Vad kan man kräva och vad behövs för isoleringsgrad på en vägg för att klara dagens energikrav ?
Hur mycket extra kostar det att gå från trävägg med ca 0,27 i u värde till 0,17?

Det finns hustillverkare som hävdar att de klarar energibalansberäknigen på 0,27 vägg (fönster på 1,3) med vanlig frånluftsvärmepump. Kan det stämma?

Har någon koll på vad Fiskarhedenvillan och älvsbyhus har för u-värde eller väggtjocklek?
 
Har för mig FH har runt 0,15 på sin vägg.
 
Är husföretaget som levererar 0,27 i u-värde sämst i klassen?
 
Det skulle vara intressant att höra mer om vilka u-värden olika husleverantörer har på sina väggar. Vallsjöhus har 0,18 som standard vet jag.

Vad har ni andra som bygger med olika husleverantörer fått specificerat?
 
Jag har en gammal notering från då vi byggde hus att 170+70 isolering ger ett U-värde på 0,185, och om det ökas på med ytterligare 45 mm isolering minskar det till 0,159. Uppgifterna kommer ifrån Paroc, men är några år gamla.
 
Med isolering 170 +70 vad blir tjockleken på färdig vägg?
 
Det beror ju på vad du ska ha mer. Vilken panel, vindpapp eller utegips, råspont, gips?
 
Hur ser en "normal" vägg ut?
Om vi tar om frågan men exkluderar panel så kan man kanske få ett svar, eller?
 
  • Gilla
Ankarspik
  • Laddar…
Tjockleken på en vägg (exklusive panel) blir ungefär densamma som isoleringens tjocklek + eventuell råspont/skivmaterial + gips. För enkelhetens skull kan man säga tjocklek på isoleringen + 1 till 3 cm.
 
Jag har svårt att förstå att
1. EPS 350 mm => u-värde på ca 0,1
2. Annan isolering 170 mm + 70 mm ger 0,18
3. 170 + 70 +45 = 285 ger 0,159

Kan det verkligen stämma?
 
Jag vet inte exakt vad EPS350 mm innebär, men det gäller att jämföra rätt saker. En färdig vägg har reglar vilket innebär köldbryggor som drar upp U-värdet.
 
Hålta skrev:
Med isolering 170 +70 vad blir tjockleken på färdig vägg?
Exempel:
insida: 13 mm gips (+ 11 mm OSB) = 13 eller 24 mm
utsida: (22 mm lock +) 22 mm panel + 28 mm spikläkt = 50 eller 72 mm

Summa: Isolering + 53 - 96 mm, beroende på uförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.