bdf3e8abbeb75bc5f297691fbfa7c1a8.jpg

Vi funderar på huset på bilden ovan, men är osäkra pga problemen med det platta taket. Vi funderar på att ta bort "ramen" runt så hängrännorna blir synliga - om det nu går - och lägga plåt på taket. Skulle det minska riskerna och är det någon som vågar sig på att höfta kostnad för plåten? Huset och garaget är ca 168 kvm.
 
Det är ju inte platt. Det lutar ju, man ser ju brytningen mitt på huset. Hur gammal är beläggningen?
 
Hej Lilla jag... Min granne och jag har likadana garagetak som du har...
Grannen fick läckage på sitt garagetak och snickarna som lagade taket lade plåt istället för tjärpapp.
Dom tog även bort sargen på långsidan och lade fria hängrännor , så det verkar fungera.
Han har sargen kvar ovanför garageporten och på baksidan.
Vad det kostade vet jag ej då det blev försäkringssak av det hela.
Jag tror att det platta taket är säkert om man underhåller det och fyller i skarvarna då och då.
Det enda negativa är väl om det kommer mycket snö på det hela (Tyngden)
 
S
och om skottar taket med skyffel kan man råka skada taket.
öka säkerheten är ju sätta plåttak.
 
Gör ett sadeltak så är du ifrån alla bekymmer med läckage och snötyngder, det blir billigast i längden.
 
S
frågan är om dom får bygglov för ett sadeltak
 
Pappen är från 2006 tror jag, så den är inte lastgammal.

Vi har funderat på sadeltak, men är osäkra på om det är något vi kan fixa själva och har inte 400k för att låta någon annan göra det. Eller vad det nu kan kosta.

Dem flesta hus runt om har sadeltak, så det är nog inte omöjligt att få bygglov.

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Ser ni till att rensa taket från grenar och löv (d.v.s. sådant som sätter igen rännor) så skall det inte vara några problem.

Ett modernt papptak skall hålla lika länge som ett plåttak. Dock. får man underhållsbehandla några gånger under takets livstid, men det är varken speciellt dyrt eller jobbigt.

Men som nämnts tidigare: Under snörika vintrar får man ju skotta lite.

Om taket är så pass nytt skulle jag nog låta det vara och sedan ta mig ytterligare en fundering när det är dags för takbyte (om ni bor kvar då).
 
Jag är varken snickare eller takläggare men så här tänker jag.

Ja sargen är inte helt optimal (men väldigt vanlig), dels kan vatten bli stående upp på taket om det är dålig avrinning. Dessutom tror jag att om det står snö mot sargen kan vatten tryckas in i taket.

Men det är ingen ko på isen, taket är ju nästan nytt och har ni koll på det är det ingen fara skulle jag tro.

Fast å andra sidan plan B:
1. bort med sargen.
2. Bort med papp.
3. ny papp.
4. Bandfalsat plåttak (ifall inte utsticket blir för litet) dvs idag kanske taket sticker ut 50cm från huset och tar man bort sargen blir det 0cm typ. Annars måste råspont förlängas i sidled och takstolar förlängas i längsled.
5. Vanliga hängrännor.

PlanC:
1. Bort med sargen.
2. bort med papp.
3. bort med råspont.
4. Lägg på reglar på befintliga takstolar (bygg upp så taket höjs i nederkant kanske 40-50cm, och i bakkant mer vilket ökar fallet. Dessutom förläng taket så utsticket blir lagom i stolarnas riktning. (under förutsättning att det blir för lite om sargen tas bort)
5. Dra ventilationsrör från rummen till något smart ställe och förbered för framtida FTX eller frånluftsvärmepump (när ni ändå har allt uppe). Fundera på el, högtalare, lan osv som kan vara bratt lägga rör för.
6. In med (gissar nu) 400mm isolering (beroende på hur mycket det är.
7. På med råspont (längre än den gamla för att kompensera för sargens utstick).
8. Papp.
9. Bandfalsad plåt.
10. "Vanliga" synliga rännor och stuprör.
11. Kostnad snickare, mtrl, plåtslagare 250-300kSEK (kostnad från ett liknande jobb men på mycket mindre yta)? Kolla detta med någon... Dyrt, men ni får ett nytt hus.
 
eviljava skrev:
Ett modernt papptak skall hålla lika länge som ett plåttak. Dock. får man underhållsbehandla några gånger under takets livstid, men det är varken speciellt dyrt eller jobbigt.
Ett tak från -06 ska INTE underhållsbehandlas, det är i princip underhållsfritt.
Är det ett bra material så kan du räkna med en livslängd på ca 30-40 år utan vidare så du har tak länge till.

Det jag på rak arm kan se som en liten risk på ditt tak är att dom vid omläggningen gått runt huvarna på taket, risken är att pappen antingen släpper eller att huven rostar sönder i nederkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.