Hej

Har tittat runt lite och försökt att söka efter något som kan göra mig klok på hur jag skall hantera den igenstängda källardel som finns under husets sydvästra fjärdedel.

Källardelen har satts igen av tidigare ägare då en altan byggdes på husets södra sida. Då ingången till källaren var i vägen för altanbygget, så valde man helt enkelt att mura igen dörren till källaren samt fylla igen trappan ner.

Då vi köpte huset så angav deklarationen att vatten fanns fritt stående på golvet i denna källardel. Anledningen till detta verkar främst vara att golvbrunnen inte gör sitt jobb alls, utan snarare verkar vatten tryckas upp igenom densamma. Dessutom så verkar inte golvet falla ner mot golvbrunnen på rätt sätt heller, utan vatten "fastnar" på väg ner mot golvbrunnen och blir sedan stående där.

Enklast vore givetvis att se till att rensa golvbrunnen och sedan spackla golvet så att vattenavrinningen fungerar som den skall. Dock är jag tveksam till om golvbrunnen verkligen leder någonstans... Tidigare fanns antagligen en privat avloppsbrunn på tomten, men efter en anslutning till det kommunala VA-systemet så kan denna golvbrunn tyvärr har förbisetts.

Ventilationen i källardelen är även den högst undermålig. Nu finns endast en luftventil i detta utrymmet. Denna ventil är placerad i den trälucka som har ersatt det fönster som numer fungerar som in/utgång. Vidare finns i källarutrymmet även en inspektionslucka mot torpargrunden som utgör husets övriga tre fjärdedelar. Denna lucka hålls ständigt stängd.


****************
Så, vad göra?
****************
Förslaget jag fick av en av inspektörerna hos Anticimex var att fylla denna källardel med ca 60cm singel och sedan lägga byggplast över detta samt fixera med ytterligare ett litet lager singel. Detta skulle skapa någon typ av fuktspärr där fukten kan stiga och falla undan i singel-lagret utan att för den sakens skull påverka (åtminstone i någon större utsträckning) luftfuktigheten i resten av utrymmet.

Som jag ser det så ger inte detta någon vidare hållbar situation. Speciellt då ventilationen i denna källaren är så gott som obefintlig... Visst kan man bila upp ett hål gentemot torpargrunden i källarens östra vägg, men då vill man säkerställa att källardelen har ett undertryck i förhållande till den omgivande torpargrunden som i nuläget håller skapliga fuktighetsnivåer...

En annan lösning är givetvis att installera en sorptionsavfuktare i källardelen. En sådan kan givetvis fylla två funktioner; att fukta av miljön i källardelen samt därutöver transportera avfuktad luft in till miljön i torpargrunden. Återföring av luft skulle i så fall ske via en ventil i källarens östra vägg.

Problemen med detta innebär då att man får en övertrycksmiljö i torpargrunden, vilket jag antar inte är helt önskvärt... Luften skulle förvisso kunna cirkulera mer eller mindre fritt mellan källardel och torpargrund, men det kanske inte är någon toppenlösning i vilket fall som helst...

****************
Slutklämmen
****************
Så här står jag nu helt villrådig... Kan inte komma på någon vidare bra lösning på vad som skulle fungera bäst i just min situation.

Snälla hjälp mig!
//Johan
 
Börja med att prova och spola rent avloppet med högtryck och sådan rensslang.
Är gamla brunnen kvar?
 
Hej

Såvitt jag vet så är den gamla brunnen igengrävd, men jag skall höra med grannarna så att jag inte misstar mig.

Jag antar att närmaste slamsugar-firma, Sita, kan undersöka golvbrunnen för att se om den går på den kommunala avloppsledningen eller om det helt enkelt tar stopp en bit in.
 
Spola rent den kan du börja göra själv med särskilt spolmunstycke till högtryckstvätten.
 
Hej

Fick idag veta att avloppsröret i källardelen inte är anslutet till det kommunala VA-systemet. Då den gamla brunnen enligt grannarna blivit igengrävd så finns ingen anledning att ha golvbrunnen kvar i det här (helt oanvända) källarutrymmet.

Vad jag hade tänkt mig då blir nog att bila upp golvbrunnen, plugga röret, som antagligen är ett 50mm gjutjärnsrör, och sedan lägga cement över det hela. Detta borde lösa de problem som finns med att vatten och fukt tränger upp i utrymmet.

Har jag rätt i mina antaganden, eller finns det något mer/annat jag kan göra?

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.