Jag skulle inte vilja kalla det för en skarv. Det är en helt vanlig, fullt godkänd vidarekoppling.

10 uttag/grupp, är regel som dök upp i huvudet just precis. Men det är en rekommendation i såfall. Man delar upp grupperna t.ex. 1 grupp för två sovrum och då sätter man så många uttag man vill. Saken är ju den att finns det fler uttag så går det att plugga in mer apparater, men det går det ju med en grendosa också..

//Patrik
 
Ang hur många uttag man får vidarekoppla efter varandra så finns ingen gräns vad jag vet. Varje skarv har visserligen en minimal övergångsresistans, men det är ingenting som märks. Dock innebär varje skarv också en minimal källa till fel, förutom att den kanske utförs slarvigt.
 
En sak som min chef pratade med mig om som jag inte reflekterat över förut är att man t.ex. går med en matning från en central först till ett uttag eller till en strömbrytare så kommer den skruven/plinten alltid få ta hela gruppens strömstyrka. I ett bostadsrum spelar det väl knappast någon roll, men...
(Sen ogillar jag matningar som kommer nedifrån istället för uppifrån).

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
En sak som min chef pratade med mig om som jag inte reflekterat över förut är att man t.ex. går med en matning från en central först till ett uttag eller till en strömbrytare så kommer den skruven/plinten alltid få ta hela gruppens strömstyrka. I ett bostadsrum spelar det väl knappast någon roll, men...
Det kan man iofs lösa genom att ha WAGO eller motsvarande bakom apparaten.


De där tumreglerna bygger väl på nån slags "normal användning" för varje uttag. Givetvis är det bättre att ha 14 uttag på en grupp och 0 grendosor, än 10 uttag och fyra grendosor/skarvsladdar.


Vad gäller att dra alla rör/slangar till en gemensam takdosa: kan det vara så att elektrikern har nån slags tanke på att förbereda för KNX eller nåt annat hemautomatiseringssystem? Det borde iofs ändå inte spela så stor roll, rördiametern från centralen till rummet är ändå inte större än vad rören/slangarna inne i rummet är, så det är ändå röret till centralen som är flaskhalsen om man vill installera KNX eller liknande.
 
Det verkar vara väldigt svårt att få svar på en enkel fråga i dessa forum ibland. Speciellt när det gäller el. Ett jäkla vevande om får och andra oväsentligheter.
Skulle gärna läsa svaret på maghens sista fråga, eller första om man så vill...
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Jag har inte ramlat över någon regel som styr detta, dvs antalet. Det finns bara allmänna regler som säger att anslutningar av ledare ska säkerställa god elektrisk kontakt och tillfredsställande mekanisk hållfasthet.
Tycker Patrik gav en god riktlinje i #16.
 
Personligen sätter jag gärna en kopplingsdosa på väggen i rummet och går vidare därifrån. Oftast också vidare från uttag till uttag. Däremot gillar jag inte att utgå från en takdosa - helt enkelt för att jag hatar att stå under en dosa och få skiten i när man skalar och fixar.
 
Mikael_L
Anders Johansson skrev:
Personligen sätter jag gärna en kopplingsdosa på väggen i rummet och går vidare därifrån. Oftast också vidare från uttag till uttag. Däremot gillar jag inte att utgå från en takdosa - helt enkelt för att jag hatar att stå under en dosa och få skiten i när man skalar och fixar.
Hmmm.
Tja, gödslar du med en onödig kopplingsdosa i varje rum bara för att du hatar att få en liten bit FK-isolering i håret så får du då inte göra några jobb i mitt hus ! :eek:
 
Lösningen på problemet med FK-isoleringsbitar är Stripax skaltång som drar av bitarna en bit och sedan lämnar dom kvar på ledarna så att man sedan i lugn och ro kan plocka varje isolerbit och lägga i sopkartongen/stegen/fickan m.m. :)

//Patrik
 
  • Gilla
Fregol
  • Laddar…
Mikael_L - det får nästan anses som praxis att gå till en kopplingsdosa innanför dörren som matar vidare till brytaren nedanför och övriga uttag/kopplingspunkter. Men det beror lite på husets ålder och varifrån matningen kommer. Alla gör på sitt sätt och om man skruvar i dosor hela dagarna gäller det att undvika att jobba med armarna ovanför huvudet för att hålla.
 
Nja, nu för tiden får det allt ses som att den största delen av kåkar har matningen in till takdosa och där utspritt.
Men något som inte är helt okänt är att det kan skilja en hel del mellan hur två elektriker gör samma sak.

Jag försöker minimera antalet kopplingsdosor och utnyttja takdosor, men att avstå från det helt är omöjligt. Ett exempel är när det inte finns någon takdosa utan att det är spottar i stället.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
Anders Johansson skrev:
Mikael_L - det får nästan anses som praxis att gå till en kopplingsdosa innanför dörren som matar vidare till brytaren nedanför och övriga uttag/kopplingspunkter.
Ja det där vet jag att många har åsikter om. :)


Alla gör på sitt sätt och om man skruvar i dosor hela dagarna gäller det att undvika att jobba med armarna ovanför huvudet för att hålla.
Ja det är förvisso sant.

Vet du förresten att en kassörska på typ ICA Maxi flyttar ca 4 ton varor, varje dag. :|
 
Mikael_L skrev:
Ja det där vet jag att många har åsikter om. :)



Ja det är förvisso sant.

Vet du förresten att en kassörska på typ ICA Maxi flyttar ca 4 ton varor, varje dag. :|
Hmm, om varorna i snitt väger 500gram, måste kassörskan flytta mer än en vara var tredje sekund, konstant i 6 timmar. Nja, det blir säkert en hel del vikt, men några 4 ton tror jag inte på. Säkert går ungefär halva tiden åt till själva betalningen, i snitt, och dessutom byts dom av. ;)

En varu-upplockare däremot.... ;)
 
Patrik_Hed skrev:
Lösningen på problemet med FK-isoleringsbitar är Stripax skaltång som drar av bitarna en bit och sedan lämnar dom kvar på ledarna så att man sedan i lugn och ro kan plocka varje isolerbit och lägga i sopkartongen/stegen/fickan m.m. :)
Om man vill tvinna ledarna av nån anledning så är dessutom skalsnutten som sitter kvar ett bra "handtag" för att tvinna snyggt (y)

Förutom om man t.ex. har spottar så har jag sett en del bostäder där det bara funnits lamputtag på vägg (invid taket) men ingen takdosa / takuttag (åtminstone i vissa rum).
 
Mikael_L skrev:
Vet du förresten att en kassörska på typ ICA Maxi flyttar ca 4 ton varor, varje dag. :|
Med armarna över huvudet? Sitter dom på golvet i Uppsala? :eek:

Skillnaden är att man blir bra mycket tröttare när händerna befinner sig över brösthöjd (hjärtat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.