Efter att ha flyttat till större tomt så har jag skaffat en åkgräsklippare (Stiga Park Royal, 2cyl B&S, okänd årsmodell), som jag tänker köra på nåt som luktar mindre illa än vanlig 95 oktan.

Jag har tittat runt lite, och priserna verkar ligga på runt 150 spänn för 5 liter Aspen 4. Har även hittat att Stål och Hyr säljer på pump för 25/liter inkl moms.

Är det nån som vet om det går att få billigare? Har läst lite äldre artiklar om att det bara skulle skilja nån krona, men frågan är ju var. Jag har Googlat en del, men som vanligt så är ju småfirmor dåliga på att skylta med vad de säljer.

När vi ändå pratar bränsle, ungefär hur mycket brukar åkisar dra per körtimme? Självklart varierar det efter terräng, osv, men det skulle vara intressant att höra folks erfarenheter. Hittar inga uppgifter alls, men jag kanske googlar fel...
 
okq8 har på pump på några stationer, bla i kållered, ingen prisuppgift, men ring och kolla. Sen kan de flesta mackar ta hem 25litersdunk på beställning.
 
Min rider med 10 hk motor drar uppskattningsvis ca 2 liter/h.

Har alltid akrylatbensin i motorsågen och röjsågen där man står med näsan i avgaserna, men har aldrig känt något behov att använda något annat än vanlig bensin i ridern.

När man vrålar fram i nästan 10 knyck lämnar man avgaserna långt bakom sig! :cool:
 
Min drar nog1,5-2 l timmen och jag kör vanlig soppa hela sommaren men dom sista vändorna brukar jag köra med Aspen så att det är denna som finns i förgasaren o tanken över vintern.
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
Jättebra, tack Gilbert. Pratat med dem, och det var 17 nånting per liter, så det är ju en ganska bra besparing jämfört med 25, om man köper några liter. Och tillräckligt liten skillnad jämfört med vanlig soppa att det är värt det. Kanske värt att testa i hojen också, och se vad den säger om finbensin.

Tack för svar om förbrukning, jag får väl se om jag får upp farten så jag kör ifrån avgaserna ;-) Det är lite kuperat, och en jäkla massa fruktträd, så det känns som det går rätt långsamt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.