Vi ska bygga ett trähus i äldre stil typ FHs Doppingen, med mansardtak.
Eftersom vi vill ha en del ändringar och egna inredningar i badrum och stengolv, samt göra en del enklare jobb själva, kollade vi på lösvirkeshus. Men vi vill egenligen ha totalentreprenad o slipper mycket krågel o stress, men det går ju inte om man vill göra badrum o kök o måla o golv etc själva...:confused:

Det var många som skrev goda erfarenheter om de båda företsgen, men vad som i slutända gjorde att ni valde den enaninte den andra? I vårt fall ( att kan komma åt billigare kakel o sten genom direkt import) kan det finnas andra husleverantörer som kan erbjuda totalentreprenad med våra egna inredning?

Vi har en totalbudget 3,4 M och tomten betalt men anslutning, väggkostnad etc tillkommer, och vi kanske behöver påla :(

Tacksam för svar och synpunkter!
 
Ingen ? :eek:

Det finns väl många som bygger/byggt med FH? Ingen har även jämfört med Villa Varm? Är det nån som byggde FH och tog alla åtagande och själv inte/nästan inte gjort något, och hur mycket i så fall ländade utom tomt och anslutningar?

Tacksam om nångon vill dela med sina siffror och erfarenheter!
 
F
Vad är du ute efter och vad vill du göra/köpa själv?

Det är ju inte två direkt jämförbara husleverantörer du jämför.
 
Kines skrev:
Ingen ? :eek:

Det finns väl många som bygger/byggt med FH? Ingen har även jämfört med Villa Varm? Är det nån som byggde FH och tog alla åtagande och själv inte/nästan inte gjort något, och hur mycket i så fall ländade utom tomt och anslutningar?

Tacksam om nångon vill dela med sina siffror och erfarenheter!
Är det inte enklast att kolla med en FH säljare vad kostnaden blir?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Vi valde Fiskarheden för att det var billigare, men hade vi haft några hundratusen till hade jag hellre byggt med Villa varm pga deras extremt goda rykte. Vi tog bara in åtagande 1 och 3 från FH. Grund, el och vvs från en annan entreprenör och har gjort väldigt mycket av "resten" själva. Vi har en liten firma som vi tar in till småsaker lite då och då.
 
fsn skrev:
Vad är du ute efter och vad vill du göra/köpa själv?

Det är ju inte två direkt jämförbara husleverantörer du jämför.
Jag tycker de här två husleverantörerna är de två som jag valt när vi ska rita planritning själva och gör dessutom en del själva. Visseligen har de inte samma väggkonstruktion och Villa Varm stomreser deras hus enbart, men för oss som vill ha egna ideer o lösningar etc etc verka de två ganska smidig...sedan har båda två ganska bra rykte så tänkte höra ninsom byggt med dessa, på något sätt hade jämfört dom och vilka är för och nackdelar hos resp.

Vidare undrar jag om man inte ska göra mycket, bara målar och tapetsera o lite smått, hur ligger deras pris till jämfört med andras nyckelfärdiga hus med samma standard.

Vi vill inte göra så mycket, men vi vill välja all inredningar så som golv, kakel klinkers o allt annat i våtutrymme, tappeter, belysningar eldosar etc inte bara från husleverantörs egna tillval, som ofta ganska begränsad...samt har egna ritningar o design själv köket o väljer egna vitvaror. Hur många som har sådana möjligheter? :x

Vi har fåfrågat FH men det har tagit ganska lång tid med ändra lite olika grejer så pris på stomen har jag inte ens fått :confused:
 
byggankan skrev:
Vi valde Fiskarheden för att det var billigare, men hade vi haft några hundratusen till hade jag hellre byggt med Villa varm pga deras extremt goda rykte. Vi tog bara in åtagande 1 och 3 från FH. Grund, el och vvs från en annan entreprenör och har gjort väldigt mycket av "resten" själva. Vi har en liten firma som vi tar in till småsaker lite då och då.
Jag hade tänkt på dig när jag skrev inlägg;) för jag läste ganska många inlägg du skrivit. Vi ritade om Svanen och tänkt bara köper åtagande 123, grund el och vvs från nån annan. Vi gör "bara" åtagsnde 4, har barn 1,5 rep 3,5 så vi orkar nog inte mer heller. Din man är elektriker om inte jag minns fel. Vi har bara renoverat en 3:a förut, men vi hoppas att genom anlitar el o vvs killar som vi känner, så vi kan få ha egna ( valda) material o inredning och på så viss spara lite deras pålägg :rolleyes:

Har du ångrat er nu i efterhand att ni inte valde Villa Varm? Jag var tveksam pga att de har en annan takvinkel på mansardtak och tillsamans blir 80 ° istället som andra, dvs 90° - jag hoppas du förstår vilka två takvinkla jag pratöar om. Samt jag tycker med deras tjocka fabrikmonterade väggar kan det vara svårt att ändra eldragningar om man missat något o vill lägga till i efterhand.
 
