Hej!

Tror jag klantat mig lite, har gjort om lite på framsidan huset och har tänkt sätta upp 4 st pollare.
Jag har lagt 16 mm kabelskyddsrör som egentligen är gjord för fiber, den är 12 mm invändigt.
Risken finns att det blir problem att få i kabeln i dessa.

Finns det en kabel som är godkänd för förläggning i rör i mark som är så tunn så att den går att få in i röret? Längsta sträckan är kanske 4-5 meter så det handlar inte om några jätteavstånd.

Hade först tänkt sätta 12 volt LED-pollare men utbudet av dessa är minst sagt minimalt, de flesta vill ha 230 volt.
 
  • IMG-20120501-WA0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

EKLK är den kabel som du behöver, det blir nog riktigt bökigt att få in i 16mm flexrör, mig veterligen finns EKLK inte i någon mindre dimension än 3x1,5 och de har en dimension på ca 9-11mm beroende på fabrikat.
Så rent teoretiskt går det, men i praktiken blir det knivigt att dra dem även denna korta sträcka som du beskriver.

/Daniel
 
Tack för svaret, det var det jag befarade, röret är helt slätt på insidan så det kan gå. Jag får göra ett försök.
Annars köper jag pollare avsedd för 230 volt och LED-konverterar dem helt enkelt, kommer dra elen från krypgrunden och sätter en LED-drivare där istället.
 
Om det är rimligt rakt / få svängar så går det rätt ok att dra EKLK i 16mm VP-rör med riklig dos dragfett. Det gick i alla fall på jobbet för en ensam elektriker.

EQLQ och EQLQ-Easy är väl tunnare än klassisk EKLK?
 
EQLQ Easy verkar finnas i dimensionen 9,2 mm, då borde det ju gå. Tack för tipset!
 
Om inte röret har lågfriktionsbeläggning på insidan så kan något smörjmedel hjälpa. Jag vet inte vad som händer med dragfett med tiden om det ligger blött i marken. Teflonspray borde fungera i alla fall.
 
Får prova det om det kniper, nu är pollarna beställda i alla fall, blev fyra styckna sådana här:
 
  • 683---3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petit87
  • Laddar…
dogge_e skrev:
Hej,

EKLK är den kabel som du behöver, det blir nog riktigt bökigt att få in i 16mm flexrör, mig veterligen finns EKLK inte i någon mindre dimension än 3x1,5 och de har en dimension på ca 9-11mm beroende på fabrikat.
Så rent teoretiskt går det, men i praktiken blir det knivigt att dra dem även denna korta sträcka som du beskriver.

/Daniel
EKLK lär finnas som 2x1,5 också. Men man tjänar nog inte många tiondels millimeter på detta. Sen vill man nog ha jord om det är till markarmatur såvida det inte är dubbelisolerat.
 
Raskus skrev:
Jag har lagt 16 mm kabelskyddsrör som egentligen är gjord för fiber, den är 12 mm invändigt.
Om rören/slangarna inte uttryckligen är avsedd för elkabel så får du egentligen bara lägga sån kabel som ändå får läggas helt löst (t.ex. EKKJ tror jag). EKKJ är väl ungefär lika grov som EKLK men "bångstyrig" på ett annat sätt.

LED-konvertering verkar absolut enklast för din del. Egentligen enligt konstens regler (se en radda andra trådar) så säger reglerna att det måste vara minst 1,5mm2-kabel till fast installerad belysning, men den regeln är ju inte alls anpassad för den lilla ström LED drar.

Nu är jag ute på hal is men för LED så kan du nog köra med nån kabel som egentligen är avsedd för icke-fast installation, typ "lampsladd". Andra har säkert något klart bättre att säga här!

petersv skrev:
Teflonspray borde fungera i alla fall.
Använd INTE teflonspray!

Teflon är inte bara smörjande, det är också isolerande och om det kommer bara pyttelite där man faktiskt gör anslutningar så kan det bli dålig kontakt och glapp/varmgång. :(
 
N1XV är tillåten att lägga både i rör och fritt i mark, den är dessutom billigare än EKKJ och EKLK och har relativt små ytterdimensioner. 3G1,5 ska ha en diameter på 10 mm.

Finns att köpa i kaplängd från elbutik.se och elgrossisten.se, och förmodligen andra nätleverantörer också.


yxis, det är väl silikonsprayen som är obra att använda vid elinstallation pga risk för dålig kontakt och varmgång? Teflonsprayen ska inte vara någon större fara, och den har dessutom inte samma tendens till att vandra som silikon. (Men jag är ingen auktoritet på området, så jag erkänner att jag kan ha fel...)
 
Stämmer det där om teflonspray? Det brukar vara (även mitt) argument mot silikonspray då silikon migrerar + är isolerande. Teflonspray är förvisso isolerande, men jag tror den sitter rätt bra fast när den har torkat.

Det är i alla fall vad elektrikern på jobbet sade. Aldrig silikon att smörja med, den vet man inte var den hamnar till slut. Dragfett eller sprayer som sitter fast.

Edit: attans, vrom hade redan postat samma sak...
 
yxis skrev:
Om rören/slangarna inte uttryckligen är avsedd för elkabel så får du egentligen bara lägga sån kabel som ändå får läggas helt löst (t.ex. EKKJ tror jag). EKKJ är väl ungefär lika grov som EKLK men "bångstyrig" på ett annat sätt.
Källan till detta vore också intressant. Jordkabel får läggas med eller utan rör, och EKLK kräver bara "mekaniskt skydd".
 
Sorry, jag tänkte på silikonspray. Dumstrut på för min del! :surprised::surprised::surprised:


Bo: Ska inte det mekaniska skyddet uppfylla någon slags norm, som jag antar bara garanteras uppfyllas av skydd avsedda för starkströminstallationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.