Hej!
Hela hösten har det varit en enorm trafik till en av våra stora ekar längst nere i trädgården, gigantiska jordgetingar som hundarna huggit efter, och som liksom gjort trädgårdens användbarhet mindre... >:(
Nu är där självfallet tyst och lugnt, och jag gissar att drottningen, den till våren enda överlevande (?) nu är välservad och kommer att ge liv åt en ny skock av dessa sabla insekter till nästa sommar. Eken är gammal, delvis ihålig, och boet är inne i stammen ung en meter upp. Eken lever fortfarande, annars hade jag ju dragit omkull trädet och eldat upp det.
Fråga; Kan/ska man vidtaga några åtgärder, och i så fall vad för att få bort otyget och kunna använda trädgården normalt nästa sommar? Mura igen hålet med cement eller...?  ::)
Rysligt tacksam för svar och reaktioner, och sökfunktionen gav noll träffar på jordgeting trots att jag har för mig att jag läst om det här någonstans...
 
Eftersom trädgården är en del av din bostad borde du kunna dra nytta av villa/hemförsäkringens skadedjursmoment.  Kontakta F-bolaget direkt!
 
Myrra alla öppningar du kan hitta. De drar in det i boet och gör jobbet åt dig. Jag myrrar alla getingbon och de stryker med rätt fort.

/O
 
För mig så låter det mera som ett Bålgeting problem du har. Det positiva med det är att de inte är alls lika agresiva som Jordgetingar.

Bästa sättet att bl av med getingar är att studera dem.... var de har sin ingång till boet mm.

Jordgetingar suger man enklast upp med en dammsugarre. Andra getingar kan man göra det med också, men ovanstående förslag fungerar också.

//BengHa
 
Anticimex?? De brukar kunna spruta bort det mesta! ;)
 
Exakt! Anticimex och kunkurrenterna representerar sakkunskap.

Professionell skadedjursbekämpning är dessutom en tjänst man - som sagt - får på köpet utan extra kostnad tillsammans med sin hemförsäkring.
 
Tack för lla tips! Kollade med försäkringsbolaget som hänvisade till Anticimex som sa; Det är för sent att göra något. Jordgetingbo, getingbo över huvud taget, är ettåriga, och drottningen har sannolikt redan "left the building". Men under vintern kan man försöka se till att boplatsen inte är attraktiv för ett NYTT bo genom att t ex täppa till det på något sätt. Vän av ordning frågar sig dock; VAR ÄR KÄRRINGEN NU??? Jag trodde hon satt i boet väl inbäddad och med käk för hela vintern och väntade på våren för att sätta sprätt på en ny "kull" med stora getingar att roa oss med nästa sommar!?! Hur överlever de här irriterande varelserna vintern, - någon som vet?
Och som en följdfråga; Hur täpper jag till en gammal fin ek som har hål in i stammen, fortfarande frisk och kry i kronan? Jag har sett att man på vissa håll använt cement, men det kan väl inte vara bra för trädet? Plastic Padding? (Stooort hål, går nog åt mycket...), - men hur hjälper jag trädet på bästa sätt, samtidigt som jag ger en signal till blivande hyresgäster att här bygger ni inte bo en gång till...?
 
Jag tror faktiskt inte du behöver göra någonting alls för "trädets bästa".   Vi skall alla engång den vägen vandra, och håligheten i din ek är bara ett stadium i dess levnad.  Den är långsamt döende, men har säkert många, många år kvar.

Att åtgärda stora grenfläkningar är en sak.  Men att täppa till hål vållar mer skada än nytta.  Dessutom är det inte bara getingar utan också fladdermöss, ugglor och andra mer välkomna djur som behöver bygga bo.

Mer om getingars vanor hittar du här -

http://www.naturhistoriskariksmusee...er/getingar.4.5049d56a10bd27836e48000593.html
 
billy_baver skrev:
Jag tror faktiskt inte du behöver göra någonting alls för "trädets bästa"...  Den är långsamt döende, men har säkert många, många år kvar. Att åtgärda stora grenfläkningar är en sak.  Men att täppa till hål vållar mer skada än nytta.  
Det är helt riktigt. Man cementerade igen hål förr i tiden men idag lyder rådet att inte göra detta då man stänger in fukt vilket ger trädet än mer skador. Om du verkligen är intresserad av att behålla eken på sikt kan du kolla Hemmakattens arborister som gjorde ett fantastiskt jobb med hennes ek. Det är ju viktigt att säkerställa att eken inte riskerar falla vid en kraftigare storm. Ihåligheten i sig behöver inte vara det största problemet. Men där behövs alltså proffsögon.
 
Myrr har jag hört ska va effektivt mot getingar. men som nån skrev är det i senaste laget nu. Men skulle dom bygga nästa år igen så var på boet tidigt innan fanskapet börjar avla av sig. Doppa ner ett vp-rör i myrr och blås in det i hålet där getingarna kryper in, det brukar hjälpa.
 
Det enklaste sättet att hindra getingarna från att bygga bo i eken igen är att köpa myggnät och fästa över öppningen. Det borde räcka med att sätta spännband runt trädet för att klämma fast det, annars får du väl ta till små spik eller grov häftpistol. Barken är sannolikt ca 2 cm tjock, så välj spikar som är kortare så skadar du inte trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.