Jag har spanat in ett paket med Bosch GCM 8 SJ och ett GTA 2500 compact för ett riktigt bra pris. Jag har bara känt på GTA 3800 tidigare, men hur står sig 2500? Priset är 3995 kr inkl moms för såg och sågbord så det lockar. Egentligen är 3800 för stort för att ha här hemma så på det viset vore ju ett 2500 bra.

Billigaste jag hittat för 8 SJ + GTA 3800 är 5395 kr så det skiljer ju en del. Paketet med 2500:an är ju nästan lika billigt som bara sågen!

Kommer inte att såga stockar utan det är mest reglar, panel och lister.
 
Jag slog till. Gör researchen nu i efterhand istället... Vet inte ens om man kan köra stora hålkälslister i den. Väntar nog med att öppna paketet ett tag.
 
Jo, sågen är jag rätt säker på. Frågan gäller vad bordet duger till.
 
På GTA3700 och 3800 är det dubbla skenor som går ut till de utdragbara sidostöden.
På GTA2500 Compact är det enkla, risken är väl att det blir 'rappligt'

Men jag spekulerar bara, har ingen praktisk erfarenhet, men vet att att man kan slänga på 5.4m 45x195 impregnerad och sågbordet står pall. :)

3995:- ink låter väl som slåtillpris i mina öron.
 
Sant. Bara en skena. Har man otur vrider sig utdraget om man lastar på något tungt antar jag. Någon som testat?
 
Jag tror mest det blir taklister och fönsterfoder som ska snedsågas. Och locklister. Det borde bordet hålla för. Får väl sätta under nåt stöd annars. Det känns inte motiverat just nu att lägga 1400 kr extra bara för att få det större bordet.
 
Det är inte dubbla skenor på GTA 3800, däremot är det grövre skena, å lite lullull längst ut.
Jag köpte GCM 8 SJ + GTA 3800 på Beijer för 30 minuter sen ;). Var som du i valet och kvalet och kollat in 8SJ + GTA3800 på nätet för 5400:- och ansåg väl att det var bäst i min prisklass. Jag kunde lägga till 1000:- och ta det större bordet, känndes lite som kasta pengarna i sjön iom man "fick" ett bord gratis med sågen som du säger (eller för 400:- jämförelse med prisjakts pris på 8SJ) men GTA 2500 såg faktiskt lite rangligare ut på förlängningsskenora, samt att det inte är lika brett.
MEN tror att GTA 2500 är nog så bra, har dock inte sett någon "maxvikt" men nog lär det hålla.
Inte någon som testat båda borden? är kanske lite skillnad om man ska använda det dagligen och ta med sig det i bilen t.ex samt att man kan ju köpa till fristående "rullar" om man ska kapa ner t.ex en 5meters virke till 4½meter.
 
Menar du att de hade paket med GTA 3800 på Beijer? Till vilket pris? Här har de bara paket med GTA 2500 för 3995 kr.
 
Precis GCM 8 SJ + GTA 2500 för 3995:- fast GTA 3800 är ungefär 1000 kr dyrare än GTA 2500, så jag lade till mellanskillnaden mellan borden och betalade 4995:- för GCM 8SJ + GTA 3800, dvs "400kr" billigare än t.ex toolab.se
 
Åh fan. Får känna på grejerna och se om de gör samma deal här.
 
Du får skriva sedan vad du tycker, kanske inte är värt 1000:- i mellanskillnad heller? beror nog på behov också..
GTA 3800 är ju riktigt rejält, med det menar jag inte bara fördel, kartongen vägde ju betydligt mer än sågen 22,3 kg mot GTA2500 som väger 16kg, men börjar kännas bättre att ha GTA3800, det är ju så pass brett att det rymms fler grejer på bordet också. Någon som gjort något "smart" och provat med en bordskiva brevid sågen eller liknande för att t.ex kunna använda andra verktyg, t.ex slipa eller sticksåg osv?
 
Beachboy72 skrev:
Du får skriva sedan vad du tycker, kanske inte är värt 1000:- i mellanskillnad heller? beror nog på behov också..
GTA 3800 är ju riktigt rejält, med det menar jag inte bara fördel, kartongen vägde ju betydligt mer än sågen 22,3 kg mot GTA2500 som väger 16kg, men börjar kännas bättre att ha GTA3800, det är ju så pass brett att det rymms fler grejer på bordet också. Någon som gjort något "smart" och provat med en bordskiva brevid sågen eller liknande för att t.ex kunna använda andra verktyg, t.ex slipa eller sticksåg osv?
Du lär nog inte ångra dig för att du tog det bättre bordet. Man gör sällan det har jag märkt.

Själv chansar jag ( mest beroende på att jag nu köpt verktyg för 14kSEK och ett larm för 14kSEK på två veckor och min fru t.o.m. börjar vilja ha förklaringar vad exakt jag ska ha grejorna till...), men det blir nog inte recension förrän framåt hösten på GTA2500 från mig.

Det lär ju inte vara sämre än barnvagnen jag använt hittills...
 
För vår del har vi ingen möjlighet att ha sågen permanent uppställd utan vi får bära ut den i trädgården eller in i ett rum vid behov. Därför känns det mindre stativet som en mer mobil och smidig lösning. Om vi i framtiden lyckas få till ett snickerirum i ett garage som ännu inte finns, då får jag väl byta upp mig till större stativ :)
 
Har monterat sågen och bordet nu, måste säga att sågen är mer otymplig att bära runt med GTA3800s snabbfästen fastskruvade. Själva bordet är nog inte så stor skillnad i ihopfällt läge, längden är väl 45cm längre, men 8kg tyngre, även kantstyckerna är lite bredare. Ska jag ta med det i bilen får man nog fälla ner baksätet iaf.

Kan säga att min transportskruv satt riktigt ordentligt, det är en rund plastknopp likt en knopp på en garderob som är pågängad på en bult. Jag slet av plastgängan trots jag "ruckade" sågen upp och ner. Till slut tog jag en polygrip och en skiftnyckel och "bändade" lös den (hade lite papp mellan så jag inte repade sågen) När den väl var ute så gick det bättre att låsa fast i Transportläge igen, dvs den är kanske lite konisk och någon hade väl slagit in den med en hammare.

Sen "manlig" som man är så kollar man inte så mycket i manualen, trodde de missat att skicka med verktyg (en av kartongerna var öppnad) men på sågen så sitter en sexkant/stjärnskruvmejsel inkilad i ett gummihål på baksidan på högra sidan under sågen. GTA 3800s verktyg satt i bärhandtaget. Rätt bra om man ska justera någon gång.

En sak som jag tyckte var "sådär" var att om jag lägger dit en 45/30cm regel så ligger den inte mitt på rullarna på sidan. Sågen är fäst så att "centrumvikten" är i mitten. Vet inte om någon provat fästa den på annat sätt än "standard" dvs skjuta bak sågen så det vertikala stödet för brädorna är jäms med bakre änden av rullarna?

Inte provkört än dock...
 
Jag har också bara monterat ännu, inte sågat. Kan dock säga att det lilla bordet var perfekt i storlek för vår trånga källare och det känns stabilt innan man lastat nåt tungt på i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.