Hej!
Mitt första inlägg här.
Jag har köpt ett hus med en "inglasad" altan på betongplatta.
Har nu tänkt bygga ut den och har därför problem med golvet.
Plattan är 2,2 m djup och jag vill ha 3,5 m djup så därför måste jag öka djupet. (Längden är OK)
Sen är det bara 3 cm marginal att öka höjden ovanför betongplattan.
Min tanke var att förlänga golvet utåt med träreglar till cementpålar i marken utanför plattan.
Sen lägga på trägolv (ev. med plast under?) direkt på plattan som sen sträcker sig ut till cementpålarna.
Plattan har stått där under tak sen 1964 så den bör vara torr.

Vad har jag för alternativ?
Klinker och sen trä utanför?
Jag har ingen lust att ha målad betong som ytlager.
Dessutom bör det vara samma slags yta på hela golvet...eller?
Tacksam för synpunkter.
 
  • Altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan_gammal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Även om betongplattan har stått under tak i 50 år, så kan den suga vatten underifrån, beror helt på hur underarbetet är gjort. Du kan ju iofs ha klinker på hela ytan även om du har träbjälklag på den nya delen. Personligen skulle jag nog fundera över att gjuta en bit ny platta. Och lägga klinkers med en mjukfog mellan nya och gamla delen.
 
hempularen skrev:
Även om betongplattan har stått under tak i 50 år, så kan den suga vatten underifrån, beror helt på hur underarbetet är gjort. Du kan ju iofs ha klinker på hela ytan även om du har träbjälklag på den nya delen. Personligen skulle jag nog fundera över att gjuta en bit ny platta. Och lägga klinkers med en mjukfog mellan nya och gamla delen.
Håller klinker, med tanke på kyla, även om det inte är (golv-)värme i "kuvösen"?
 
evesve skrev:
Håller klinker, med tanke på kyla, även om det inte är (golv-)värme i "kuvösen"?
Ja om du använder frostsäker klinker så ska det inte vara några problem. Jag har haft klinker på min (inglasade) balkong i ett antal år utan några problem och där kan det bli rätt kallt i januari/februari.
 
Jag tackar för båda svaren!
Det känns som det rimligaste alternativet.
OM jag ändå skulle vara envis och vilja lägga trägolv direkt på betongplattan?
Jag borde få plats med 12 mm reglar under 28 mm trallvirke.
Vad tror ni om det alternativet och i så fall: Vilka problem råkar jag ut för?
Plast eller något annat under?
Hur skulle jag fästa det i så fall?
 
Om du med trägolv menar parkett eller liknande som man brukar ha inomhus, så känns det inte rätt. Tvivlar på att ett sådan golv tål temperaturskillnaderna. Det kommer att periodvis bli väldigt kallt och även fuktigt i ett uterum.

Men Jag kan inte påstå att jag VET att det blir problem.

Men om du tänker dig något i stil med däck av trallvirke så lär det väl fungera.
 
hempularen skrev:
Om du med trägolv menar parkett eller liknande som man brukar ha inomhus, så känns det inte rätt. Tvivlar på att ett sådan golv tål temperaturskillnaderna. Det kommer att periodvis bli väldigt kallt och även fuktigt i ett uterum.

Men Jag kan inte påstå att jag VET att det blir problem.

Men om du tänker dig något i stil med däck av trallvirke så lär det väl fungera.
Jo, jag menade impregnerat trallvirke för att kunna förlänga i samma stil utanför "pensionärskuvösen".
Det är alltså inte tänkt som en vinterträdgård.

Frågan är hur man fäster det i betongen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.