Kan någon vänlig själ ge mig en beskrivning på väggkonstruktion för en fristående vedeldad bastu. Förutsättningarna är att det ska vara bastupanel invändigt och lockpanel utvändigt. Men vad däremellan och i vilken ordning?

Kjell
 
Inifrån och ut:
Panel
20 mm luftspalt
Fuktspärr (plast/papp/aluminiun), aluminum mot bastun till
isolering/regel
ytterpanel

Allt enligt en utmärkt Finsk sida
http://www.saunasite.com/index.htm

Glöm inte björkriset ;)
 
Då du bygger fristående skall du inte ha fuktspärr och i synnerhet inte plast. Byt ut det mot masonite så slipper du obehagliga problem med kondens och fukt i väggarna. En byggnad som inte är uppvärmt året runt skall aldrig ha plast i väggar/tak.

Innifrån och ut:
Panel
Luftspalt (spikläkt)
Masonite
Isolering stående / regel 45x90 stående
Isolering liggande / regel 45x45 liggande
Vindskyddspapp
Luftspalt (spikläkt)
Ytterpanel
 
  • Gilla
Gammelsätervallen
  • Laddar…
Hmm...jag håller på med em fristående bastubygge (frigga), innebär det att jag skall inte ha ngn fuktspärr i duchutrymmet ?
Bastun kommer inte användas under vintern
 
Ingen fuktspärr. En vedeldad bastu som dessutom inte används på vintern skulle jag inte isolera överhuvudtaget, utan kasta in några vedträn extra.
Den enklaste sommarbastun måste vara en friggebod enligt "timmermodellen". Bara att sätta in en skiljevägg och ett bastuaggregat.
 
Känns som masoniten är ungefär samma som plasten.
Själv tror jag att man kan skippa isoleringen i en fristående bastu. Isoleringen är den som gör att fukten stannar kvar och aldrig torkar.
Alternativt ta någon isolering som inte binder fukt.
 
Fristående bastu är ju som en rum i rummet-lösning utan rum runt...altså extremt gott luftat. Återigen, skulle inte tveka en sekund att ha bastufolie på insidan.
Mitt förslag: ytterpanel-lufting-diffusionsöppen vindspärre/papp-regler och isolation-bastufolie-läkt 20mm-bastupanel.

Om bastu ska användas hela året så blir det mycket enklare att få den varm i -20 om den är isolerad och har folie. för det andra så blir det ingen kondens i strukturen om folien är riktig monterad/tät. i tillägg är konstruktionen gott luftad så att den torkar utåt oavsett bara man ser till att ha bastun varm efter badning (en ekstra ugnfull mot slutet av bad) .

MVH
Sakke
 
  • Gilla
Ursuz81 och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd det här då jag vill bygga om halva min redskapsbod till en vedeldad bastu. Den har en gjuten betongplatta och är uppmurad till midjehöjd med Leca som är putsad.

Sedan är det ett regelverk med ytterpanelen spikad direkt på reglarna.

Boden har plåttak och två fönster i delen jag vill ha som bastu.

Hur borde jag gå till väga för att bygga om den till bastu tror ni?
 
Vilka dimensioner är det? långt til dusch?

MVH
Sakke
 
Har byggt en fristående bastu för två år sedan. Använder den 3 ggr i veckan året runt. Väggarna är gjorda av 38 mm tjock furuplanka som jag jackade ur och korsvirkesbyggde med.

Dessa 38 mm plankor är hela väggkonstruktionen. Har tätat springor som uppstår mellan plankorna med tjärdrev.

Det får rum 8 vuxna i bastun och det tar 45 min att få varmt o skönt på sommaren. På vintern när det är minus 20 tar det ca 70 minuter innan vi kan börja basta.

Ingen el och inget vatten i bastun, däremot har jag en Harvia ES20 PRO med vattentank. Skönt att tvätta av sig efter bastandet med varmvatten från tanken.

Bild från byggtiden, nu har jag även sittbänkar på utsidan.
 
  • DSC_0187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Solskensbyggare och 2 till
  • Laddar…
Skogsbo3 skrev:
Har byggt en fristående bastu för två år sedan. Använder den 3 ggr i veckan året runt. Väggarna är gjorda av 38 mm tjock furuplanka som jag jackade ur och korsvirkesbyggde med.

Dessa 38 mm plankor är hela väggkonstruktionen. Har tätat springor som uppstår mellan plankorna med tjärdrev.

Det får rum 8 vuxna i bastun och det tar 45 min att få varmt o skönt på sommaren. På vintern när det är minus 20 tar det ca 70 minuter innan vi kan börja basta.

Ingen el och inget vatten i bastun, däremot har jag en Harvia ES20 PRO med vattentank. Skönt att tvätta av sig efter bastandet med varmvatten från tanken.

