Vad anser ni om att bygga källare under ett stenhus?
Som jag ser det, kan man få en extra yta på kanske 150kvm.
Då hade man kunnat ha ett dubbel garage där.
Men vad hade det kostat?

För och nackdelar?
Prisperspektiv?
Påverkan på stenhuset?
Problem med fukten?
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
Är det ingen som har åsikter om detta?
 
Vad blir billigare att bygga?
Ett stenhus i en plan på 300 kvm eller 150 kvm med källare 150 kvm?
 
Skulle nog definitivt säga med källare, förutsatt att grundförutsättningarna är någorlunda rimliga. Det är överlag billigare att bygga ett våningsplan till än att göra 150m^2 mer grund. Det blir ju 150m^2 mindre tak med, och tak är ju inte gratis de heller.
 
Redigerat:
Tror inte det är riktigt så enkelt.. Grund är dyrt, ja, men källaren är inte billigare. Du ska ju lägga till otroligt mycket extra markarbete för ett källarjobb i jämförelse med platta. Sen ska källarväggar gjutas på det och tillhörande dränering och isolering. Ytan du får under mark i form av källare kommer att kosta avsevärt mycket mer än ytan ovan.

Jag påstår ju inte att jag har en kalkyl på detta men jag kan inte tänka mig att källare skulle vara billigare.

Fler tankar och åsikter?
 
Marken består av 1-3mm ren grus. 6 m ner iaf.
 
Låter rätt okej. Tänk på att du måste kunna dränera ut under den lägsta nivån av huset. Att gräva i de förhållanden är inte dyrt. Även om man gör en platta på mark måste man ändå gräva, så man behöver ändå ha maskinen där.

Om man har ett betonghus kan man använda samma väggar över och under mark (vilket inte går lika bra med ett träregel hus). Mellan våningen kan använda enkla prefabricerade block som är relativt billiga.

I praktiken bygger man ett 2 våningshus (vilket är mycket billigare än ett envånignshus med samma yta). Sedan tätar man betongen (med bitumen eller något likande) och drar upp ett dränerade skick.

Isolera behöver man inte göra om vägen är isolerad i sig (vilket i princip alla nya yttervägg element är). Dränera måste man ändå göra.

Kan sammanfatta de lite
Billigare:
Grund: Hälften så stor grund, ungefär halva kostnad. Att huset väger mer gör knappt någon märkbar skillnad på de de bara rör sig om några CM runt om. I princip inte märkbart
Tak: Halva taket, halva priset
Dränering: Lite drygt halva

Dyrare:
Markarbete, blir 2-3gånger mer. Halva ytan men ca 4gånger djupare. Dock blir nog kostnaden bara 20-40% högre eftersom de är dyrare att påbörja arbetet än att schakta undan.
Väggar: Blir ungefär 5-10% mer väggar
Fukttäntning: Arbete som i princip tillkommer i sin helhet. Inget gigantsiat arbete, kan klaras på en dag eller två. Materialkostand praktiskt taget försumbar.

Slutsatsen jag drar är att på fördyningar ligger billiga poster och på besparingar ligger dyra poster. Jämför timpris på grävmaskinen på en styv tusenlapp på vad som kanske är en halv eller möjligen en hel dags arbete, mot en besparing på grunden som kan nämna sig 100 000kr i stort. De riktigt dyra delarna på ett hus är delar som behöver isoleras. Grund, ytterväggar och tak.

1 våningshus. Standard 10 meter brett i vinkel.
300m^2 grund, 95m^2 yttervägg, 300m^2 tak. Vist ytterväggarna må vara dyra, men de blir inte så mycket av dem. Totalt 695m^2

2 vånignshus. Standard 10 meter brett 15 meter långt
150m^2 grund, 100m^2 yttervägg, 150m^2 tak. Totalt 400m^2

Om vi driftar att väggar är ungefär dubbelt så dyra som grund och tak (har tyvärr ingen siffra tillgänglig, men de lär nog ligga däromkring). Så skulle tvåvånignsalternativet exklusiv markarbete och mellanplan bli hela 37% billigare. Om förhållandena är goda (vilket de låter som de är) så är de inte ens säkert att markarbetet blir märkbart dyrare alls. Vad som tillkommer är mellanplanet, vilket är betydligt billigare än grund och yttervägg (eftersom de inte innehåller isolering).

Personligen har jag valt att konstruera mitt hus med 3 våningar, då så länge huset är signifikant lägre än vad de är brett drar en extra våning mindre energi än att breda ut sig. Jag har dessutom valt att göra huset mycket brett och ganska kort. Med en genomsnitts bredd på 12 meter och en genomsnittslängd på 14.

Kan ju även tilläggas att ett hus som är väl dränerat och ligger under mark kyls mer på sommaren och mindre på vintern än ett konventionellt hus.
 
Bygg 200m2 plus källare. Billigare i drift. Källare är bra. Roligare utrymmen för hobby, hemmabio etc.

sent från min fån
 
Är det ett befintligt hus eller ett nybygge?
 
Klart nybygge :)
Det skulle bli lite svårt att byyga ett garage under bef hus ;-)
 
Billigare i drift? På vilket sätt

/////
Ca 37% billigare. Det är en del.
 
Enligt en grov offert jag fått från en hustillverkare skulle kostnaden för en (oinredd) källare på 90m2 bli ca 7000SEK/m2 (golvyta), givet att man spränger ner källaren till hälften i berg (Spränga 2 enheter ner). Det var betydligt billigare per m2 än det nyckelfärdiga trähuset de räkat på att ställa på källaren. (Källarens kostnad räknat som merkostnad, dvs plattan var redan med i huset ovan mark så kostnaden för källaren blir då trämellanbjälklaget inkl golvvärme, thermomur-ytterväggar och extra markarbete. För stenhus med betongbjälklag blir det nog ytterligare en merkostnad på drygt 1000kr/m2 för dyrare mellanbjälklag men det är fortfarande ganska billiga kvadratmetrar)
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
Lurig rubrik i så fall, jag uppfattade det definitivt som att du ville bygga under befintligt hus vilket verkar lite riskabelt men går säkert att genomföra om man vill. Bygga stenhus med källare är väl ganska standard och finns hur mycket som helst, problem med fukt blir det inte om man bygger källaren rätt.
 
Jag frågade en hus-säljare från Fiskarhedenvillan om källare, och de tyckte att det oftast var meningslöst att bygga källare eftersom det är billigare att bygga ovan jord.
 
Men en oinredd källare är inte det samma som en inredd, isolerad sådan. Det framgår inte riktigt av BigGitts beskrivning men jag antar att om hon/han står i valet mellan källare eller ett större enplanshus vilket borde betyda att det rör det sig om en inredd sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.