Tänkte påbörja min karrirär som möbelsnickare ;)

Någon som har ett starttips (eller mer) om jag vill bygga något liknande den här?

SQuJO.jpg
 
cust3000 skrev:
Hej!
Jag byggde en liknande soffa.
Du kan läsa om bygget här:
[länk]
Hur blev slutresultatet då? Hur ser den ut nu?
 
Idéstadiet:
Assem1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet:
IMG_0391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer kuddar, sen är det klart!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Den var sannerligen imponerande! Inte bara att det blev snyggt, utan att du byggde den precis som ritningen :) Utgick du från en dynstrorlek eller hade du tur att det fanns någon som passade?
 
Tack, Blob!
Jag måttbeställde skummaterial 8 st 100mm tjockt. (dynakuten) Sedan fick jag tag i tyget på en textilfirma, jag tror det gick på totalt 1500sek. Fast jag ska inte ta åt mig äran för dynorna, de sydde min kära sambo. Virke, bets, skruv mm. gick på mellan 3-4000sek, jag ska räkna genom mer noggrant och återkomma med exakt kostnad.
 
Redigerat:
Gott jobbat! :)
 
58Szf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
qjDyx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iFfw1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är lite fler inspirationsbilder. Tittade på reglar idag på Krauta. De har 45x45 som jag tänkt köpa som stomme. Hur vet man om det håller?
 
En 2-by-2 i furu är väl inte så mycket att hurra för i hållfasthetsväg. Och antagligen än mindre i möbelvirkeskvalitét... Testa att hålla en regel med ena änden mot marken och tryck neråt på mitten. Det sviktar ganska bra. I längsled på en sådan soffa har du ju dock en massa fler plankor också. De bastulavar jag sitter på regelbundet i simhallen är konstruerade med tre längsgående 2x4" och jag vet inte om det rent av är något stabilare än furu. Topplankorna lär väl ska vara al eller nåt sånt.
 
Vad är 2-by-2?
 
2 tum 2. Tog ett tag innan jag kopplade, men det måste vara så han menade .-)
 
Ok, med andra ord kvadratiskt det också.

Frågan är då hur jag tar reda på hur tjockt jag behöver och vilket träslag?
 
  • Gilla
Olov19
  • Laddar…
Den stommen skulle bli fin av svetsade 4040 rör eller aluminium.
 
raveper skrev:
Den stommen skulle bli fin av svetsade 4040 rör eller aluminium.
Håller med. Svetsad hade blivit hur fint som helst. Vad hade det kostat hos en firma? Någon som vet?
Vad kostar material om man svetsar själv. Finns kunskapen om sådant på forumet?

Om man ska snickra det så tror jag på en lite mer proffsig lösning som bygget ovan. 45x45 rätt upp och ner känns för svajigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.