som kostar +30 kkr att köpa). Tyvärr gick den sönder och vi tänkte att de sista 10% kan vi enkelt måla för hand..... dessa 10% tog lång tid och resultatet blev inte bra. Vi var t o m så desperata att vi försökte använda vår Bosch PFS 65 - men det går absolut inte att använda en så liten amatörspruta för att sprutmåla silikat.

Det är inte helt lätt att sprutmåla och få ett jämnt och bra resultat även med en bra färgspruta. Fördelen är dock att du behöver spruta kanske 2-3 varv vilket innebär att du har 1-2 varv på dig att träna in den rätta rörelsen och det rätta avståndet för att få ett bra resultat :)

Jag skulle gärna lägga ut bilder men är inte så pigg på att avslöja vem jag är på ett så stort forum som detta.

Så länge man använder en riktigt bra färgspruta och ägnar tid åt att täcka ordentligt hade vi egentligen bara ett problem; Silikatfärgen är relativt "tjock" vilket gör att sprutmunstycket kan täppas igen efter ett tag. Se till att du hyr av någon som kan rekommendera rätt munstycke och inställningar och se till att du verkligen får ett förlängningsmunsycke på någon meter så sparar du mycket tid.

En proffsspruta i kombination med skylift låter som ett perfekt upplägg för att måla ett tegelhus med silikatfärg.

Lycka till!

/Krille
 
ullberg
saturnus skrev:
Du målar huset både bättre och fortare med en målarroller och pensel. Trams tro man kan spruta ett hus med en lite 1 liters spruta. Menar Du att du skall klättra upp och ned på stegen var gång du skall fylla på den lilla koppen. Du får också täcka allt, som inte skall målas med samma kulör, + marken runt huset, o s v.
Vi har kilometervis av trådar med ämnet sprutmålning, men ingen, eller få vågar visa hur bra det blev, någon köpte en spruta för att sprutmåla dörrfoder, som finns att köpa färdigmålade, då kan man undra om inte förståndet har blåst bort.
OK, någon kan kanske visa på bild, hur fint ni tycker det blev med er spruta............
så här kan en spruta se ut, som man sprutar hus med, går att hyra
[länk]
Det var väldigt vad negativ man kan vara, utan speciellt bra stöd för dina påståenden (ännu, komplettera gärna om du har, mina ord är inte sanningen utan återspeglar bara de _erfarenheter_ jag har). Jag tillhör de som har en färgspruta och är väldigt nöjd med resultatet. Anledningen till att man inte ser så många bilder gissar jag är att det är väldigt svårt att fånga resultatet (speciellt det som skiljer från roller / pensel) på bild. Dessutom är det ju sällan man har både sprutat och rollat / penslat och kan göra en jämförelse. Den lyxen har dock jag.

Vi har träpanel på väggarna, 20x200 mm, den större delen sprutmålat med min ProjectPro 119 (altså inte proffs men en av de bättre hobbymaskinerna). Sen var det infodringen av en garderob, då sprutan inte var hemma och jag bestämde mig för att rolla. Exakt samma panel, samma färg och lika många strykningar. Men skillnaden i gräng är enorm. Så pass stor skillnad att jag funderar på att slipa över de och spruta med sprutan.

På den sprutade panelen är det själva trät som sätter strukturen, precis som jag vill ha det. ingen gräng från målningen. På den rollade panelen (vanlig rollerhylsa, listad som normal gräng, inte mohair eller filt men då hade jag ju fått doppa i färgen i oädlighet) har jag, trots slätning med roller (även om jag inte på något sätt är professionell målare har jag jobbat i färgbutik i ett antal år i min ungdom så jag vet väldigt väl hur man ska göra, även om jag inte gör det dagligen), fullt synlig gräng, vilket jag till viss del kunde undvikit genom efterslätning med pensel, men det är ytterligare ett moment som tar tid...

Bilderna tycker jag inte är helt rättvisande men ger i alla fall en hint.

samma fenomen finns på golplanken som vi också sprutade, förutom i klädkammaren som var förvaring när allt annat målades, där körde vi med roller (denna gång dock en med fin gräng, minns inte om det var mohair eller filt), betydligt mer gräng på de rollade ytorna.

Så, baserat på min erfarenhet är det stor skillnad på resultatet. Vilket man vill ha är väl upp till var och en men jag vet vad jag skulle välja alla dagar i veckan.