Bild från byggtiden, nu har jag även sittbänkar på utsidan.
Det där såg inte dumt ut alls. Då vet vi ju att det fungerar utan ångspärrar, papp och isolering. Däremot kanske man kan få ner uppvärmningstiden om man isolerar boden.

Hur har du gjort vid vedkaminen, har du satt upp några speciella skivor runt om (minerit) eller gjort något annat för att skydda väggarna?

Håller vanliga fönster för värmen? Jag har gamla 2-glas som sitter i nu och det känns lite onödigt att byta ut dem.
 
Det är väl ingen som har sagt att det inte fungerar utan? Timrad bastu (som detta är en variant av) är det absolut bästa och enklaste sättet att bygga bastu. Iom att det inte är flera lager av olika material utan är en solid konstruktion så fungerar det utmärkt mtp fukt och värme. Timrad bastu tar dock som regel lite tid att värma.
En sak är också att man bygger så att det inte blåser genom, för då blir det dragigt och inte så bra.
Menom du bygger om redskapsboden om til bastu så Skulle jag kanske isolerad (och använt folie) Det är mest lecaväggen som är "problemet" den vill ta en del energi att få varm. så skaffa en kamin med nog fjutt i.....
Vet fortsatt inte dimensionerna, men om du har en bit till tvättmöjligheter/dusch så skulle jag nog köpt en kamin med stor nog vattentank eller rentav en separat gryta:

http://www.harvia.fi/content/sv/40/196/Harvia bastugryta 80 L.html

Det kräver dock att rummet är stort nog till at ha både gryta och kamin. och att man kan tvätta sig utan att stöta bort i saker
Vi har flera bastuer i familjen med denna lösning och t.ex på stuga, där man har begränsat med tillgång till varmt vatten och tvättmöjlighet så är det genialiskt med gryta - man har t..o.m varmt vatten nästa morgon.

Det var en liten avspårning, men vet ju inte var du ska ha bastun, om det är i bakgården till huset så är det självklart onödigt.

FÖNSTER: de gamla håller alldeles utomordentligt bra. ingen grund till att byta.

SKYDD RUNT UGNEN: Harvia har färdiga elementer :

http://www.harvia.fi/content/sv/39/4481/Skyddsväggar och golvskyddsplåtar.html

Du har betonggolv, denna skulle jag bara finputsat och lagat lite fall i (ev. liten ränna i mitten) och hål ut genom väggen)
Denna byggnaden är sannolikt inte så isolerad, så det är OK att få bort vattnet från golvet då det sannolikt inte torkar av sig självt.
Du kan ju självklart lägga plattor eller måla golvet också, iom att det kan bli kalt så bygg trälemmar för områder där man går.

Vad gäller taket så skulle jag byggt en flat innertak ca 210-230 i färdig innertakhöjd och isolerad denna med min 10cm glassull (folie på innsidan). ôversta laven 110-120 cm ned från tak. iom att denna är en relativ oisolerad utebyggnad så kan det bli ngt kyligt nede så att det är behagligare att sitta högt.

Bastu kan byggas väldigt enkelt, t.eks finska armen har en hög variant av "halvtruppstält" som fältbastu, så klart är att man kan klara sig med väldigt lite, det är dock en fördel att isolera ngt.

Hade nog också vald en kamin med glaslucka för att skapa trevlig atmosfär.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Jag har funderat på samma sak som TS, och tog därför en titt på en färdig bastustuga man kunde köpa. Den var byggt av 45mm granvirke utan någon som helst isolering.
 
TS funderade på en vägg som har panel på ut- och innsidan och hur man skulle konstruera väggen där.
Som sagt bastu behöver inte isoleras, spesielt inte om den är byggd av lite tjockare virke och är någorlunda vindtät. Dock är det en fördel att isolera en vägg som TS beskriver.

MVH
Sakke
 
Jag har 4 mm härdat glas i bastudelen, inte dyrt att få två glasbitar i den storleken jag ville ha hos glasmästaren. Har byggt en enkel ram som håller glasen på plats och köpte gummilist som tål värmen. Har du fönster du kan använda så kör med dessa och byt till härdat glas om de spricker.

Runt kaminen och under den har jag Harvias skyddsplåtar, kostar en del pengar men fantastiskt smidigt att använda. En lokal plåtverkstad har gjort ett gnistskydd jag har på trägolvet framför ugnen. Har använt Harvias skorsten och deras gummimuff med isolering för genomföring i taket. Sotarn som inspekterat gjorde snabbt tummen upp att det var säkert att använda bastun.

70 min uppvärmningstid på vintern inget problem för mig, isolerar du bastun går det givetvis fortare. Häller jag i varmt vatten i tanken på vintern istället för kallt tar jag bort ca 15 min uppvärmningstid. Att värma vattnet i den inbyggda tanken tar tid. Har du plats så satsa på en separat gryta i tvättdelen av bastun som drsakke skriver.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.