Som rubriken lyder, vad är det för krav kring värme och isolering.
Har läst genom byggreglerna flera gånger och kan bara tolka det som att det inte finns några krav vad gäller u-värde på fönster eller isoleringstjocklek i konstruktionen. Det krav som finns är endast förbrukning per m2 golvyta.
Men man kan i vissa fall använda min u-värde i konstruktionen istället för förbrukning per m2, dock gäller inte det hus över 100m2.
Börja fundera på detta eftersom det i flera trådar skrivits att man måste h minst 1.3 i u-värde på nya fönster.

Vad säger ni? Har jag tolkat det rätt?
 
Gäller nybygge
 
Det är krav till kwh/kvm OCH u-värde.
U-värde är för hela byggnaden (undrar om det är 0,4?) så då kan du ha fönster med 2,0 om du vill, men då måste du ha extra isolering annars.
 
Hej tack för svar. Kan du hänvisa till en sida i boverkets texter? Kan nämligen inte gå på gissningar när det blir skarpt läge.

Mvh
 
Hej igen, jag är en klant och ni har båda rätt. Tankevurpa av mig. Tack så mycket!

Har tagit hjälp av energiberäkning.se för att se hur mycket jag behöver isolera osv. Det visa sig vara betydligt svårare att komma ner i 90kwh/m2 än jag trodde trots att jag enligt min beräkning ligger på ett U-värde som är 0.23. Kommer elda med biobränsle och inte installera FTX, istället får det bli kompensation med solvärme och eventuellt värmeåtervinning på avlopp.
Här är länken till beräkningen. Kan ni se någon miss av mig? Eller är det bara för mig att inse fakta?

Tack så länge!
 
[länk]
Klistra in länken ovan i webbläsaren.
 
Redigerat:
Hur har det gått? Har du fått klarhet angående energiberäkningarna?

Är själv intresserad och har gjort några beräkningar på www.energiberäkning.se, men det känns inte som att det stämmer med verkligheten...
 
Oldboy skrev:
Hur har det gått? Har du fått klarhet angående energiberäkningarna?

Är själv intresserad och har gjort några beräkningar på www.energiberäkning.se, men det känns inte som att det stämmer med verkligheten...
Jag började också med att använda energiberäkning.se och fick konstiga resultat, gick istället över till gratisprogrammet på rockwools hemsida det är betydligt seriösare.
 
Instämmer, väldigt märkliga resultat med energiberäkning.se. Använder ett annat program för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.