Ska bygga till huset med ca 110 kvm och har några frågor ang grunden/grundläggning och kommunens hållning. (Jag bor i Uppsala kommun och vet att sånt kan variera...)

1. Läste någonstans att man får gräva (och kanske tom fylla upp, men inte gjuta) innan tekniskt samråd och startbesked från kommunen. Stämmer det?

2. Jag har i min bygglovsansökan inte specificerat grundläggningsmetod - och lite beror det ju på vad vi hittar i backen när vi kommer igång och börjar gräva, men min undran är om det är OK att göra källare fast man inte har sökt bygglov för det. Anledningen till att jag frågar är att jag riskerar att få gräva ut, mura upp "källarväggar" och fylla hela klabbet med samkross/makadam för att sedan gjuta platta och då kom idén upp till att kanske ta tillfället i akt att göra en större källare...

3. Någon som har gjutit platta på sluttande mark som har fyllts upp mot L-stöd? Kan/ska dessa isoleras och är det då isodrän eller vanlig cellplast? Jag kommer isåfall att ha ca 120-130 cm från kanten på grunden till L-stödet.
 
Rejält utbygge!
Men varför inte lugna sig med grävningen?
Om du bara är sjukt kåt på att sätta igång så kan jag lugna dig med att du hinner mättna på bygget både 1 o 2ggr innan sista listen glöms bort...
 
Jag skulle nog säga att det är lite svårt att svara på din fråga. Om din fastighet är belägen utanför detaljplan så krävs i inget marklov för markarbeten och då borde du kunna påbörja utbyggnaden.

Om den däremot är inom detaljplan så skulle jag akta mig för det, bara att utföra schaktning utan marklov kan idag generera en sanktionsavgift på ca 22000 så det blir ganska lätt tokdyrt utan bygglov, startbesked mm... Om du nu ändå har fått ditt bygglov, varför inte då invänta det tekniska samrådet och det efterföljande startbeskedet? Kan ju inte garantera hur din kommun ser på det, men här hade en större utgrävning innebära olovlig uppstart och därigenom en saftig sanktion...

Gällanfe källare eller ej så misstänker jag att bygglovstaxan baseras på bruttoatea vilket medför att källare kan inräknas där. Den största frågan här är nog huruvida källaren definieras som en våning eller ej?! Men generellt skulle jag nog vilja säga att om jag, som byggnadsinspektör, kom ut till ett bygge för kontroll och det helt plötsligt fanns en källare som inte tidigare redovisats så hade jag nog varit tveksam till att lovet följts så att säga?! Än en gång känns det dock som att inom eller utom detaljplan är en viktig input för korrekt svar.
 
Ett försök att svara på din fråga 1:

Du får gräva hur mycket du vill, bara du sedan återfyller.
Och jag skulle vilja påstå att du får gräva ut för grund och plana ut.
Men för att gå vidare med grundläggningen behöver vissa kontroller göras, tex schaktbotten skall besiktigas. Och sedan kanske armeringen osv.

Vad som skall kontrolleras beslutas på byggsamrådet, så för att "skynda på" skulle jag rekommendera följande:
Jag förutsätter att du för ett så stort bygge behöver en kontrollansvarig. Du har redan utsett honom/henne, för den uppgiften ingår i din bygganmälan.
Ta kontakt med den kontrollansvarige/a och diskutera igenom frågan.
Med lite ömsesidigt förtroende kan ni säkert komma överens om hur mycket förarbeten du kan göra. Det krävs dock naturligtvis att du är 100% säker att du verkligen får bygglov, annars är ju arbetet gjort förgäves :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.