Någon som har koll på max.tempen för ett spirorör med gummipackningar? Avser att bygga ett värmeflyttarsystem från min kamininsats. Vid test blev det ca 65° på röret vid kraftig eldning.
När ska man isolera röret?
 
Kanalsystem tål 80grader.
Men fläkten brukar inte tåla mer än 70 grader om det är en vanlig kanalfläkt.
Finns det risk för att det stiger över detta bör man ta lite "tjuvluft" och blanda ut den varma luften med. tex 40l varmluft och 20l rumstemp.
 
Tjoa skrev:
Kanalsystem tål 80grader.
Men fläkten brukar inte tåla mer än 70 grader om det är en vanlig kanalfläkt.
Finns det risk för att det stiger över detta bör man ta lite "tjuvluft" och blanda ut den varma luften med. tex 40l varmluft och 20l rumstemp.
Det kan man ju göra, låter som en god idé. Fläkten klarar 80° enl. specen så där håller det.
Tack för tipset!(y)
 
Rören ska byggas in i lådor som löper längs innertaket. Rören löper inomhus i jämnt tempererade rum så jag är inte orolig för kondens.
Just nu kör jag prov på tillfälligt installerade rör och kör ut 52° luft i tvättstugan. Funderar på vilken temperatur man kan ha i lådan, när är det lämpligt att isolera?
 
Ingen som har tips om vid vilka temperaturer det är lämpligt att isolera kanalen?
 
Du ska isolera om omgivningstemperaturen är lägre än temperaturen i kanalen(luften) då det annars finns risk för kondens.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.