Att det inte skulle gå fortare skulle jag också vilja se stöd för. Visst tar maskning lite tid men sen är det det ingen lek i hur mycket fortare det går med sprutan. så bara det handlar om en lite större yta är det väl värt tiden för maskning (den är ju ändå inte direkt noll om man rollar ändå..), de där plastfilmerna med inbyggd masktejp gör det väldigt snabbt. När jag väntade leverans av mitt kök skulle jag måla taket i bland annat köket. Jag var lite sen men leveransen skulle komma under ett 4h spann så jag hoppades på sen leverans. När jag precis plockat fram sprutan (men inte monterat ihop munstycken etc.) ringde budbolaget och sa att de skulle vara där om ca en halvtimme. då blev det lite bråttom men på de knappt 40 minuter det tog för dem att komma (lite sena var de) hade jag monterat ihop sprutan & målat 40 m2 tak i två lager, det hade inte funnits en chans med pensel / roller, speciellt på vårt paneltak där man hade fått pensla "panelvecken" i en mindre evighet...

För att återgå till TS fråga (där jag tyvärr inte har några riktigt raka svar) så tycker jag det du ska kolla upp är om färgen verkligen är lämplig att spruta (verkar ju möjligt baserat på utdraget som finns ovan men kanske kolla med en expert) eller om den behöver arbetas in i underlaget. Jag tycker att den sprutan du länkar till borde klara silikatfärg men jag har inte provat med min (som dessutom är lite starkare) så maila / ringa wagner kanske är vettigt...

/U
 
  • rollat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sprutat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att återgå till TS fråga (där jag tyvärr inte har några riktigt raka svar) så tycker jag det du ska kolla upp är om färgen verkligen är lämplig att spruta (verkar ju möjligt baserat på utdraget som finns ovan men kanske kolla med en expert) eller om den behöver arbetas in i underlaget. Jag tycker att den sprutan du länkar till borde klara silikatfärg men jag har inte provat med min (som dessutom är lite starkare) så maila / ringa wagner kanske är vettigt...

/U
Det var ett utförligt svar! Jag har mailat Conrad men det kanske är bättre att maila Wagner direkt i stället.
Såg att en del på detta forumet har just sådan spruta och någon kanske redan har provat att sprutmåla med silikatfärg.
 
Trhuster skrev:
Jag hör vad säger, men den Wagner projekt 115 jag frågar om har 9.5 liter balja och 7.5 meter slang och jag kommer använda mig av en skylift då huset är ca 11meter högt till nock.
En anledning till att jag vill spruta är att huset är ganska ojämt murat med många "skrymslen" som inte en roller skulle tränga in i.
Men visst det är kanske skit med sprutmålning i alla fall.
OK, trägen vinner, och med en lift blir det hela enklare....en vindstilla dag (för sprutningens skull) I USA är det mer vanligt att man använder högtryckssprutan, både till små och stora objekt, och en målare som är van, täcker inte över det som inte skall målas. En bit mazonite 300X600mm går bra att använda som skydd, och med denna i ena handen och pistolen i andra, med rätt sprutbild, går det få till det utan att maskera hela huset med skyddspapper och tejp;). Vill du åstadkomma ett bra resultat, börjar du med en binder = grunden för silikat, nästa varv kan du tunna silikatet med 20% binder, och sista varvet med enbart silikat. Detta kommer att sitta på väggarna i 30 år, utan problem. Men köp nu färgen från någon av de stora tillverkarna, Nordsjö har bra kvalitet på silikat. Och glöm inte att fota mycket, kul att ha och visa om resultat blir bra, skulle det gå åt h...e kan du kasta foton............
 
Vi har sprutmålat en hel villa med silikatfärg! Går utmärkt. Huset är putsat och borstat, dvs putsen har en rejäl struktur.

Vi började med att rolla, men pga strukturen blev det svårt att få färgen att täcka bra. Köpte en Bosch PFS 105 för drygt 2000 kr.
Resultatet blir perfekt och målningen går väldigt snabbt. Det som är det jobbiga är att täcka fönster mm. Det tar mycket tid.
 
men ullberg, handen på hjärtat, menar du verkligen att det skulle löna sig tidsmässigt, att fixa till sprututrustningen för att spruta väggboarden du visar på bild, nej knappast, en sådan rullar man snabbare till samma resultat. Och att måla 40 m2 tak, jovisst går det bra, med rätt utrustning, men.....hur såg du ut efter målningen. Det är just dessa moment jag ständigt efterlyser bilder på, så att andra på Forumet som står i begrepp att inhandla en sprututrusning, kan se vad det handlar om. Måleribranchen har kanske en del att lära av alla inläggen här, och vad man kan åstadkomme med en sprutpistol. Kunde vara intressant att se, om någon med nybyggd villa, fått denna sprutmålad av målerifirman. Med mina dryga 50 år som målare med eget företag, har jag tydligen mycket kvar att lära om mina sprutpickor, som jag inte målar hus med, men väl annat. Bilar och motorcyklar bl a

