Jag och min man har råkat ut för slarvande snickare, vilket innebär att alla golv i vår nyrenoverade villa måste rivas upp och göras om. Detta görs som en reklamation enligt konsumenttjänstlagen och det är byggmästaren eller hans försäkringsbolag som kommer att stå för kostnaden. Vår motpart är byggmästaren.

Trots att byggmästaren står för allt arbete innebär det ofrånkomligen också en del merarbete för oss med ut- och inflyttning av bohag, uppackning och återställning, viss förvaring, omflyttning och städning. Till råga på allt hemskt mycket oro och bekymmer som påverkar oss. Vi har exempelvis fått vänta i drygt ett år på att renoveringen skall komma igång och har under tiden inte kunnat göra annat som var planerat i vårt hus.

Oro, bekymmer och försening får man kanske ingen ekonomisk ersättning för men jag undrar om någon vet hur det är med ersättningen för den egna arbetsinsatsen? Vad kan man begära, finns det någon praxis man kan luta sig mot eller begär man bara det man själv tycker är rimligt?

Tacksam för andras synpunkter.
 
Nu kanske jag har fel. Men i normalfall så kan man bara få ersättning för verifierade kostnader som beror på skadan. Det innebär att ni skulle kunna anlita ex. en flyttfirma för att flytta på prylarna. Och kräva ersättning för det från byggaren.

Med det förslaget kanske ni kan förhandla fram en ersättning för eget arbete. Men räkna inte med att byggaren frivilligt betalar något.
 
Vad har ni för kontrakt med företaget, rent generrelt så kan man kanske anse att arbetet inte är färdigt och då har man kanske passerat färdigställande datum och vite skall utgå.
Men om inte det finns, är det de verkliga kostnader som ersättning kan yrkas på, mycket sällsynt med ersättning för egen nedlagd tid, för hur skall den då bokföras och beskattas då får det bli i form av skadestånds ersättning.
 
Det är en totalentreprenad omfattande en kvarts miljon kronor som är besiktigad och godkänd för flera år sedan. Först efter fyra år upptäcktes att golvet inte hade den avsedda funktionen och vi reklamerade då. Reklamationen har godkänts och renoveringen har precis startat. Allt ska byggmästaren stå för, också nedpackning, ut- och inflyttning av bohag med hjälp av flyttfirma, men det blir i alla fall ofantligt många timmar som man själv måste lägga på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.