Novis på sågar behöver råd!!

Ska köpa en kap-/gersåg till villabygget. Väljer mellan dessa två modeller av Metabo:

KGS 254M http://www.bauhaus.se/webshop/maskiner/sagar/kap-gersag/kgs-254-m-kap-geringssag.html
KGS 216M http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-216-m-kap-gersag.html

Skiljer ca 900kr i pris 1695kr restp 2495kr

Är det något man inte kan göra med 216 som jag kommer sakna mot 254?

Erfarenheter av dessa modeller mottages :D

Tänkt ha stativ http://www.verktygshopen.se/universal-arbetsbord-ksu-400/316-0 till sågen. Tar gärna emot tips där med !!!
 
Jag har den mindre, du blir säkert nöjd med den större!
 
Ja den blir bra tror jag. Satt ihop den igår, kändes stoor:) Nästan så den mindre hade varit smidigare men tror det blir bra med den här med
 
TESTSÅGNING:
Första sågningen med nya Metabo kgs 254 idag. Blev ett antal !! 45X95 och 28X95 reglar till profilerna kring huset och garaget. Provade förutom rak kapning att få till spetsar i 45 graders vinkel för att få ner dom i backen. Funka kanon, och den bänk jag valt till var till stor nytta med inställningar och allt. Mycket stabil bänk.

Var en fröjd allt som allt för denna provsågningsdag :D Mer test senare när garagplattan är gjuten och byggningen börjar :)
 
  • Gilla
tonyhawkan
  • Laddar…
Tips: kalibrera sågen innan du bygger för mycke med den! Min var hyggligt bra, men det var klart värt besväret att justera 90-graders-inställningarna.

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus
 
Jag har en sån också, fast blå - är supernöjd

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Hur kalibrerar men sågen? behövs instrument eller?

Ny på det här med sågar :)
 
Funderar också på dessa två
KGS 254M
KGS 216M

Är det värt att betala några hundralappar extra och ta den dyrare?
Undrar samma sak som TS frågade Är det något man inte kan göra med 216 som jag kommer sakna mot 254?
 
champion skrev:
Funderar också på dessa två
KGS 254M
KGS 216M

Är det värt att betala några hundralappar extra och ta den dyrare?
Undrar samma sak som TS frågade Är det något man inte kan göra med 216 som jag kommer sakna mot 254?
216M har endast ett kapdjup på 65mm vid 90 grader så den kan inte kapa vanliga 75x75 och 95x95 mm stolpar i ett snitt. Kan endast ta 36mm vid 45graders tiltning vilket gör att man inte kan gera liggande reglar.

Skall du ha en såg för inomhusbruk till lister/panel/parkettgolv så funkar 216M bra. Men skall du bygga trädäck och hålla på mycket med stolpar och reglar så är 254M en bättre såg.
 
Du kan inte kapa/gera lika grova reglar/stolpar. Om du kommer sakna det vet jag inte. Sen tror jag att utbudet på prisvärda klingor är bättre till den större.
 
Kan 254M ta 95x95 rakt och med gering (bordsvridning)?
 
Maxikatten skrev:
Kan 254M ta 95x95 rakt och med gering (bordsvridning)?
Inte enligt specifikationerna (90 mm maxdjup) men det kanske funkar i praktiken, så är det på min Bosch GCM10SD. Den har 85mm maxdjup i specifikationen men lägger man t.ex en 45x45 regel bakom stolpen är det inga problem att kapa 95x95.
 
Ja jag hade läst det om 10sd så jag hoppades någon kunde bekräfta vad Metabon mäktar med.
Det skiljer ju en del i pris dem emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.