slpetnymlat026.jpg

harleylack3.jpg
grandfinale1.jpg
 
Redigerat:
ullberg
saturnus skrev:
men ullberg,
men Saturnus, eftersom du inte använder några riktiga argument (utom att påvisa din kunskap när det gäller att sprutmåla ex. bilar och motorcyklar, något som jag på intet vis ifrågasätter, det är du säkert grym på, men det är inte samma sak som att måla i hemmet) slutar jag att stödja med argument och gör precis som du och påstår saker (dock har jag ju, till skillnad från dig, erfarenhet av såväl sprutmålning som rollning i hemmet)

saturnus skrev:
handen på hjärtat, menar du verkligen att det skulle löna sig tidsmässigt, att fixa till sprututrustningen för att spruta väggboarden du visar på bild, nej knappast, en sådan rullar man snabbare till samma resultat.
Jag sparade definitivt tid på att spruta "väggboarden" (vad det nu är, jag skrev panel)

saturnus skrev:
Och att måla 40 m2 tak, jovisst går det bra, med rätt utrustning, men.....hur såg du ut efter målningen.
Ja, det gick bra, jag kan inte hävda att jag inte fick något stänk på mig men inte speciellt mycket och bra mycket mindre än sist jag rollade ett tak. (och då hade jag inte ens en lans vilket är att rekommendera om man ska spruta tak.

saturnus skrev:
Det är just dessa moment jag ständigt efterlyser bilder på, så att andra på Forumet som står i begrepp att inhandla en sprututrusning, kan se vad det handlar om.
saturnus skrev:
Måleribranchen har kanske en del att lära av alla inläggen här, och vad man kan åstadkomme med en sprutpistol. Kunde vara intressant att se, om någon med nybyggd villa, fått denna sprutmålad av målerifirman.
Det är långt ifrån ovanligt att målare använder sprutning men jag skulle säga att skillnaden blir mycket större för konsumenten, jag sprutar nog lite långsammare än ett proffs men jag vet att jag rollar mycket långsammare än densamma (jag har som sagt jobbat i återförsäljarledet och många av mina kollegor var gamla målare, vi målade ibland om i butiken...)

saturnus skrev:
Med mina dryga 50 år som målare med eget företag, har jag tydligen mycket kvar att lära om mina sprutpickor, som jag inte målar hus med, men väl annat. Bilar och motorcyklar bl a

[bild]

[bild]
[bild]
Väldigt fina fordon tror du är en riktigt bra lackerare, skulle du kunna tänka dig att rolla någon av dem? (kom ihåg att ett av mina argument också är att du inte kan få samma fina (i princip ingen) gräng med sprutan jämfört med rollern.

Jag har absolut inget emot dig Saturnus, jag blir bara så trött när folk är snabba på att hälla ur sig galla utan argument, kanske finns det tydliga emot sprutmålning men än så länge har jag inte sett dem från din sida. Väl mött!

/U
 
saturnus skrev:
men ullberg, handen på hjärtat, menar du verkligen att det skulle löna sig tidsmässigt, att fixa till sprututrustningen för att spruta väggboarden du visar på bild, nej knappast, en sådan rullar man snabbare till samma resultat. Och att måla 40 m2 tak, jovisst går det bra, med rätt utrustning, men.....hur såg du ut efter målningen. Det är just dessa moment jag ständigt efterlyser bilder på, så att andra på Forumet som står i begrepp att inhandla en sprututrusning, kan se vad det handlar om. Måleribranchen har kanske en del att lära av alla inläggen här, och vad man kan åstadkomme med en sprutpistol. Kunde vara intressant att se, om någon med nybyggd villa, fått denna sprutmålad av målerifirman. Med mina dryga 50 år som målare med eget företag, har jag tydligen mycket kvar att lära om mina sprutpickor, som jag inte målar hus med, men väl annat. Bilar och motorcyklar bl a
Ursäkta att jag svarar men TS frågar ju om att måla ett stort hus där i stort sett hela fasaden är tegel. Min erfarenhet är att täckning och sprutmålning av 90% av huset tre varv tog under 8 tim effektiv arbetstid. De sista 10% för hand tog ungefär lika lång tid....

Att måla en tegelfasad för hand är en helt annan sak än att måla en träfasad för hand. Ska man måla ett tegelhus för hand får man vara beredd på att offra en stor del av semestern.

