De flesta tillverkarna anger COP enligt EN 255 "utan pumpar" trots att EN 255 säger att drivenergin för pumpar ska tas med i beräkningen av COP. Låt oss titta på ett exempel med ett hus med 30 000 kWh/år värmebehov. Tillverkarna av berg/markvärmepumpar anger COP uppåt 4,8 vilket ger 6250 kWh/år i drivenergi. En köldmediepump är på 170-250 W. En 200 W pump drar 1752 kWh/år. Det innebär att COP i själva verket är 3,7! Mindre värmbehov och större pump ger ännu sämre COP!

Enligt en undersökning som STEM gjort av 5 verkliga installationer var årsmedelvärdet av COP 2,6. Under sommarmånaderna var COP i flera fall under 2. Det är långt från tillverkarnas fantastiska siffror.
 
Nu vet inte jag hur många som det är som kan denna norm i huvet & vad den innebär, jag kan den inte.
Men det jag vet är att dom flästa värmepumpstillverkkare brukar skriva att dom angett cop uten cirkpumpar.

Det hela tycker jag är ointresant, då cop varierar kraftigt beroende på vilken kb-in & vb-ut man har, så ska man kolla verkningsgraden & jämföra mellan olika modeller så krevs ett diagram & fakta om ens eger radiatorsystem.

När jag räknar cop brukar jag räkna in kb-pumpen då denna behövs för att värmepumpen ska fungera, men jag räknar inte in vb-pumpen, för jag har aldrig hörtalas om nån ved eldare som räknar in sin vb-pump när han räknar sin uppvärmningskostnad !!!

Ska visa en sak angående COP
min värmepumpstilverkare anger ett cop på 4,8 på min pump (Deta utall cirkpumpar)
Jag krämar ut ett COP på 5,5 när det är nån minusgrad ute (detta utan cirkpumpar)
med kb-pump 5,1
& med båda cirkpumparna 4,96

sen så kan man ju inte veta årscop utifrån dessa sifror heller, för man vet ju inte vid vilken temp elpatronen slår i om den gör det. m.m.

vid - 30 grader går dom flästa värmepumpsanläggningarna som rena el pannor = COP 0
Jag har COP 3,8 på min annlägning (elpatronen har alltså inte slagit i vid denna temp)
med kb-pump 3,55
& med båda cirkpumparna 3,45

Det jag vill visa är att det är så mycke annan rutn i kring som spelar mycke större roll för vad man ska få för vinst på sin värmepump än just vilket COP den har !!!
 
En norm tas ju fram för att alla ska mäta på samma sätt för att konsumenterna ska kunna jämföra produkter. Om då vissa tillverkare väljer att inte ta med energislukande kringutrustning faller ju hela meningen med normen. Om man nu som konsument jämför COP hos berg/markvärmepumpar med andra typer av värmepumpar som inte har kb-pump dras helt fel slutsatser, och det tycker jag är allvarligt.
 
BJohan skrev:
En norm tas ju fram för att alla ska mäta på samma sätt för att konsumenterna ska kunna jämföra produkter. Om då vissa tillverkare väljer att inte ta med energislukande kringutrustning faller ju hela meningen med normen. Om man nu som konsument  jämför COP hos berg/markvärmepumpar med andra typer av värmepumpar som inte har kb-pump dras helt fel slutsatser, och det tycker jag är allvarligt.

du förstod inte vad jag skrev.

om tilverkaren tydligt skriver att han mätt COP vid 0 grader på KB & 35 respektive 55 grader på VB & räknar utan cirkpumpar.

då vet ju konsumenten vad som gäller.
om det vara står enligt norm XXX så har man ju ingen koll på vad norm XXX är för något.


men som du säger om alla mätte enligt normen så kunde man ju få en rättvis jämförelse, men till vilken nytta. Man vill ju veta vad man får för COP i sitt eget hus, inte i nån annans hus. Och då har vi ingen som helst nytta av norm XXX
 
En 200 W pump drar 1752 kWh/år.
En köldbärarpump går bara när värmepumpen arbetar övrig tid står den stilla.
Thermias pump går i tre lägen 62,86,120w.
Med 4000 timmars drift och 86w effekt på köldbärarpumpen ger att den drar 344kWh/år.
 
per_erik skrev:
En köldbärarpump går bara när värmepumpen arbetar övrig tid står den stilla.
Thermias pump går i tre lägen 62,86,120w.
Med 4000 timmars drift och 86w effekt på köldbärarpumpen ger att den drar 344kWh/år.
Helt rätt. det brukar vara olika stor kb-pump beroende på värmepumps strolek, då det krävs större pump till längre kb-slinga.

jag tycker det är rät att räkna in kb-pumpen, men helt fel att räkna in vb-pumpn

nån som kan visa en länk till nått ställe där man kan läsa vad som gäller i Norm EN 255
jag & 99% av alla andra vet ju inte vad det inebär, kan ju vara så att man inte ska räkna in pumparna, bara et misförstånd.
 
per_erik skrev:
En köldbärarpump går bara när värmepumpen arbetar övrig tid står den stilla.
Thermias pump går i tre lägen 62,86,120w.
Med 4000 timmars drift och 86w effekt på köldbärarpumpen ger att den drar 344kWh/år.
Du har kanske rätt att köldbärarpumpen endast går tillsammans med kompressorn i många fall, men inte t ex för IVT495 eller 795 som ska "återladda" borrhålet kontinuerligt.

