Ska göra ett hål i en ankarbalk och
har en rejäl bra slagborr samt borrar och mejslar men inget som är 110mm.
Är det lättast att ta en 10-15mm borr och göra en massa små hål som bildar ett stort 110mm hål till slut och sedan stoppa i röret som ska igenom hålet och täta runt?


ankarbalk1.jpg
 
Gör så, väldigt smidigt. Gjorde själv ett 800mm hål på det sättet.

 
Kom igen, vi pratar om ett 11cm hål inte 1100... köp en bra dosfräs till en vanlig borrmaskin finns ju en uppsjö av bra 110 till vvs duger inte det? går på en 10-15min effektiv tid att ta sig igenom men så mycket bättre... ha det gott! :)
 
Okej heter hålsåg! ^^
 
Huggan, av ren nyfikenhet, vad 17 skulle du ha det hålet till?
 
Låt gissningstävlingen börja :D

Gissar på avloppsrör
 
H-vete vilket avloppsrör isf ;)

Gissar på lucka till kassavalv eller skyddsbunker :)
 
För en mindre stad då isåfall.
 
kinglolle skrev:
H-vete vilket avloppsrör isf ;)
Framtidssäkrat! :D Ventilation kanske.
 
Mikael_L
Jag tror att vattenrutschkanan slutar där, så man landar i poolen i källaren. :D
 
Kanske en oprövad form av dränering om vattnet fylls på från insidan? ;)
 
Eller kan huset ligga i vägen för en rodel/bob bana?
 
  • Gilla
Mattias Löfgren
  • Laddar…
För att få i ackumulatortankar?
 
Är ankarbalk en kantbalk i fabriksgjuten armerad betong, eller är det en cellplastkonstruktion? Påverkar ju valet av verktyg väldigt mycket? Ev. armering lär bli det som ställer till det.

I kantbalkar av minerit och cellplast duger det ju med en hålsåg i rätt dimension, inte värre än att såga trä.

I hård armerad betong tror jag det billigaste alternativet blir det som TS själv föreslog. Tar lite tid, du får inte ett slätt runt hål, men du får hål. Det går ju att gjuta igen sedan. Armeringen får du väl tigersåga av om det dyker upp sådan.

Se bara till att ha en bra borrhammare, inte en "hemma-slag-borr". Jag har bränt upp en sådan på ett liknande jobb.
 
norrbottenstorpet skrev:
Är ankarbalk en kantbalk i fabriksgjuten armerad betong, eller är det en cellplastkonstruktion? Påverkar ju valet av verktyg väldigt mycket? Ev. armering lär bli det som ställer till det.

I kantbalkar av minerit och cellplast duger det ju med en hålsåg i rätt dimension, inte värre än att såga trä.

I hård armerad betong tror jag det billigaste alternativet blir det som TS själv föreslog. Tar lite tid, du får inte ett slätt runt hål, men du får hål. Det går ju att gjuta igen sedan. Armeringen får du väl tigersåga av om det dyker upp sådan.

Se bara till att ha en bra borrhammare, inte en "hemma-slag-borr". Jag har bränt upp en sådan på ett liknande jobb.
Armerad betong är det. Får börja borra och se vad jag stöter på helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.