Färgsprutan jag lånade användes just av en professionell målerifirma för att måla i första hand tegel/putsfasader. Deras rekommendation var att måla med färgspruta på tegel med silikatfärg då man snabbt och enkelt kommer åt i alla fogar och andra "skrymslen och vrår". Däremot rekommenderade de inte att måla träfasader med färgspruta då deras erfarenhet var att resultatet inte blir speciellt bra. Enda gången det blev acceptabelt på träfasad är om färgsprutan bara användes för applicering och de ändå var tvungen att stryka med roller/pensel. Men det arbetssättet sparade ju ingen tid så därför använde de bara färgsprutan på tegel/puts.

/Krille
 
Tack för synpunkter, ullberg o Krille4, men det var inte min mening att vara otrevlig, det var mer ett försök att få klarhet i hur mycket enklare och bättre det är med en spruta då. Det finns ett stort intresse för alla nya sprutor som finns på marknaden, men att spendera en tusenlapp på en sådan med 1 liters kopp under, och tro att nu är det slut med allt tråkigt arbete, är nog att sikta lite högt. Och visst är där kringarbete med sprutmålning, att det kan ta 3 minuter att spruta en innerdörr, medan det kan ta 43 med pensel, kan nog vara riktigt, men då bortser man ifrån, om man nu sprutar den inne i vardagsrummet, att man får täppa igen nyckelhålet......och allt annat+ att man får tvätta ren sprutan. Med en pensel räcker det att lägga en dagstidning på golvet.
Nåja, tillbaka till TS fasadmålning och Krilles redogörelse för högtrycksprutan, som man kan hyra, och då är man inne på ett yrkesmåleri, och kännedom om vilken viskositet färgen skall ha när man grundar upp o s v. Högtrycksprutan har en kapacitet över alla andra sprutmetoder, och är att föredra om man talar om större objekt. Men med detta som allt annat, fordrar det lite handlag och färdighet, för att få till det på ett bra sätt, något som tydligen både ullberg och Krille4 bemästrar.
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Tack för synpunkter, ullberg o Krille4, men det var inte min mening att vara otrevlig, det var mer ett försök att få klarhet i hur mycket enklare och bättre det är med en spruta då. Det finns ett stort intresse för alla nya sprutor som finns på marknaden, men att spendera en tusenlapp på en sådan med 1 liters kopp under, och tro att nu är det slut med allt tråkigt arbete, är nog att sikta lite högt. Och visst är där kringarbete med sprutmålning, att det kan ta 3 minuter att spruta en innerdörr, medan det kan ta 43 med pensel, kan nog vara riktigt, men då bortser man ifrån, om man nu sprutar den inne i vardagsrummet, att man får täppa igen nyckelhålet......och allt annat+ att man får tvätta ren sprutan. Med en pensel räcker det att lägga en dagstidning på golvet.
Nåja, tillbaka till TS fasadmålning och Krilles redogörelse för högtrycksprutan, som man kan hyra, och då är man inne på ett yrkesmåleri, och kännedom om vilken viskositet färgen skall ha när man grundar upp o s v. Högtrycksprutan har en kapacitet över alla andra sprutmetoder, och är att föredra om man talar om större objekt. Men med detta som allt annat, fordrar det lite handlag och färdighet, för att få till det på ett bra sätt, något som tydligen både ullberg och Krille4 bemästrar.
Ursäkta om jag var lite "tvär" men blir ibland lite less på de som aldrig sprutmålat eller målat ett tegelelhus för hand men som ändå är mycket negativa till sprutmålning. Däremot intressant med åsikter från dig som uppenbarligen kan yrkesmåleri även om vi har olika åsikter om sprutmålning av just tegelfasader :)

Jag skulle vilja påstå att jag inte har något direkt handlag eller färdighet gällande sprutmålning men däremot läser jag på innan och gör ordentliga förberedelser vilket brukar underlätta. Min erfarenhet är att tegel i kombination med silikatfärg av bra kvalitet är riktigt "förlåtande" för en amatör som jag. Tegelstenarna har lite olika struktur och fogarna är lite ojämna vilket gör att små misstag vid sprutmålningen inte syns speciellt mycket.

Grundade gjorde jag med silkatgrund/binder enligt instruktion från färghandeln och sedan tunnade jag färgen ca 20-30% de första två varven. Så förutom förberedelse, bra utrustning och viss försiktighet tyckte inte jag att det var speciellt svårt att få ett bra resultat.

/Krille

P.S Dubbelgaraget med liggande träpanel hyrde jag dock in kompisens son att måla för hand vilket blev både snyggt samtidigt som det blev billigare än att hyra färgspruta;) D.S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.