Min sambo är jurist :) men han gick eltele på gymnasiet och är händigare än snittet. Samtidigt så är jag en tvättäkta teoretiker som kan sitta i timmar och läsa på hur man ska göra saker (men kan sedan inte utför det rent praktiskt...) så vi kompletterar varandra väldigt bra. Vi ångrar inte att vi byggde med fh och tycker att vi fått ett väldigt bra hus för pengarna. Men det har varit slitsamt. Har en dotter som var 1 när vi köpte tomten så det har inte varit så mycke att vi arbetat tillsammans utan en har fått ta hand om henne. Nya pbl har ju helt klart försvårat för självbyggare i och med att man inte får flytta in innan slutbeviset. Vi är nu efter 2,5 år inte färdiga ännu, men vi håller vår tidsplan. Har helt enkelt inget större behov av de sista rummen innan vår son som är planerad att födas imorgon behöver eget rum.

Men om vi skulle bygga hus igen och hade en lite större budget så skulle jag nog hellre bygga med villa varm än fiskarhedenvillan igen. Resan har inte varit helt lätt och det är väldigt irriterande att allt hela tiden måste gå genom säljaren (som tur är har vi haft en bra säljare). Men när vi vill ändra ritningen så skulle det varit mycket bättre om vi kunde prata med de som gör ritningen direkt än att vi nu fick säga till säljare som sa till konstruktören som skickade ritning till säljaren som skickade den till mig. Vissa småsaker verkade dessutom vara omöjligt att kommunicera så då fick vi bara strunta i det och sedan prata med snickaren om att en vägg var ritad en dm fel.
 
ursäkta mig bygganka, men jurist är ju ännu bättre :) hemma hos oss är det tvättom, det är jag som tar reda på saker och även utföra då slipper jag sambons 'ojdå men jag e faktisk ingen hantverkare!'

hur mycket mer behöver man har om man väljer VV än FH tror du? tror VV erbjuder enbart stomrest, men då deras tjocka väggar pref. så är yttervägarna nästan klar. gjorde ni någon närmre jämförelser? ska fråga Håkan på VV själv också.
 
Nej vi gjorde inga närmare jämförelser. Vi hade satt ett maxpris som vi absolut inte ville komma över och eftersom att vi kom över det med villa varm och precis klarade det i kalkylen vi gjorde för fiskarhedenvillan så undersökte vi inte mer.

Passar på att be om ursäkt om jag har en hel del stavfel i vissa inlägg, skriver oftast från mobilen och då är det så jobbigt att rätta fel och ibland så kommer det in konstiga rättstavningar också.
 
Jag började titta på VV. Nöjd med bemötande och hur deras tänk är. Sen sneglade jag på FH. En kompis med bra erfarenheter ifrån dem. Sen slutade det med att jag kollade upp vad det verkligen kostar att bygga och nu bygger jag lösvirke. Men det är inget man ska ge sig på om man inte har ett brinnande intresse, mycket tid och goda kontakter. Har lagt många 100timmar på planering men det kommer synas när det är klart också.

Mitt hus kommer bli som att jämföra en handgjord fin möbel jämfört med en 299kr byrå från IKEA. (FH) :)
 
Vi ritade ett helt eget hus som vi skickade till villavarm och två andra hustillverkare.
Det var nästan otäckt hur lika deras offerter var ekonomiskt. Det skilde bara ett par tusen kronor för ett 1,5 plans hus med vidbyggt dubbelgarage. Så det var annat som fick styra.
Villavarm gick bort mest pga att man inte kunde ha bredare fönster än 110cm och att de bara erbjöd spånskiva som ytskikt på väggarna.
Verkar annars vara bra att ha att göra med och ha rätt inställning till energiförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.