Min hantverkare har gjort ett jobb hos mig nu och skall göra ett till jobb om några veckor. Enligt honom kan man inte göra mer än ett ROT avdrag per hantverkare och år, så han vill därför lämna en delfaktura nu men vänta med att skicka in ansöka om ROT tills när andra jobbet är avklarat.
Stämmer detta med endast ett ROT avdrag per år? Jag trodde endast det var 50.000kr per år som var begränsningen.
 
Vår elektriker har fakturerat efter varje tillfälle och inkluderat ROT varje gång. Det enda är väl max 50 000 kr/år.

Jag antar att det blir mindre administration för hantverkaren om man samlar ihop det.
 
Jag har fått ROT vid flera tillfällen under ett år med samme hantverkare, har inte varit några problem. Jag är faktiskt inte säker på att det går att göra delfaktureringar och sedan lägga ROT helt på slutfakturan. Rot betalas ju ut för halva fakturabeloppet. Det skulle jag nog verifiera SJÄLV med skatteverket innan jag accepterade en sådan lösning.
 
Dessutom om det nu är ett avslutat arbete, och du skall anlita honom igen om några veckor, tänk om det inte blir av? Han kanske inte har tid då, eller du upptäcker brister i det nuvarande jobbet och vill inte anlita honom igen.
 
Kimp skrev:
, så han vill därför lämna en delfaktura nu men vänta med att skicka in ansöka om ROT tills när andra jobbet är avklarat.
Gå inte med på det! Betala det första arbetet mot separat faktura med ROTavdrag. Alltså betala endast 50 % av det arbetet.
Det senare andra (eventuella) arbetet betalas för sig mot separat faktura med ROTavdrag.
 
Han får väl skicka in sin ansökan när han vill, du ska ju ha rotavdraget på fakturan, inte när han får pengarna från skatteverket. Förresten så är det honom fritt att fakturera dig när han vill också, han kan vänta med att fakturera dig tills alla jobb är klara.
 
hempularen skrev:
Jag har fått ROT vid flera tillfällen under ett år med samme hantverkare, har inte varit några problem. Jag är faktiskt inte säker på att det går att göra delfaktureringar och sedan lägga ROT helt på slutfakturan. Rot betalas ju ut för halva fakturabeloppet. Det skulle jag nog verifiera SJÄLV med skatteverket innan jag accepterade en sådan lösning.
Rättning, halva arbetskostnaden och inte halva fakturan. Det kan vara matrial för 15 000 kr och 2 timmar arbete (600 kr/h) vilket ger ett ROT-avdrag på 600 kr från den egentliga summan 1200 kr.
Så då är fakturan på 15 600 kr.

//Patrik
 
Jag utryckte mig slarvigt.
 
jag haf iaf gjort jobb åt samma kund och skickat in flera ansökningar samma år

Om man får ett litet jobb på några tusen gjort i januari skulle man då ha förverkat resten av rotavdraget? Nej så klart i te
 
Kimp skrev:
han vill därför lämna en delfaktura nu men vänta med att skicka in ansöka om ROT tills när andra jobbet är avklarat.
En av våra hantverkare väntade så länge att han missade Skatteverkets deadline. Det blev extremt dyrt för vederbörande (33 000 :x).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.