Hemmakatten
Funderar på att köpa en sak från Tyskland. Men vilken kurs använder bankerna? Tänkte betala med mitt VISA-kort som är ansluten till mitt bankkonto. Det blir ju en viss skillnad om man får betala 8.80 eller 9.30 för en euro.
 
Nu skall jag gissa lite. Men om du tittar på Nordea så anger de dels kurser för kontanter, där kursen just nu är 9,278, men de har även en flik de kallar för "fixing", jag TROR att det är fixingkursen (8,919 ) som används vid kortköp. MEN den som anges på hemsidan uppdateras bara en gång per dag, den som verkligen används uppdateras var 5e minut.

Om du nu har en annan bank så räknas det troligen ungefär likadant.
 
Och tänker man handla mycket utomlands kan det vara bra att skaffa ett kort utan valutaväxlingspåslag. tex. GE money bank's master card utan årsavgift eller ICA banken.
 
Köpte alldeles nyss för € 210 från Italien och betalade 9,18 kr/€. Kursen på Handelsbankens hemsida är 8,924.

Det ser ut som att SHB har lagt på 3% alternativt att de inte anvönder kursen på hemsidan enligt #2.
 
Hemmakatten
Tack för alla tips.:)
Tänker köpa en espressomaskin som kostar 20k här hemma. Köper jag från Tyskland får jag dessutom en ny modell som inte finns i Sverige ännu, för ca 15. Är kursen usel så det bara skiljer ett par tusen är det inte värt det med tanke på service o garantier. Men jag får vänta till skatteåterbäringen i juni, det kom ett par mer akuta saker emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.