Hej!

Jag håller på att riva ner listerna i detta betongrum då jag rivit tapet och spacklat.
Tidigare har det suttit plastlister i golv och tak av typen thorsman Ellist typ: TML.
I golvlisten går antennkabel samt någon enstaka installationskabel till vägguttag.
I taklisten däremot går installationskabel till allt. Dvs belysning etc.
Eftersom lister ser ut som skit och rasar sönder i och med att jag ta bort dem så letar jag efter en ny lösning.

Det sitter 3 boxar längs listerna innehållande alla världens klämmor och sockerbitar.
Kravet är att listen skall rymma 2 längor installationskabel á 9,5mm och ha tillbehör som dosor och sådant.

Vart får man tag i detta? Har letat ganska duktigt tycker jag utan att hitta någonstans dit jag som privatperson kan vända mig.
 
OBS.

Jag TROR att det är högst tveksamt att dra 230V i lister. Nån annan kan säkert fylla i nåt bra här.
 
Hjälpte en kollega med samma problem som du i ett betonghus, fula plastlister som med tiden hade bleknat och spruckit.
Han löste det genom att dra elen i vp-rör och körde sedan med trälist som han spårat med plats för vp-rören. Lite mer jobb men han kunde då välja den list han tyckte var snygg och slapp dyra lpm priser på speciallist.
 
NetNut skrev:
Hjälpte en kollega med samma problem som du i ett betonghus, fula plastlister som med tiden hade bleknat och spruckit.
Han löste det genom att dra elen i vp-rör och körde sedan med trälist som han spårat med plats för vp-rören. Lite mer jobb men han kunde då välja den list han tyckte var snygg och slapp dyra lpm priser på speciallist.
Mycket intressant! Vad säger alla elektriker på forumet om det? Får man göra så? Ska inte VP-rör sitta mera löst så att de viker undan om man slår en spik mot dem?

Fråga 2 till NetNut: Hur gjorde din kollega i hörnen?
 
Det här ämnet ska jag följa med stort intresse.
Lister är ett helvete att hitta i rätt stuk, ju!
 
Det är ju en hel del gnäll om det där med spikgenomföring, men om man lyckas fräsa ur ett gäng klick-lister borde det ju inte vara något problem. Är bara lite osäker med vart jag ska få plats med alla klämmor etc. Är fult att montera dosor nedanför listen. Men att dra starkström i plast list skall inte bara något krux det är trots att det dessa är gjorda för.
Men som sagt det har fästen så att man slipper spika i själva listen.

Det enda alternativer jag hittar är 5058 på beijer. Men dessa är inte för installationskabel. Största kabel dimension var typ 6.5mm.
 
Noseone skrev:
[länk]

[länk]
Det är en taklist jag är ute efter. Dessutom skall tilläggas att bara hörnbitarna/slutbitarna skulle gå på 600:- för mitt rum. Det går vid närmare tanke ingen installationskabel längs golvet så här kan jag lika gärna fräsa ut spår för anslutningskablar/antennkablar och dylikt.
 
Denna tråd dog fort!
Ingen som känner till något?
 
Vi är tyvärr inte så listiga att vi har koll :wow:
 
Jag listade ut detta iaf :p

list med kabel kanal (sort of)

Typ samma som jag hade innan. Inte världens snyggaste med funktionsduglig.
 
Hager har några ganska diskreta minikanaler.
 
petersv skrev:
Hager har några ganska diskreta minikanaler.
Tror den är mer tänkt för skit kablar.
Tror inte det är OK att dra kabel för fast installation i den
 
Kablar får du (eller inte du men en elektriker) i nästan vilken sorts list som helst.Grundisolerade ledare som lös FK får bara dras i speciella kanaler som inte kan öppnas med bara händerna. Thorsman har förvisso sådana kanaler, men inte den du skickade en länk till i ett tidigare inlägg.

Så länge det är kabel som skaa användas (EKK eller liknande) så kan du välja bland ett rätt stort utbud listsystem från många tillverkare. Ska det vara grundisolerade ledare är det mera speciella lister.

Prata med din elektriker, han har säkert kataloger och lättare att skaffa fram de snyggare listerna från en grossist.
 
petersv skrev:
Kablar får du (eller inte du men en elektriker) i nästan vilken sorts list som helst.Grundisolerade ledare som lös FK får bara dras i speciella kanaler som inte kan öppnas med bara händerna. Thorsman har förvisso sådana kanaler, men inte den du skickade en länk till i ett tidigare inlägg.

Så länge det är kabel som skaa användas (EKK eller liknande) så kan du välja bland ett rätt stort utbud listsystem från många tillverkare. Ska det vara grundisolerade ledare är det mera speciella lister.

Prata med din elektriker, han har säkert kataloger och lättare att skaffa fram de snyggare listerna från en grossist.
Tack!

Jag vägrar kontakta en elektriker för att skruva upp 10 fästen på väggen och sen klicka på en list.
Jag ringer inte bilmekaniker när jag skall byta däck heller..
Grejjen men de lister jag har nu är att dessa har dosor längs listerna där det finns plats för att skarva etc och jag hittar inte någon sådan lösning till någon av de lister jag hittat än så länge.
Bilden visar vad jag menar. Detta är en thorsman list. Hittar den fortfarande inte. Dessutom har thorsman blivit schneider och deras hemsida är bara en enda röra.
 
  • IMAG0199.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.