mycke_nu skrev:
Vår Miele DM är specad 230 V / 2200 W / 10A.

Sedan står det att man måste förvissa sig om att spänning, frekvens och säkring överensstämmer med dessa specar. (Dom har inte specat frekvensen, fö..)

Om dom verkligen menar att det måste vara exakt 10A framgår inte, men det är ju lite svårt att hävda att 16A skulle vara OK när manualen säger 10A.
Detta är väl lite upp till hur man vill tolka specen.

Man kan ju tolka specen som att säkringen inte får vara högre än 10A och lämpligen inte heller lägre för då håller den inte.

En annan tolkning är att maskinen kräver en säkring som pallar 10A eftersom det är vad maskinen kan förväntas dra.

Jag tycker inte att det är solklart att texten "förbjuder" avsäkring med 16A.
 
Redigerat:
Det brukar stå Max 10 A. Och skulle man vara konsekvent och tolka som du skulle minsta spänning vara 230 V dvs ok med 400v och all effekt över 2200W vara OK. Jag tror det skulle bli vissa svårigheter att föra den argumentationen vid ev reklamation.
 
Det är som sagt svårt att veta. Antingen så är det bara hjälpsam konsumentupplysning, eller så finns det en begränsning i konstruktionen.

Med tanke på tyskarnas grundlighet så kunde det stått:

Spänning 230 V
Effekt 2200 W
Ström 10 A


Men nu står det:

Spänning 230 V
Effekt 2200 W
Säkring 10 A


Jag håller nog på att dom menar att det skall vara en 10A säkring.

Men, vem vet.
 
mycke_nu skrev:
Spänning 230 V
Effekt 2200 W
Säkring 10 A

Jag håller nog på att dom menar att det skall vara en 10A säkring.
Ja är det formulerat på det sättet, dvs "säkring 10A", då är jag böjd att hålla med om att de menar att 10A säkring är det enda korrekta.
 
elmont skrev:
Och skulle man vara konsekvent och tolka som du skulle minsta spänning vara 230 V dvs ok med 400v och all effekt över 2200W vara OK.
Jag har aldrig sagt hur jag tolkar det. ;) Dock var jag öppen för att flera tolkningar kunde vara möjliga.

Nu har ju mycke_nu skrivit att det uttryckligen står "säkring 10A" och då blir det ju rätt tydligt.
 
Alltså minsta säkring 10 A.
 
Eftersom alla inte vet hur praxis är i en bransch som har säkerhet som enda rättesnöre så anges tex säkringsstorlek som önskad eller högsta styrka.
Tänkte att det kanske kan hjälpa nån okunnig att förstå lite bättre ;)
 
Vår Siemens-DM är märkt

230 V // 240 V
2.1 kW // 2.3 kW
10/16 A // 13 A

Hur ska man tolka det då :x

Jag tycker det vore ytterst märkligt om en apparat angav max säkring men inte min.
 
Blir det inte:
- Vid 230V är det ok med 10 eller 16A säkkringar.
- Vid 240V måste man ha 13A säkring.
 
Låter rimligt. Men är 16 A förbjudet vid 240 V? Tror inte det.
Samtidigt är det så att spänningen i mina uttag varierar mellan 205-250 V vill jag minnas att jag mätte upp ;)
 
Det kan ju mycket väl vara så att apparaten i sig inte klarar av mer än 10 A utan att det blir farligt vid fel, jag har monterat små pumpar märkta med max 6A. Likaså kontaktorer, termostater, relän mm.
 
elmont skrev:
Det brukar stå Max 10 A. Och skulle man vara konsekvent och tolka som du skulle minsta spänning vara 230 V dvs ok med 400v och all effekt över 2200W vara OK. Jag tror det skulle bli vissa svårigheter att föra den argumentationen vid ev reklamation.
"Max 10A" avser väl den maximala strömförbrukningen?

Jämför att en högtalare kan vara märkt "50W max", vilket betyder att högtalaren tål 50W ineffekt men det betyder INTE att det behövs en viss effekt för att få godtagbar ljudnivå. (Ljudnivå som funktion av inmatad effekt anges ofta antingen som vilken effekt som krävs för 96dB ljudtryck på en meters avstånd eller oftare vilket ljudtryck som fås på 1 meters avstånd vid 1W in).

Bo.Siltberg skrev:
Låter rimligt. Men är 16 A förbjudet vid 240 V? Tror inte det.
Samtidigt är det så att spänningen i mina uttag varierar mellan 205-250 V vill jag minnas att jag mätte upp ;)
Det där är väl nån slags eftergift för olika regler i "230V-länder" och "240V-länder".

Jag är inte helt säker men jag tror att UK formellt numera räknas som 230V-land, dessutom har de infört "våra" färger på ledningar som standard (men har kvar äldre installationer med röd fas och svart nolla, d.v.s. "bil-färger", som används ända fram till en bit in på 2000-talet).

De länder som varit UK-kolonier är väl däremot faktiskt 240V-länder. I länder med "UK-mässig" el så är 13A en standardstorlek på säkringar, övriga vanliga är nog 2-3A (osäker på exakt vilken), 5A och så är det nog nånstans typ 20-40A för ringmatning av vägguttagen.

Eftersom 16A säkring mig veterligen inte förekommer i 240V-länder så har man antagligen angivit 13A vid 240V.

Antagligen så säljs den maskinen inte till 2*120V-länder. Det är säkert 20A 100-127V som gäller för de länder som normalt har 100-127V i vägguttagen.

Edit: i de länder där nominell spänning är 240V så kan nog topparna inom spec hålla sig än högre än i våra 230V-länder, och då blir effekten vid t.ex. ett jordfel (då man saknar jordfelsbrytare) än högre vid 16A än om man "bara" håller sig inom 230V-standarderna. Att 240V ger högre effekt än 230V vid samma ström påverkar kanske också brytfunktioner i maskinen (mikrobrytare i gamla programverk, elektroniska motsvarigheter i modernare maskiner).
 
Kan ju vara så att ledningarna fram till inbyggdaskydd inte tål mer än en viss effekt.

Jag har själv sett en rörelsesensor för fast montering med "Säkring: max 6A".
 
Vi pratar om två olika saker. Säkringarna är till för att skydda ledningarna/huset mot överhettning och brand. Ledningarnas area avgör vilken säkring du ska (maximalt). Sen köper vi maskiner som kräver en viss ström för att fungera. Då får vi en uppgift om minsta säkring. -- Monstermikron borde ha byggts för trefas...
 
För att nu ta ett exempel:

Det är ju helt klart så att om jag köper en liten apparat och skruvar på en 63A handske så kommer det att bli obehagligt den dag det blir kortslutning i apparaten.

Alltså kan man inte antaga att en given apparat kan anslutas till vilken strömkälla som helst.

Säger tillverkaren att det är en viss säkring som gäller så kan vi visserligen ha teorier om vad som menas, men jag följer nog manualen om det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.