Jag och min sambo har köpt ett hus där vi har kommunalt vatten in i fastigheten genom en före detta sommarvettenledning som är isolerad. WC går till en 6km3 stor septiktank men vårt BDT-vatten (Bad, disk, tvätt även kallat gråvatten) går idag genom en stenkista. Vi vet inte åldern på denna men oavsett vilket så är den inte godkänd ur miljösynpunkt och så är den uttjänt då det ibland kommer lukt därifrån.

I vår kommun görs inventering av enskilda avlopp sedan ett par år tillbaka och snart kommer förmodligen "turen" till vår fastighet och vi vill gärna ligga ett par steg före och slippa få problem senare.

Vårt största problem är att det är enligt kommunen omöjligt för oss att ansluta oss till det kommunala avloppet, vi bor uppe på ett berg och utan uppfart till huset (bara en trappa på 102 trappsteg finns att använda). Det gör att vad vi än ska göra så är det ett ganska rejält projekt i och med att en vanlig kran inte heller når hit upp.

Vi måste alltså hitta ett reningssystem som är bra, billigt i längden, driftsäkert och miljösmart men vi har inte tänkt sluta ha vår septiktank för wc vilket jag förstår gör att vi inte behöver ha det värsta reningsverket.

Är det någon som har bra tips på minirenverk etcetera som inte kräver flera meter djupt grävande/ stor yta samt ingen markbädd då vi har begränsade grävmöjligheter eftersom allt grävande måste ske för hand.

Erfarenheter av reningsverk/ system mottages också tacksamt
 
Hemmakatten
Ni har en stenkista. Hur djupt ligger den? Borde man inte kunna lägga en markbädd där.

Hur är det nedanför trappan? Det kanske finns möjlighet att ha en avloppsanläggning där?
 
Om ni tänker ha kvar den slutna tanken och det endast rör sig om BDT så hade jag i ert läge väntat tills inventeringen genomförs innan jag hade gjort något. Anledningen till detta är flera.

1) Genom att ha slutet system för WC reducerar ni 90% av all fosfor och drygt 90% av allt kväve. Vid normal skyddsnivå är kraven på reducering 70% vad gäller fosfor och inget vad gäller kväve. Vid hög skyddsnivå ska man reducera 90% av fosforn och 50% av kvävet. Dessutom reducerar ni 100% av smittämnen vilket är långt över kraven på smittskydd för utmärkt badvattenkvalitet. Det som är kvar att reducera är BOD7 (organiskt nedbrytbara ämnen) som sluten tank reducerar med drygt 40% och kraven på reducering är 90%.

2) Det senaste året har man på nationell nivå fört en diskussion om BDT-vattnet och vilka krav man ska ställa från kommunernas sida. I flera fall görs bedömningen att så länge man har sluten tank så är man inte lika hård på resten. I vissa fall har man släppt igenom stenkistor om de anses vara i någorlunda skick och inte helt igenslammade.

Om ni inte vill vänta till inventeringen kommer så får ni kontakta ert miljökontor för att se vilka krav de har på BDT-avlopp i just ert fall. Det finns egentligen inga minireningsverk som endast hanterar BDT-vatten, utom möjligtvis Raita HS06.

Jag gissar att den slutna tanken inte ligger 102 trappsteg upp, eller har ni hutlösa omkostnader för tömningen? Skulle det gå att anlägga en infiltration för BDT-vattnet med en 900-liters slamasvskiljare och kompaktbädd (sex kvadratmeter)?
 
Tack för snabba svar!

Hemmakatten: Marken nedanför trappan (eller marken där trappan också ligger, är inte i vår ägo utan kommunens) så vi har endast servitut på att få parkera där i dagsläget.
Hur vet man djupet på stenkistan?



joflopp:

Ok, ja då kanske det är bättre att avvakta förvisso.
Den slutna tanken ligger 102 trappsteg upp, visst är det spännande :)
Vi har en tömningsslang som får ligga året om längs med den där trappan så kopplar dem in den här uppe och därnere på sin slamsugarbil, inga extra kostnader tack vare den lösningen däremot visste dem direkt vart jag bodde när jag sa att det var en lång trappa med slangen bredvid ;)

Ingenting är säkert omöjligt, det är bara det att man är inte så hemskt sugen på att gräva för hand på detta berg..Han som hade grävt ner septiktanken hade kämpat i ett par veckor sa en granne och det vill jag helst slippa!


Miljökontoret vill bara ha förslag skickade till sig och kan inte göra något annat tydligen fastän jag frågade om dem kunde komma upp hit och titta på vår situation.

Klart att vi kan strunta i att ha septiktanken om det nu ändå går att köra i ett minireningsverk så sett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.