Hur bör jag utforma ett papper som ska vara juridiskt bindande där vi ska få ok på att bygga ett plank närmare är 4,5m till tomtgräns?

Behöver jag rita in planket på en ritning eller räcker det att beskriva i ord?
Räcker det att en i familjen skriver på?
Ska både jag och grannen skriva eller räcker det med grannens signatur?
Behöver pappret registreras nånstans eller räcker det med varsin kopia?
 
Freddan101 skrev:
Hur bör jag utforma ett papper som ska vara juridiskt bindande där vi ska få ok på att bygga ett plank närmare är 4,5m till tomtgräns?
Jag är inte säker, men jag tror att det egentligen bara är kommunen som kan inhämta yttrande från grannar. Vissa handläggare nöjer sig dock tydligen med dokument som den sökande skickat in. Bäst svar får du nog från kommunen.
Freddan101 skrev:
Räcker det att en i familjen skriver på?
Alla fastighetsägare.
 
Jag hittade ett dokument SBK när jag gick igenom alla papper som fanns om vårt hus. Där fanns det ett dokument ang ett garagebygge precis på tomtgränsen. Det är ifs en del av en bygglovs ansökan men om du formulerar det på liknade sätt borde du vara safe.

Dokumentet är utformat så ungefär så här:
"fastighetens beteckning"
Beträffande ansökan om bygglov för carport
Undertecknad ägare till fastigheten "grannfastighetens beteckning" har ej något att erinra mot ett garage uppföres mot min tomtgräns enligt bifogad situationsplan Bilaga 1.

undertecknad av fastighetsägaren



Har för mig att jag har läst någonstans att man bör lämna in det på SBK även fast det inte behövs bygglov så det blir dokumenterat att ni har grannens tillstånd.
 
O
Men är inte plank bygglovspliktigt? oavsett grannens tyckande?
 
Rent juridiskt behöver du faktiskt inte ens ha det på papper... (men det känns skönt att kunna bevisa att ni är överens om det... Vi skrev ungefär:
"Vi godkänner den tänkta placeringen av friggebod enligt bifogad kartskiss
/XXX Jönköping 2011-06-01" och grannarnas signaturer...
 
Odjuret skrev:
Men är inte plank bygglovspliktigt? oavsett grannens tyckande?
Ja det är helt riktigt. Men man kan ju återanvända formuleringen och om den duger åt ett bygglov så borde den gå att använda till ett plank som inte kräver bygglov(men dock grannens medgivande)
 
Är det inte lite samma problematik som med en friggebod som är bygglovsbefriad men om du vill placera friggeboden närmare grannen än 4,5 m så krävs grannens medgivande annars så krävs det att man söker bygglov. Men grundfrågan är väl vilka regler som gäller i TS kommun för uppförande av plank. Skulle det vara motsvarande som för friggebod så är det viktigt att se till att man på ett tydligt sätt dokumenterar grannens tillstånd så att man har ryggen fri och slipper tråkigheter i efterhand.

Men skulle det vara så att det räcker att upprätta ett skriftligt avtal att grannen godkänner planket som kommer att hamna närmare tomtgräns än 4,5 m så skulle jag se till att alla detaljer avseende placering, utformning, höjd etc finns med och att det också följs för att slippa problem. Och är man osäker för att det eventuellt skulle kunna uppstå problem så kan man väl alltid se till att ha vittnen vid underskriften och lämna in en kopia till byggnadskontoret så den blir diarieförd så slipper man förhoppningsvis framtida diskussioner om avtalets giltighet och utformningen på planket.
 
Tack för alla svar. Låter som jag är inne på rätt spår då, ju mer detaljerad man är desto bättre.

Om jag skriver "plank" kan väl bygget vara hur "tätt" som helst? Mao. skulle det kunna vara 0% genomsikt?

Räcker det med att grannarna skriver på? Våra egna signaturer blir väl bara överflödiga?
 
Allt beror ju på hur reglerna ser ut i just din kommun och i just den detaljplan som gäller där du bor. Beroende på vad som gäller från kommunen så kan det vara så att du inte behöver diskutera saken med grannen överhuvudtaget (annat än av artighet), eller så måste du söka bygglov, då vill kommunen ev. ha ett "grannehörande", och hur det skall vara utformat skiljer också från kommun till kommun. I värsta fall får man inte bygga plank överhuvudtaget (enl. detaljplanen), och då är det också ganska onödigt att skaffa underskrift från grannen.

Så när du skriver att du vll ha en underskrift från grannen så är frågan: Enl. vilken regel skaffar du underskriften, alltså VARFÖR skall du ha en underskrift från grannen. Utformningen beror på vilken regel/lag som du tolkar när du vill ha underskriften.
 
Freddan101 skrev:
Räcker det med att grannarna skriver på? Våra egna signaturer blir väl bara överflödiga?
Man får väl förutsätta att ni accepterar utförandet av planket ni själva tänkt bygga?

:D
 
hempularen skrev:
Allt beror ju på hur reglerna ser ut i just din kommun och i just den detaljplan som gäller där du bor. Beroende på vad som gäller från kommunen så kan det vara så att du inte behöver diskutera saken med grannen överhuvudtaget (annat än av artighet), eller så måste du söka bygglov, då vill kommunen ev. ha ett "grannehörande", och hur det skall vara utformat skiljer också från kommun till kommun. I värsta fall får man inte bygga plank överhuvudtaget (enl. detaljplanen), och då är det också ganska onödigt att skaffa underskrift från grannen.

Så när du skriver att du vll ha en underskrift från grannen så är frågan: Enl. vilken regel skaffar du underskriften, alltså VARFÖR skall du ha en underskrift från grannen. Utformningen beror på vilken regel/lag som du tolkar när du vill ha underskriften.
Jag har läst på denna sida. "...men du får utan bygglov sätta upp ett plank eller mur vid din uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och är placerat minst 4,5 meter från tomtgränsen. Sådana plank och murar kan placeras närmare gräns mot granne om du får ett godkännande från grannen."
 
Nyfniken skrev:
Man får väl förutsätta att ni accepterar utförandet av planket ni själva tänkt bygga?

:D
Skulle isf. vara att båda parter skriver på så att man ser mellan vilka det slutits ett avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.