Hejsan!

jag planerar att införa arbetskläder i mitt företag.
jag undrar hur jag beräknar lönsamheten dvs efter hur många intjänade timmar kan jag köpa in en tröja till min personal? Det måste finnas en kalkyl till detta.

Behöver all er experthjälp!

hälsning
Muskelmannen :wow:
 
Får man fråga vad det är för branch?
 
Det låter som en skoluppgift.

du måste ta med fler parametrar i frågeställningen, vad kostar det firman att INTE ha nya tröhor till personalen osv.
 
Visst finns det en kalkyl. Den ser ut så här:
tröjans pris/förtjänst per timme=antal timmar.
 
tack för alla era svar!
det är en byggfirma..

enklare blir att ställa frågan, efter hur många intjänade timmar kan jag erbjuda personalen en tröja?
vilka andra kostnader bör jag ha med?


hälsningar
muskler
 
Är det inte lättare att läsa läroboken än att registrera ett konto på ett forum?!
 
TS du måste driva med oss, eller vaknade du i morse och bestämde dig för att starta företag som endast skall använda personal med en tröja på sig. Inga andra grejer du undrar över .
 
Detta är nog enklare är du tror.

Om det är en utgift som krävs för att driva verksamheten räknas den av direkt mot intäkt. Du behöver inte räkna med skatteeffekter (iaf sålänge du inte vill jämföra med en presumtiv vinst i fickan om du inte köpt tröjan).

Alltså är jag för andersmc's algoritm.
 
Undrar hur det går för Muskelmannen, om han får råd att köpa en tröja till sin personal eller inte. Undrar också hur det går om han ska räkna på ett lite större jobb till sitt företag, som att bygga ett hus eller så. Vi får kanske många frågor om det så småningom?
 
Tack för alla svar. Det enda jag frågade om var en formel för uträkning inga personliga påhopp. det är inte bara jag som verkar behöva hjälp. Hoppas det känns bra för er efter att ha kommenterat.

Muskler
 
andersmc's formel funkar ju inte. Den hade fungerat om förtjänsten per timme endast ska gå till att köpa tröjor vilket jag tvivlar på. Man får ju först räkna ut hur många tröjor går det åt på ett år. Vi säger 4 st. Hur många timmar jobbar man på ett år? Vi säger 1800. Då behöver man jobba 450 timmar för en tröja och tröjan kostar 225:-. Då är kostnaden för tröjor per anställd 0,5:- i timmen.
 
muskler skrev:
jag undrar hur jag beräknar lönsamheten dvs efter hur många intjänade timmar kan jag köpa in en tröja till min personal? Det måste finnas en kalkyl till detta.
1) Hur mycket tjänar du per timme (X)?
2) Vad kostar en tröja (Y)?

Delat priset på tröjan med förtjänsten per timme så har du antalet timmar du måste jobba (Z)

Y/X=Z

Varsågod. Det var så lite.

Nu kan ju du vara hygglig och berätta hur det egentligen ligger till för "jag planerar att införa arbetskläder i mitt företag." tror jag helt enkelt inte på.

Edit: Tänk, jag är så dement att jag missade att någon redan svarat. Kul att vi kom till samma slutsats! :)

Edit 2: En alternativ kalkyl är ju att multiplicera antalet timmar man måste jobba för att tjäna en krona med priset för tröjan. :D

Z=Y*1/X
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.