undine
Hej!

Jag köpte nu i februari ett hus byggt 1977. Säljaren hade ägt huset i tre år men bara bott här i två år pga. skilsmässa. När de bodde här verkade de inte bry sig om huset så mycket, så när vi haft genomgång om saker och ting har de inte känt till särskilt mycket om huset.

Nu undrar jag saker kring utomhuspoolen (som inte säljaren kunnat svara på), samt även hur man kopplat vissa ledningar och om parabolen som står på taket som säljaren heller inte kan något om. Säljaren har varit trevlig och uppmanat mig att fråga honom om jag har några undringar. Jag har frågat honom en hel del saker men han har inte mycket till svar.

Ägaren innan det har bott i huset från 1977 till 2009 och har renoverat och donat en hel del. De borde ju ha koll.

Nu till min fråga:
Är det OK rent etiskt för mig att kontakta första ägaren med frågor?
 
Tänk in dig själv i situationen. Hade du inte kunnat svara på några frågor även om det varit ägare efter dig? Jag hade inte brytt mig om det hade varit mig du ringde och tror dom flesta inte bryr sig så länge du frågar om sådana saker och är trevlig. Lite känsligare om du ska snacka massa fel och klaga men det har du ju inte tänkt göra. Så kör på och ring.
 
undine
Tack för svar!

Ja, jag själv hade inte brytt mig. Men jag har märkt att jag inte fungerar som "alla andra" och saker jag tycker är ok brukar oftast andra anse vara felaktigt eller social oacceptabelt. Så därför vill jag kolla här vad ni andra säger. Man vill ju inte göra bort sig eller tränga sig på om det rent socialt sätt är tabu att ringa tidigare ägare och fråga saker kring huset.



huggan skrev:
Tänk in dig själv i situationen. Hade du inte kunnat svara på några frågor även om det varit ägare efter dig? Jag hade inte brytt mig om det hade varit mig du ringde och tror dom flesta inte bryr sig så länge du frågar om sådana saker och är trevlig. Lite känsligare om du ska snacka massa fel och klaga men det har du ju inte tänkt göra. Så kör på och ring.
 
Jag hade själv inte haft några bekymmer med att bli uppringd, sålänge man är trevlig =)

Ring upp var trevlig och fråga om de har tid att svara på några frågor om huset, har de inte tid så fråga om det finns någon annan tid du skulle kunna ringa.
Det värsta som händer är att du får ett nej =)
 
Säger detsamma, hade du ringt för att reklamera eller klaga på fel i utförandet eller liknande så kanske det kan uppfattas irriterande. Men att bara få information mm tror jag tvärtom de uppfattar som trevligt. De flesta gillar att få berätta om sig själv/sina saker så ring du
 
Håller med föregående talare (skrivare). Men lägga till att hade det varit jag, som bott där sålänge hade jag nog tom. blivit glad att någon ringde och frågade om huset, man lär ha ganska starka sentimentala band efter att ha bott där 30 år :)
 
undine
Tack alla för era tankar! :)

Och givetvis ska jag inte ringa och klaga, utan bara ställa frågor hur det fungerar med vissa saker som inte killen som sålde huset till mig kunde svaret på.
 
Frågan är ju bara om husets sålts med skydd för dolda fel osv. Du kan ju om du vet med dig att felet är pga första ägarens renovering så kan du beroende på vad som skrivits rikta anspråk och krav på att det åtgärdas inom 10 år eller vad det nu är. :)

Men som andra säger, ring upp och förklara och var framförallt trevlig, då kommer du långt. ;)
 
Lantbrukarparet skrev:
Frågan är ju bara om husets sålts med skydd för dolda fel osv. Du kan ju om du vet med dig att felet är pga första ägarens renovering så kan du beroende på vad som skrivits rikta anspråk och krav på att det åtgärdas inom 10 år eller vad det nu är. :)

Men som andra säger, ring upp och förklara och var framförallt trevlig, då kommer du långt. ;)
Öhhh men vänta nu

För det första så har TS vad det framkommit inga klagomål eller fel utan vill ha information om hur saker fungerar eller är utförda. Alltså har TS inte tänkt reklamera något

För det andra så hade en regressöverföring av ansvar inte kunnat göras så som du föreslår utan eventuella krav skall ställas till ens egen avtalspart. Det spelar då ingen roll om ev friskrivningar, dolda fel försäkringar eller andra avtalsrättsliga lösningar för ansvarsfördelning så är alltid reklamation primärt gentemot ens egna avtalspart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.