En dator med Windows 7 i någon Enterprise-version (inte Home, alltså) har varit ansluten med kabel till ett vanligt trådat nätverk. Nu har användaren haft datorn iväg från arbetsplatsen och då haft den ansluten till ett trådlöst nätverk. Nu fungerar den inte längre med sitt ursprungliga, trådade nät.

Jag förmodar att datorn nu alltid bara försöker ansluta till det trådlösa nätet. Så hur kopplar man ur det och kopplar in det gamla nätverket igen?

Mitt problem är att jag ska lotsa en ganska ovan användare över telefon, och jag har inte för tillfället själv tillgång till någon Windows7-dator. Så det hela urartar till en vild gissningslek.
 
Kontrollpanelen - Nätverks och delningscenter
Till vänster klicka på "Ändra inställningar för nätverkskort"
Höger musknapp på det trådlösa nätverkskortet och välj "Inaktivera"
 
Detta är på en Windows 7 Ultimate Svensk.
 
Jag tackar. Det var ungefär som jag gissade, men det är helt hopplöst när man inte kan de exakta fraserna.

"Finns det någonting på skärmen som har med nätverk att göra?"
"Ja, här är det. Dell touchpad, ska jag klicka på den?"
 
andersmc skrev:
"Finns det någonting på skärmen som har med nätverk att göra?"
"Ja, här är det. Dell touchpad, ska jag klicka på den?"
Jag har jobbat med IT-support så jag har hört en hel del :)

Fick du rätt på det?
 
Vet inte än. Det ger sig nog under dagen.
 
Fel forum kanske, men då även jag jobbat med support tidigare så vet jag hur frustrerande det är och det kanske hjälper någon annan medlem felsöka sitt nät någon gång.

Lite andra tips.
Först och främst, är du säker på att det är ett trådlöst nätverk? För många användare är det ingen skillnad på trådlöst och mobilt. Är det mobilt, dubbelkolla så att den programvaran inte ligger och stör ut, eller att internetinställningarna ställts på att ringa upp den anslutningen automatiskt (ungefär som man gjorde på 56k-tiden)
Om det nu är wlan, det finns vissa användare som väljer att skapa en trådlös nätverksanslutning istället för att bara koppla upp mot sin router. I många fall lyckas de då hårdkoda in ett IP för den anslutningen vilket du behöver rensa bort.
Förr om åren bråkade jag med ett liknande scenario där användaren skapat en brygga mellan sitt mobila mot sitt lan, för att alla ungar skulle kunna surfa på semestern. Om den funktionen finns kvar i win7 kan det vara värt att kika på.
 
Felet är hittat. Det var nätverkskabeln som var trasig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.