Efter att ha lagt åtskilliga timmar på att skrapa vårt spända papptak måste jag nu kolla vad vi har för alternativ. Ca 1/4 lossnade lätt och snyggt och var riktigt kul att skrapa, men sen började det bli klurigare och vi har fått prova lite varianter, bl.a. tapetklister för att lösa upp färgen. Tapetklistret funkar ok men det tar sig inte igenom alla lager av plastfärg de tidigare ägarna lagt på. Och det börjar bli gott om hål i pappen nu... Min fundering är om det är helt åt skogen att bredspackla? Det är förstås fel sätt, men jag tror inte vi lyckas behålla pappen på detta vis, och att ta in någon som gör det finns det inte ekonomiskt utrymme för. Jag måste bara undersöka alternativen innan vi lägger allt för mycket tid på¨detta bara för att konstatera att vi ändå måste riva bort pappen när den blir för dålig.

MYCKET tacksam för tips på detta område!
 
Inga erfarenheter av att skrapa papp, men spontant måste jag säga att det låter knepigt. Bredspackling på pappen tror jag inte alls på. Det givna alternativet i min värld är att spänna ny papp. Om inte rummet är väldigt stort och ni är 2-3 personer borde ni gjort det på en dag. Då får ni en jämn och fin yta att måla på. Både enklare och roligare än att skrapa och konstra med den befintliga pappen som ändå verkar vara på upphällningen.
 
Ja riktigt knepigt är det!
Har du erfarenhet av att spänna papptak? För vad jag har förstått så är det ett hantverk inte alla målare ens klarar av? Jag är rädd att om vi inte lyckas med skrapningen (hujeda mig efter alla timmar vi lagt hittills) så blir det nog något annat...

Att skrapa med tapetklister KAN funka, men det blir en hel del smårevor och ibland går det igenom lite grann. Frågan är vad man då kan göra med dessa skador. Någonstans har jag läst att man kan lappa, men det blir mycket lappande... Kanske ändå är bästa lösningen.
 
S
men varför skrapa? satt färgen dåligt?
 
SBH skrev:
men varför skrapa? satt färgen dåligt?
Ja, det satt en limfärg som börjat flagna. Det som nu är kvar sitter definitivt inte dåligt! :p
 
Vi spände papptak och hade "bara" med min svärfar som gjort det en gång förut. Som sagt 2-3 pers aå tror jag ni klarar det.
 
BiFuel skrev:
Vi spände papptak och hade "bara" med min svärfar som gjort det en gång förut. Som sagt 2-3 pers aå tror jag ni klarar det.
Ok, hade ni några lister på det eller bara pappen? Vi har idag lite fina lister som man gärna behåller/återskapar med nyfrästa dito.
Är det något ni dokumenterat i er blogg? Krävs det några specialverktyg i form av typ "stämp" eller vad det kallas, alltså något mothåll för att hålla uppe pappen?
 
Jag har pappspänt väggar men dock inte tak. Sambon har däremot varit med och spänt tak också. Att pappspänna väggar tyckte jag var förhållandevis enkelt och resultatet blev väldigt bra. Principen för att spänna tak är ju densamma men arbetsställningen blir lite värre därför är det nog bra att vara 3 personer så man är två som kan hålla och rikta pappen medan en spikar.

Det finns en del bra beskrivningar på hur man pappspänner tak. Bl.a. i Gysinges handbok. Borde nog gå att hitta några på nätet också (Stockholms länsmusem har ett bra bildspel om att pappspänna väggar men verkar inte finnas motsvarande för tak). Jag tror du klarar dig bra utan specialverktyg. När vi pappspände våra väggar begränsades väl verktygen ungefär till: trappstege, hammare, kniv, blomspruta (för att fukta pappen). Materialet som behövs är: spännpapp, pappspik (vi använde vanlig galvad som man kan köpa billigt i bygghandeln), spikremsor, tunn golvpapp för makulering, tapetklister och plastsäckar (som pappen får ligga i och "fukta till sig").

