Bo.Siltberg skrev:
I vårt hus sitter det inte på 2 m, det sitter inte ens rakt...:confused:
Man kanske har följt norsk standard...;)
 
En fråga som påverkar hur det faktiskt ser ut är hur gamla bostäderna är. Om minst drygt hälften av bostäderna byggt (och inte byggts om med avseende på uttagets höjd) före 2m-standarden kom så är det troligtvis vanligast att uttagen inte följer standarden.

Jämför att ojordade uttag torde vara vanligast i hem trots att det till och med är olagligt att göra en sådan installation idag!
 
De villor jag har sett bakom kylen i har det varit på 2m (byggår 1970, 1975, 1990).

På företaget lät vi sätta uttagen direkt mot kabelkanalerna i taket.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
Nu, när jag lyckats öppna dokumentet och studera sidan 370 får jag väl försvara min tes.

Och märk väl, vad jag reagerade mot var det vettiga att sätta eluttaget bakom ett överskåp, som ju normalt har en sluten baksida.

Om vi alltså tittar på sidan 370 så anges anslutningspunkt för "kylförvaringsenhet" till 2000 mm över golv.
Men märk väl: På den schematiska måttskissen finns inte något överskåp inritat. Det gäller ett helt fristående skåp.
Bredvid finns ritat anslutningspunkten för en "inbyggnadsapparat". Där är höjden inte angiven, utan uttaget är inritat "bakom" skåpet.
Då vill jag påstå att jag ser ett kylskåp med tillhörande överskåp som "inbyggt".

OBS: Inbyggt är ej samma som integrerat!

PS: I ingen av mina bostäder hittills har eluttaget suttit 2 meter över golv.

PS2: Uttrycket "att göra en höna av en fjäder" har fått ett ansikte :D
 
Redigerat:
I nästa kök som ja bygger fäller jag nog in uttaget några cm i väggen så är problemet löst.

Att borra sig in i skåpet ovanför borde ju varje elektriker med lite stilkänsla skämmas för. Maken till rå lösning..

Hängde fö inte det här med uttagen på 175-200 cm över golv ihop med att man ett tag hade ovanan att lägga kylen utanför JFB?
 
KnockOnWood skrev:
PS2: Uttrycket "att göra en höna av en fjäder" har fått ett ansikte :D
He, He. Är vi inte mästare på det här ibland...:p
 
Alfredo skrev:
He, He. Är vi inte mästare på det här ibland...:p
Det är nog speciellt för eltråden, som lätt gränsar till knappologi :rolleyes:
 
KnockOnWood skrev:
Det är nog speciellt för eltråden, som lätt gränsar till knappologi :rolleyes:
Men oj vilka världsproblem vi löser på köpet! (y)
 
yxis skrev:
Men oj vilka världsproblem vi löser på köpet! (y)
Ja visst gör vi! Snart har vi nog löst cirkelns kvadratur också.

Och nu verkar det som att vi äntligen har fått el-"proffsen" att fundera lite.

Hoppas att de sitter hemma och läser på i reglementena och kommer tillbaka med förnyad kraft i morgon (y)
 
I mitt hus (byggt 1971) sitter uttaget 2meter över golvet.
Funderar lite på om inte problemet att komma åt kontakten var mindre förr då man hade överskåp i plåt
(speceri skåp) utan heltäckande bakstycke.I dag så sätter man ju samma slags skåp som i det övriga köket.
 
Jag ger mig tveklöst för "experterna" som kanske sett över tio kyl/frys monteringar. Att jag har (haft?) en annan åsikt bror väl på att jag sett några tusen kyl/frys uttag i mitt liv. Som nästan alla ( i alla fall dom som monterats efter ca1970) suttit på ca 2000 mm ög. OM man vet vilken höjd kyl/frys ska ha kan man sätta uttaget ca 50 mm över kyl/frysens överkant, vilket man sällan vet i det skedet som väggen byggs.
Och överskåp med hel baksida är inga problem, sitter baksidan mot väggen gör man ett vanligt hål med dosfräsen och monterar uttaget som vanligt. Det vanliga är dock att det är en luftspalt mellan skåpets bakstycke och väggen (för skåpets ventilation då många skåp inte får byggas in utan luftcirkulation) då tar man en sticksåg och sågar på ett hål, om inte bakstycket är delmonteringsbart.
 
Fast på 70-talet var det väl vanligt med Elektrolux kylskåp med plåtöverskåp _med_ baksida?
 
Plåtöverskåp var vanliga på 70-80 samt in på 90 talet men förekommer även i dag, träskåp har används "parallellt" med plåt. Många överskåp som är avsedda att sitta över kyl/frys och är av trä har delmonteringsbart bakstycke, men det förekommer att folk sätter överskåp så att bakstycket måste skjutas in från undersidan och då kan dom få lite "problem" med åtkommligheten.
 
Det är nog inte bara folk som sätter dem så, utan det är så de ska sättas enligt instruktionerna. I alla fall IKEAs överskåp. Finns nog oftast inte plats ovanför för att skjuta ner bakstycken från det hållet heller.
Men dyrare tillverkare än IKEA kanske har bättre lösningar för det.
Jag satte mitt uttag liggande i mitten under de två överskåpen. Det sitter nog på ungefär 1.96, och är lätt åtkomligt i mellanrummet mellan kylskåpet/frysen på 1.86 och överskåpets underkant som sitter på 1.98. Det ska ju byggas igen med galler/täckskiva i det mellanrummet, men den ska gå att ta bort så att man kan komma åt uttaget.
 
IKEAs skåp kan man välja hur man sätter skåpet, så att skivan kan lyftas uppåt eller sänkas nedåt.
Nu lägger jag ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.