Hej,

Jag är helt novis här och behöver råd. Jag skall lägga sten och kommer behöva kapa någonstans mellan 200-300 stenar, betongsten 50mm. Jag skall ha en diamantkapskiva i dimensionen 230 mm och det skiljer rätt många hundralappar när man tittar på alternativen. Vinkelslipen är lånad så det spelar ingen roll om skivan är helt slut när arbetet är klart, jag kommer inte att använda den igen.

Så, jag har kommit ner till två alternativ. Kan någon uppskatta om den billigare kommer att räcka, eller vad skulle ni som kan, valt i min situation?

Den fina, 710 kronor.

Den billigare, 429 kronor.
 
Biltema har väl billiga och helt OK klingor, du kan säkert köpa 2-3 st till priset av en.
 
  • Gilla
Preben92
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Biltema har väl billiga och helt OK klingor, du kan säkert köpa 2-3 st till priset av en.
Biltemas kostar 250 kronor. Man får alltså drygt 1½. Men är det inte ett bättre köp med en Rhodius än två Biltema? Eller...?
 
Det är svårt att säga. Vanligtvis är de billiga diamantklingorna vansinnigt bra för pengarna. Det är nog lite av en chansning men min erfarenhet är att de flesta noname-klingorna är bra.
 
Jag har köpt billiga skivor på Clas Olsson och använt dem till betongpannor, marksten och kalksten. Funkar kanon men dammar infernaliskt. Du har inte möjlighet att hyra en stationär med vattenkylning? Väldigt enkelt att få snygga raka snitt och dammet slipper du.
 
Maxikatten skrev:
Jag har köpt billiga skivor på Clas Olsson och använt dem till betongpannor, marksten och kalksten. Funkar kanon men dammar infernaliskt. Du har inte möjlighet att hyra en stationär med vattenkylning? Väldigt enkelt att få snygga raka snitt och dammet slipper du.
Problemet är att stenen kommer att komma i delleveranser eftersom Benders inte får fram sten i tid. Det innebär dessvärre att om jag skall hyra en sådan maskin så blir det antingen väldigt lång hyrtid, vilket kostar, eller att jag åker fram och tillbaka till uthyraren ett par gånger och det vetti fan om jag orkar...:surprised:

Så jag tänkte dela stenen själv. Någonting säger mig ändå att jag kan få rätt ok snitt på en betongsten med vinkelkapen, eller? Och tillbaka till min första fråga, klarar en diamantskiva att kapa 300 stenar? Eller hur många skivor går åt teoretiskt?
 
Nilfons.... Köp dig en egen billig vinkelslip till stenkapningen om inte den lånade har varit till det förut.
Både du och vinkelslipen kommer att bli totalt nerdammade , jag har kapat ca 30stenar hitills med en biltema skiva och en noname vinkelslip för 99kr (såg ut som en mjölnare efteråt) .
Snittet blev väldigt bra men vinkelslipen tog stryk av allt damm även att jag blåste rent den med kompressor. Jag ska slänga slipen så fort jag är klar med stenkapningen i år.
Glöm ej andningsskydd och glasögon och lycka till!
 
De diamantklingorna jag köpt på Biltema, Clas Ohlson mfl räcker väldigt länge.
Sedan hade Harald Nyborg en hög med vinkelslipar 230 mm igår (i butiken i Trollhättan iaf) nedsatt från 399 till 149.
 
Nilfons skrev:
Jag skall lägga sten och kommer behöva kapa någonstans mellan 200-300 stenar, betongsten 50mm.
Jag antar att det inte är stora plattor 30-40cm för då köper man ju halvsten.

Är det som jag misstänker lite mindre sten så klipper man dom med en stenklipp.

Går väldigt mkt fortare och trevligare att göra.
 
Lånar tråden lite - ska skära ut snitt i en av nockpannorna för att lägga den lite över vindskiveplåten - har tillgång till en kvalitetsvinkelslip men tyvärr bara med stålblad. Duger dessa till att skära i betongpannor eller är det ett no-no?

Känns drygt att köpa nya diamantklingor för dyra pengar för två små snitt. Hur fungerar det att borra med betongborr 8-10 hål längs linjen och knacka bort, någon som testat?
 
Herregud, köp en lågprisdiamantklinga! Allt annat kan jag tycka är meningslöst. Visst funkar väl klingan du länkar till men troligtvis räcker den endast till ett par pannor. Köper du en diamantklinga, även lågprisklinga, så håller den till att kapa alla pannor på hela ditt tak. Harald Nyborg, Jula med fler har billiga klingor.
 
Har också kapat en massa sten med diamantklingor och de har vart från Jula och Swedol. Funkar toppen!

En 185 skiva kapar du säkert en 50-75m utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.