Hej alla.

För en tid sedan köpte jag en sommarstuga i akt och mening att omvandla den till helårsbostad för mig. Liten och med synnerligen enkel standard. Vatten fanns indraget men det var i stort sett allt. Toalett fanns inte utan var en gräslighet som kallas för mulltoa i samma utrymme som duschen. Handfat fanns inte utan man fick använda diskhon för att tvätta sig. Avloppet från dusch och diskbänk släpptes rakt under huset!!! Men huset och läget hade en inneboende charm och potential som bara väntade på att släppas fri. Bygga till ett sovrum, fixa avlopp och en riktig toalett så skulle det här stället bli en riktig pärla.



Nu har det nästan blivit färdigt och jag har tid att sitta ner lite mera sammanhängande. Bygget har jag fotat löpande och jag tänkte lägga upp bygget här. Hoppas någon har glädje av att se hur det blev.



Så här såg det ut när jag skrev kontraktet.
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Storskogen började precis (1 meter) bakom huset, så det första som måste göras var att fälla mängder av träd. Ett jobb synnerligen lämpligt att lämna till dom som kan sådant.

Det kom ett gäng killar med machomaskiner, motorsågar och bröte. Dom väsnades runt huset i en vecka, sen var det inte en pinne kvar. Dom stora träden kördes bort och allt smågrejset som blev kvar kördes i flistuggen. En riktigt läskig maskin.
 
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så var det dags att börja på det riktiga bygget. Grunden till det nya rummet grävdes ut. Lagom till att det var färdigt kom det första rejäla sommarregnet. Grunden blev en alldeles utmärkt om än oönskad pool. Suck!
 
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att börja spika!. Personligen tycker jag att detta moment är roligast. Stomresning går fort och det händer mycket på en dag.
 
  • 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här ser man också att huset hade en liten indragen veranda. Den ytterväggen skulle flyttas ut för att få tillbaka det utrymmet inne i vardagsrummet i stället.
 
  • 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många brädor senare. Ytterdörren är utflyttad till den nya väggen och vardagsrummet har blivit motsvarande större. Tillbyggnaden börjar nu likna ett hus och inte bara ett plockepinn.

Andra bilden är bygget från husets baksida.
För övrigt så värmde dom kvarlämnade stockarna gott i vinterkylan!
 
  • 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt med ett nytt bygge att följa =) Ser ju bra ut, ligger ju hur mysigt som helst!
Hoppas allt går väl!
 
klykan skrev:
Härligt med ett nytt bygge att följa =)
..................
Hoppas allt går väl!
Jodå, nästan färdigt nu! Tänkte att så här när det börjar närma sig finalen lägga upp bygget här. Alltid glädjer det någon!
 
Så där ja. Själva huslådan klar. Nu är det bara resten kvar.
 
  • 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det dags för lite bekvämligheter. Möjligheten att sk-ta och att duscha kan inte nog överskattas. Så ett avlopp skulle sitta fint. Tanken var at köpa hela det jobbet som ett paket. På grund av mycket hög grundvattennivå så bestämdes från kommunen att det skulle vara en upphöjd infiltration.
Efter lite letande hit och dit så blev det en paketleverans från Fann. Både material och arbete i samma paket. Bekvämt och bra. Jo jo! Tjo vad man bedrog sig!

I slutet på november kom materialet. En bunt infiltrationsmoduler och en knippe rör (ej i bild).
Isolerbalen ligger där för att inte modulerna skall blåsa bort, dom är väldigt lätta!
 
  • Infiltration 000.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den här ängen skall infiltrationen ligga. Observera diket rakt över ängen! I bakkant på bilden ligger en myr som avvattnas via detta dike. Grävaren valde att ignorera detta med argumentet att "det diket tar jag sist"! Det slutade så här:
 
  • 1 Ursprunget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5 Lervälling 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu hade det varit bra att kunna lägga en text nedanför föregående bild. Det får bli en egen liten ruta i stället.

Där infiltrationen skulle ligga var en meterdjup lerpöl. Grävaren gav upp när det rann in lera i hytten.
Hann försvann med orden "Jag är tillbaka när det bär igen"!
Min infiltration då??
 
Ja ja. Så var det och det var bara att vänta.
.
.
.
.
Länge
.
.
.
.
Till sommaren hade lerpölen torkat upp och det var dags att ta tag i det hela igen. Men vid det här laget hade de små grå fått jobba och grävaren var historia. Själv är bästa dräng.
Så var var utgångsläget. Slamavskiljaren låg på plats, den blå grejen man anar i bakkant. Mellan steblocken skulle det upp 50 m3 sand och på det 10 m3 grus och på toppen InDränmodulerna.
Snörena jag spänt upp visar till vilka nivåer jag måste fylla upp med sand och grus.
 
  • Infiltration 009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.