Frontespisen 1 ligger på 1004kvm och 401kkr ej terraserad.
Dea andra på runt 880kvm och 360kkr.
 
harry73
Vilken byggyta får man ha? är det en andel av tomtytan, för då är det en stor fördel med frontespisen 1
 
dhanjel skrev:
När vi ändå är igång, vilken tomt skulle ni föredra? Norr är uppåt.

[bild]

Om man då tex förutsätter ett eksjöhus prio två som är ganska avlångt.
Svårt att säga utan att se det plats. Sedan beror det till viss del på avstånd till större trafikleder (buller) kollektivtrafik, hur området kommer att utvecklas etc. Men från kartan tycker jag tomt 3 (kv Golvet)verkar mest intressant. Motivering:

- Naturområde öster om huset - eftersom det inte finns någon granne där kommer tomten kommer att kännas större än den egentligen är (ändras naturligtvis om det området exploateras).
- En av de större tomterna i området.
- Bäst (?) möjligheter att få sol hela dagen och eftermiddagen.
 
Redigerat:
harry73
harry73 skrev:
Och vad tror du om pantbrev? De finns säkert inte registrerad på ett nybildat tomt
Första gången jag citerar mig själv :surprised:

Om ni lånar för 2 miljon kostar pantbrevet 40 375 kr
 
Ställer en snabb fråga: hur räknar man ut det där med pantbrev?? Vad kostar pantbrevet om man (te) skulle låna tre miljoner???
 
F
Pepparkaka skrev:
Svårt att säga utan att se det plats. Sedan beror det till viss del på avstånd till större trafikleder (buller) kollektivtrafik, hur området kommer att utvecklas etc. Men från kartan tycker jag tomt 3 (kv Golvet)verkar mest intressant. Motivering:

- Naturområde öster om huset - eftersom det inte finns någon granne där kommer tomten kommer att kännas större än den egentligen är (ändras naturligtvis om det området exploateras).
- En av de större tomterna i området.
- Bäst (?) möjligheter att få sol hela dagen och eftermiddagen.
Håller med, på pappret så ser 3 KV GOLVET klart bäst ut. Sen kan kringområde, skuggande skog, sumphål mm ställa till det i verkligheten.
 
F
Kotten1981 skrev:
Ställer en snabb fråga: hur räknar man ut det där med pantbrev?? Vad kostar pantbrevet om man (te) skulle låna tre miljoner???
Pantbrev kostar 2% av det man behöver låna. Pantbreven följer fastigheten, har nån tidigare ägare lånat tidigare så behöver man inte betala för nya pantbrev.

Den riktigt sura tycker jag är stämpelskatten i form av lagfarten på 1,5% av köpeskillingen. Man får väldigt lite för dom pengarna.
 
Så när man bygger nytt tar man alltså ut nya pantbrev på det nya huset? Plus lagfart? Görs detta när huset står klart eller när sker det? Försöker lära mig så mkt som möjligt, stort tack för svar!!
 
harry73
pantbrev för 3 milj = 60 375 (2% + 375) Och tas ut i samband med bolånet
 
Lagfartsavgiften (1,5%) betalar du på kostnaden av fastigheten, i ditt fall endast på tomtpriset. Huset ställer du ju dit senare.
 
Att få ett fint hus för 2.4M är inte alls omöjligt.
Vi tänkte oxå bygga och har ungefär samma budget.
Vi har snöat in på eksjöhus och dom har flera hus som passar oss.
deras enplanshus med 4 sovrum som vi har kollat på ligger mellan 1.9M - 2.4M
beroende på hur spektakulära lösningar man vill ha.
Standarden på deras hus är samma, oavsett om det är billigt eller dyrt.
Det man inte får när man köper deras billigare modeller är möjligheten att ändra
i planlösningen.
PrioTvå, 4 sovrum. ~1.9M NF (144 kvm) utsidan är inget att skryta med. fint men inget speciellt.
Lyckan med vinkel, 4 sovrum. ~2.2M NF (138 kvm)
Trend, 4 sovrum. 2.3M NF (150 kvm) funkis med högt i tak inne.

men kostar tomten närmare 800k så får man nog sikta på ett hus som kostar runt 2000k
 
Jag gillar prio två, bygga det fast med prio etts fasad och ett tillbyggt garage/förråd till vänster så har man en riktigt väldisponerad villa. Saknar bara ev lite förvaringsutrymmen.

Tomterna går inte på 800k, utan ca 400k. 800k är med de flesta avgifter och anslutningar som hör tomten till.
 
Priserna skiljer sig ju väldigt åt över landet och i kronoberg så kan du säkert få ett hus för 2,4 miljoner. Eksjöhus lyckan har ju redan nämnts. Sedan så finns det ju också vårgårdahus bo 141 (som tyvärr inte går att få ryggåstak på, vi vlade bort det pga av det). Sedan så kan man ju kolla på Fiskarhedenvillan också fast då är det delad entreprenad som gäller och kolla noga igenom vad som egentligen ingår i de olika entreprenaderna. Jag fick känslan av att det är en del som saknas... (Vi har byggt med FH men gjort mycket själva så jag vet inte hur väl det funkar med att köpa alla deras entreprenader.)

Angående tomterna så beror det på trafiken. Tomt 3 kvarteret golvet om man har kortsidan mot gatan eller tomt 1 i kvarteret frontespisen. Jag vill ha baksida i sydväst.
 
Du har ju Villafabriken på nära håll, kan vara värt att kolla upp som alternativ.
 
Kan delge lite beräkningar jag gjorde precis, verkar de korrekta?

Innebär snabbt räknat att bygga ett nytt Eksjöhus (Prio 2) inkl tomt och 200kkr på trädgård ger ungefär samma månadskostnad som vi har idag. Räknar man med att vi behöver göra renoveringar i vårt hus idag för 350 000kr så hamnar man en tusenlapp under med nybygge.

Passivhus (snålt räknat) hamnar någon tusenlapp över och kräver mer kontantinsats.

Kostnadskalkyl


Alternativ 1: Bo kvar

Lån: 1 920 000kr

Ränta per månad: 7 462 kr
Driftskostnad: 2 000 kr

Totalt: 9 462 kr

Tillägg för renoveringar, på 350 000 kr. Schablonmässigt.

Ränta per månad: (ytterligare) 1 360kr

Totalt: 10 800 kr



Alternativen nedan beräknas på en försäljning av huset på 2 400 000kr, dvs ca 480 000kr över lån, vilket med 15% kontantinsats ger maximalt lån på 3 200 000kr. (Huset köptes för 2 3 Mkr)


Alternativ 2: Fjärrvärmehus


Tomt + avgifter: 700 000kr
Hus: 2 000 000 kr (Eksjöhus Prio 2)
Hustillval: (Tex spis, garage osv) 250 000 kr
Trädgård: 200 000 kr

Total kostnad: 3 150 000kr

Ränta per månad: 8 678 kr (SBAB)
Driftskostnad: 1 000 kr

Totalt: 9 678 kr

Alternativ 3: Passivhus

Tomt + avgifter: 650 000kr
Hus: 2 530 000 kr (Emrahus Villa Vinkel)
Hustillval: (Tex spis, garage osv) 250 000 kr
Trädgård: 200 000 kr

Total kostnad: 3 630 000kr

Ränta per månad: 10 400kr (Kräver ytterligare 150 000 kr kontant) (SBAB)
Driftskostnad: 500kr

Totalt: 10 900kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.