Hej världens bästa forum! Min första tråd här :)

Är de nån som har en Focus D2 miljö eller vet något om den? Jag eldar idag pellets i en kombipanna från 1960 men jag vill börja elda ved men jag jobbar långa helger o har inte tid o elda då så jag vill smidigt kunna komplettera med Pellets. Focusen har ju bra verkningsgrad vid vedeldning trots att den saknar rökgasfläkt men blir de verkligen bra?

Och hur kopplar man den mot tex. 2x750 liter acktank varav den ena med beredare när de redan är beredare i pannan?

Denna panna är för klen för vedeldning för mej som värmer 120 m2 + 120 m2 källare men jag har inget emot att elda oftare o längre när jag väl eldar, är jag helt ute o cyklar?
Tacksam för svar!
 
Redigerat:
varför just en focus d2?
 
Ska du elda BÅDE ved och pellets i samma panna är det riktigt dyra investeringar.
Mycket bedrägeri i det här området.
Focus D2 Miljö är en pelletspanna med möjlighet till nödeldning med ved. 240 liter vatten gör den helt förkastlig till vedeldning.
Ska du elda pellets ibland så måste du ändå ha ett komplett vedsystem med vedpanna och acktank på minst 2500 liter för att det ska fungera bra.
Med en riktig vedpanna och en tank på 4000-5000 liter behöver du bara elda varannan dag så varför blanda in pellets?
 
Redigerat:
Den stora vattenvolymen har jag inte tänkt på... Om man gör en sk. Återkoppling med tex. Laddomat 4030 o använder pannans beredare, är de fortfarande lika dåligt o elda ved då?

Kanske är bättre att satsa på en baxi perifal bonus ist? Anledningen till att jag vill ha focusen är att man slipper plocka i och ur saker när man ställer om bränsle. Nån som vet nått om baxin? Den går att få utan beredare va? Är de bökigt o plocka ur rökgasfläkten i den?
 
Hade jag pengar, plats o tid så skulle jag inte tveka på en typ 60 kw panna med 5 kubik tank men mitt pannrum är på tok för litet tyvärr.
 
hur stort är pannrummet? måste du ha acktanken i pannrummet?

kanske en calmarpannan v33 med uttag för pelletsbrännare i sidan?
 
Ja jag måste ha tankarna i pannrummet får pelletsförrådet ska stå utanför med hål genom väggen. Jag får in panna o 3x 750 liter den måste jag pussla för att få in ett exp kärl :) visst kan ha en större tank men de är dyrt...

Har kollat smått på v33, kanske ska ta en titt till :) hur bökigt är de o ställa om den?
 
Varför ställa om? Varför inte köra Pellets helatiden? Eller Bara Ved? Är nog enklare att komplettera Ved med Elpatron..
 
För att både jag o frun jobbar helger o är då borta 14 timmar/dag så då hinner vi inte elda. O köra bara Pellets gör vi nu o de kostar på tok för mycket.

Kan pelletsbrännaren sitta kvar i v33 när man eldar ved?
 
Det är ganska lätt att räkna ut hur många ton pellets du måste elda innan du når break-even jämfört med att köra på elpatron. Om du eldar mest pellets kan du göra samma beräkning för ved.

Sen är det så att ju sämre anläggning desto tidigare är det dags att byta eller bygga på anläggningen. Jag vet flera som borde fortsatt att köra elpatron istället för att investera i något med kort livslängd.

Ett sånt här beslut ska fattas med fakta och beräkningar inte tyckande som "pellets är billigare än el"
 
Så tanken att kunna variera pellets o ved är alltså helt fel?

Vad är de för något som har kort livslängd?
 
kulle
Får hålla med i alla inläggen här, lägg pengarna på en rejäl vedanläggning. En ny panna med tankar behöver inte passas och det tar ca 10 min att fylla upp pannan med ved o tända o ev. 5 min till för ett ilägg extra beroende på hur mycket ack volym du väljer.
 
Jo naturligtvis är de de bästa :) men så länge min nuvarande panna ruinerar mej så har jag inte råd med de. Hur stor vedpanna skulle ni rekommendera isf? Är de lika dumt o skaffa en baxi bonus o köra pellets i den i väntan på pengar att köpa en enorm acktank för att sen elda ved i den med sina 30 kw?
 
Det är ju just när man gör så som investeringen får kort livslängd. Det är sällan den tekniska livslängden nås utan man byter långt innan pannan rostat hål pga att det inte är bekvämt nog.
 
kulle
Över några år betalar sig vedanläggningen själv (även om du måste låna pengar) sedan är det bara vinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.