IVT 795 redovisar COP 3,3 vid 0/35 gr utan pumpar. Där går vb-pumpen året om, 24 h per dygn för att ladda borrhålet. Om man tar med vb-pumpen blir COP 2,8. Det gäller då att återladdningen ger mer än vad man tappar på pumpen.

Om vi tar ett exempel med Nibes Fighter 1115 5kW som ger 6 kW vid 0/35 grader med angiven värmefaktor 4,7. Som exempel kan vi ta värmebehovet 20 000 kWh/år. Då borde VP dra 4255 kWh/år. Köldbärarpumpen är på 130 W (170 W vid maxvarv) och den drar vid 4000 gångtimmar/år 520 kWh. Det försämrar COP till 4,2, dvs mer än 10 % försämring. Det finns bara en anledning att inte ta med kb-pumpen och det är att kunna redovisa bättre värden på COP än man får i en verklig installation.

 
BJohan skrev:
Du har kanske rätt att köldbärarpumpen endast går tillsammans med kompressorn i många fall, men inte t ex för IVT495 eller 795 som ska "återladda" borrhålet kontinuerligt.

IVT 795 redovisar COP 3,3 vid 0/35 gr utan pumpar. Där går vb-pumpen året om, 24 h per dygn för att ladda borrhålet. Om man tar med vb-pumpen blir COP 2,8. Det gäller då att återladdningen ger mer än vad man tappar på pumpen.

Om vi tar ett exempel med Nibes Fighter 1115 5kW som ger 6 kW vid 0/35 grader med angiven värmefaktor 4,7. Som exempel kan vi ta värmebehovet 20 000 kWh/år. Då borde VP dra 4255 kWh/år. Köldbärarpumpen är på 130 W (170 W vid maxvarv) och den drar vid 4000 gångtimmar/år 520 kWh. Det försämrar COP till 4,2, dvs mer än 10 % försämring. Det finns bara en anledning att inte ta med kb-pumpen och det är att kunna redovisa bättre värden på COP än man får i en verklig installation.
fortfarande är det bara du som säger att dom mäter fel, kan du fixa en länk till vart det står hur men ska mäta.

& som sagt så kan man ju tydligt läsa på nibes hemsida att dim redovisar COP utan KB-pump, så man kan ju inte säga att dom ljuger!
 
givetvis går det inte att säga att de bluffar, ty någonstans i det finstilta så står det hur man mätt. brukar stå *) gäller vid .....

däremot så mäter man gärna vid temperaturnivåer som ger gynsamma värmefaktorer

att vi i praktiken ofta hamnar en bra bit från dessa fina värden beror på flera faktorer, men ofta just på att temperaturerna på båda sidorna avviker från de tempnivåer som använts

det som möjlightvis kan kallas "bluff" är att marknadsföreingen får oss att tro att dessa "laboratorievärden" kan tillämpas rakt över så att vi tex dividerar nuvarande årsförbrukning med "den nya förbättrade värmefaktorn"

och då blir det ibland i praktiken såhär:

Enligt en undersökning som STEM gjort av 5 verkliga installationer var årsmedelvärdet av COP 2,6. Under sommarmånaderna var COP i flera fall under 2. Det är långt från tillverkarnas fantastiska siffror.
sen förstår jag inte varför man inte kan enas om ett sätt för att prova VP på

vi har ju stardardiserad mätning för "bensinförbrukning vid blandad körning" och det kollar vi gärna på när vi köper bil ::)
 
När det gäller just COP så tycker jag nog att man rätt "tydligt" visar vad man mäter och vid vilken temperatur (35/50). Dock krävs det ju som påpekats att man läser det finsstilta.

Det jag tycker är ett större klavertramp är det budskap som trummas ut nu: Man skryter om att man kan producera hög temperatur (både för vv och gamla radiatorsystem) SAMTIDIGT som man slår sig för bröstet och säger att man har rekordhög COP.

Två tydliga bubskap i reklamen som dock är oförenliga. Rekordcoppen kommer inte när man fixar några extra liter varmvatten eller nyttjar möjligheten att värma radiatorvatten till 65 grader.....

DET tycker jag är fultrix och vilseledande marknadsföring. I jämförelse tycker jag att några cirkulationspumpar hit eller dit är småpotatis.... :)
 
[quote author=Yondalar link=board=VVS;num=1119077477;start=0#8 date=07/04/05 kl 09:50:06]givetvis går det inte att säga att de bluffar, ty någonstans i det finstilta så står det hur man mätt. brukar stå *) gäller vid .....

däremot så mäter man gärna vid temperaturnivåer som ger gynsamma värmefaktorer

att vi i praktiken ofta hamnar en bra bit från dessa fina värden beror på flera faktorer, men ofta just på att temperaturerna på båda sidorna avviker från de tempnivåer som använts

quote]

Nä där har du ju fel. man redovisar cop vid 35 grader & vid 50 grader
& det är oftast mellan dessa tempraturer man kör, forutom i optimerade system då man kör med ännu lgre temp & får då änu bätre cop än vad tillverkaren anger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.