Billigare i drift! Ja, du forskade nog lite själv. Grovt räknat så kan man nog räkna värmeförlust i proportion till vägg och takytor som exponeras ovan mark. Tänk på avlopp och dränering också. Källare kräver djupare lagda sådana rör.

sent från min fån
 
BigGitt = HAN.

Visst handlar det om en inredd källare. Jag ser ingen vits med att ha oinredd?
 
Ja. Siffran gäller ju då bara för själva skalet och inget i huset, dock är isoleringen med räknad, faktiskt är de isoleringen som gör den största skillnaden.

Då som jag förstått det ska garage, maskinutrymme och andra liknade utrymme finnas i källaren i så fall och då är inte kraven på inredning så höga. El installation och lite el så borde de vara klart. Om man bygger på sättet som beskrivs blir källaren naturligt isolerad.

Men precis som largab säger så är avlopp och dräneringsdjup en kritisk faktor. Man måste ha en del marginal mellan djupaste dräneringsdjup och servisen till tomten.

Ett annat alternativ om man vill ha ett lite "roliga" hus är att bygga halva huset med källare och halva huset med platta på mark i ett halvplan, så att man får 4 halvplan med halvtrappor emellan. Aningen knepigare att tillverka, men ger ett mycket mer spännande hus. Om man föredrar halvtrappor framför heltrappor är de helt klart ett alternativ.
 
Visst är det väl bra med ett utrymme på 150 m2, jag skulle jubla över ett sådant garage/hobbyrum. Men om du har en stor tomt så är det kanske att föredra med garage i markplanet.
På 1950/60-talet var det ju populärt att "modernisera" med källare och garage i källaren, det kunde bli ganska branta uppfarter ibland.
 
Amatörbyggaren skrev:
Visst är det väl bra med ett utrymme på 150 m2, jag skulle jubla över ett sådant garage/hobbyrum. Men om du har en stor tomt så är det kanske att föredra med garage i markplanet.
På 1950/60-talet var det ju populärt att "modernisera" med källare och garage i källaren, det kunde bli ganska branta uppfarter ibland.
Hur så?

Tomten får bebyggas med max 500kvm.
 
500 kvm byggnadsyta låter ju mycket, räcker ju till ett garage i markplanet. Men hur stor är tomten? Är den redan delvis bebyggd?
På en liten tomt skulle jag inte tveka att bygga 150 kvm källarutrymme, förutsatt att det finns plats med en ganska flack uppfart, där avgör ju tomtens beskaffenhet. Det är väl fråga om ca 1,5 - 1,8 m från markplanet till portarnas underkant. Såvida det inte är fråga om souterrängvilla, men då blir ju förutsättningarna annorlunda.
- Det finns ju alltid möjlighet att bygga en bilhiss, inkräktar minimalt på tomten.
- Räkna med att ta hand om regnvatten också

Jag har faktiskt erfarenhet från en alltför brant uppfart, en SAAB 92 gick bra att ta sig upp med, däremot inte en Morris Minor.

Till dina övriga frågor, kostnader etc har jag inga synpunkter
 
Tomten är på 1650 kvm. Helt slätt. Det kommer att byggas villor i närheten (det är ett nyexploaterat område) där tomterna ligger på 1000-1800 kvm. Skillnad i marknivå på max 20 cm!

Husen som får byggas max 4m till tak. 1 eller 1,5 plans.

Inget byggt på tomten än.
 
i mitt prisexempel var källaren isolerad och uppvärmd med golvvärme (glömde säga att det även ingick trappan ner men inte icke bärande innerväggar)

poängen med oinredd källare är att man kan inreda den själv senare samtdigt som man bor i huset och på så vis komma undan billigare, eftersom damm och skräp ramlar neråt är oinredd källare mycket bättre att vänta med än tex att köpa hus med oinredd ovanvåning
 
Korvgubbe
Tillåter kommunen källare? Kommer de att tillåta en garageuppfart som det kan bli fråga om här? Det blir en rejäl ränna i marken när du inte kan utnyttja någon lutning på tomten. Svårt att få plats med källare (med fönster) plus 1½ plan inom 4 m höjd, jag antar att du menar höjden upp till nocken.
Flera frågor men inget svar, och det var väl det du ville ha.
 
I detaljplanen står det inget om källare. Det står "en eller en och en halv" samt "4 m till taket". Ej nocken! Det finns redan några hus som är typ 6 m till nock. Jag tror kommunen gör det medvetet svårtolkat!

Ska försöka skanna in det.

EDIT. Klart.
 
  • planbest.jpg
Redigerat:
  • Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Räckte det inte med en tråd?
Den här tråden skulle handla om ekonomi. Men om det stör dig, är du välkommen att sammanfoga dessa.
 
Hur ser marknadsvärdet på ett 300 m2 hus jämfört med ett 150m2 hus med 150m2 källare?
 
Om man jämför 150m2 markplansyta med 150m2 källanplansyta så ser jag bara fördelar för markplansytan. Den är attraktivare som bostadsyta och lättare att komma åt (särskilt om man är handikappad eller äldre), mindre fuktproblem, ljusare, lättare att köra in bil i garage och smidigare att dela av till en uthyrningslägenhet. Samtidigt går utrymmet att nyttja till samma sak som en källare (dvs hobbyrum/förvaring).
 
Håller med pelpet och kanske inte bara jämföra yta utan också användningsområde för ytan i källaren på 150 kvm. En källare beroende på hur den ser ut har naturligt en begränsad tillgång till fönster/naturligt ljus vilket många ser som en viktig del förutom den faktiska ytan. Så även om man planerar halva huset som källare och det skulle bli billigare att bygga om man rent krasst ser till ytan så kanske användningsområdet en stor del av ytan går förlorad. En potentiell framtida köpare kanske bara räknar det som biyta och anser att huset bara har 150 kvm och resten är ett mörkt hål ;) och då spelar det kanske mindre roll att den ytan var lite billigare jämfört med ett 300 kvm stort hus ovan mark.

Så frågan är om TS är ute efter att bara reda ut vilket alternativ som är billigast eller också väger in andra aspekter när det gäller att väga ett hus på 150 kvm med en källare med samma storlek som ett hus ovan mark på 300 kvm?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.