Som jag fattar det har ni inte makulerade skarvar utan lister som täcker pappskarvarna? Om dessa är trevliga och ni gillar dem skulle jag försöka ta ner dem. Använd fina kilar från sidan, på samma sätt som man tar bort golvsocklar och liknande. Då behöver ni ju inte makulera skarvarna.
 
Redigerat:
Ja, det finns lite bilder på bloggen men vi gick helt efter Gysinges handbok. Vi satte nya likadana taklisrer efteråt eftersom de gamla gick sönder vid nedmontering.
 
Glömde en sak. Det går bra att lappa spännpapp. Man använder bara vanligt tidningspapper och tapetklister. Blir tunt och nära på osynligt. Men hålen får förstås inte vara alltför stora. Något större hål borde gå bra att makulera. Men är det stora hål och revor är det nog snarare ny papp som gäller.
 
Tack för en massa bra svar!

Makulera skarvarna, det är alltså att täcka över skarvarna med en bit papp av ett tunnare slag som bara limmas, har jag förstått det rätt? Det är så det är gjort i vårt tak, trälisterna täcker alltså inte skarvarna utan sitter bara som utsmyckning.
Vi har Stora boken om byggnadsvård, där står hur man gör. Är det den ni menar att ni använt?
 
Ivenblixt skrev:
Makulera skarvarna, det är alltså att täcka över skarvarna med en bit papp av ett tunnare slag som bara limmas, har jag förstått det rätt?
Nästan helt rätt, för att verkligen trolla bort spikskallarna så är det två lager papp, båda av tunn papp. Den första är smalare och fuktas ordentligt genom att läggas i vatten en stund. Den sätts upp över spikraden i skarven. När vi spände väggarna fastnade den på väggen bara av att vara blöt. Över denna sätts en bredare remsa som klistras med tapetklister. Är det svårt att få fast den första blöta i taket kan man sätta ihop de båda också genom att passa in den första på den andra. Magin sker när den undre torkar för då bildas en minimal luftbubbla över spikarna och de "försvinner". Resultatet blir väldigt slätt och fint och målas det också får man anstränga sig för att se skarven. Blev själv förvånad över hur bra det fungera


Ivenblixt skrev:
Vi har Stora boken om byggnadsvård, där står hur man gör. Är det den ni menar att ni använt?
Nej. Gysinge har en gammal produktkatalog som också innehåller en del reportage och beskrivningar (som man fick betala för förr). Där finns en hyfsat detaljerad beskrivning av hur man pappspänner ett tak. De har fortfarande ex kvar av katalogen vad jag vet men de kommer nog inte trycka upp någon ny eftersom en tryckt katalog inte riktigt ligger i tiden idag (dessutom ser man svart på vitt vad som hänt med deras priser om man jämför med dagens webbpriser...). Bläddrade snabbt i stora boken om byggnadsvård nu och kunde inte hitta samma detaljerade beskrivning där. Men undrar om man inte kan hitta en del på bloggar och liknande om hur folk pappspännt sina innertak. Principen är ju som densamma för väggar och tak så bildspelet jag länkade till ovan på stockholms länsmuseum ger dig en rätt bra bild av hur det funkar.
 
Redigerat:
Kanon! Vi har nog bestämt oss för att försöka skrapa klart taket. 75% är borta, men det är de värsta 25% som är kvar... Om det är så att man kan laga småhål på ett vettigt sätt så tror jag kanske att det ändå är melodin, även om man blir väldigt sugen på att sätta ny papp när ni är så entusiastiska till det ;).

Tack för alla svar!
 
S
jag vet att vissa gillar att renovera tidsenligt. jag hade rivit bort väven och satt gips.
mest för att jag gillar ej väven i brand synpunkt
 
SBH skrev:
jag vet att vissa gillar att renovera tidsenligt. jag hade rivit bort väven och satt gips.
mest för att jag gillar ej väven i brand synpunkt
Jag försöker att hålla en rimlig nivå på byggnadsvårdandet, men just gips känns inte kul att ta in i ett gammalt hus, även om det i detta fallet inte torde innebära några fuktproblem eftersom det inte är mot yttervägg/tak. Men tanken har slagit mig...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.