saturnus skrev:
så här brukar det se ut, när man inte bryr sig

[bild]
Fast här är det ju varken bristen på kamspik eller färg på båda sidor om brädorna som avgör... Det hjälper ju inte hur noggrann man är om man sen inte fortsätter sköta om det. Vårt hus är "bara" målat på ena sidan av panelen och dessutom spikat med vanlig tretums spik och detser minst lika fint ut som ditt men det gör ju alla när de är nymålade, frågan är väl vad som händer om ett antal år och där är jag inte alls orolig för vårat hus. Vi har målast med riktig linoljefärg vilket huset var målat med redan innan (fast vi bytte panel då den var perforerad av spik efter att de teglat utanpå) och har det hållit i cirka 100 år så håller det nog till oss också.

Man måste inte dra det till ytterligheter utan det handlar ju om underhåll. Det finns inga riktiga underhållsfria material, det är bara samma sak som att man istället får byta när de är uttjänta inte att man slipper arbete för resten av sitt liv.

Torrsprickor i brädor får man nog räkna med några stycken men det ska inte vara alldeles för många. Hyvlat virke ska det vara om man ska måla med linoljefärg för den fäster på det, vanlig fasadfärg går inte och det är väl troligen därför det anses lite underligt. Förr var fasaddetaljer mycket oftare hyvlade men när de moderna färgerna kom fäste de inte längre och då började man sätta upp ohyvlade brädor även som knutar och foder etc som tidigare traditionellt målats med linoljefärg.
 
Emmalin, trevligt med ett hus från 1913 i vackra Västmanland. Där har jag också en fot :) Är du intresserad av att byggnadsvårda ditt hus så är du på helt rätt väg med hyvlat virke till linoljefärgen. Jag hade en kladdig snickare som vände virket fel till två fönster på bagarstugan så där är det rufsig yta på fodren, men visst fäste färgen.... det är en av några "göraom" i framtiden. Små sprickor kanske man kan leva med, men smidigast är att sortera, överblivet virke har alltid en förmåga att gå åt. Vad du ska spika med? Vi har kört galvat där vi inte har handsmitt och faktiskt skruvat i den kilsågade fasaden men det var för att inte banka sönder lerkliningen på insidan av väggen. Jag skulle definitivt inte använda kamspik i en gammal fasad. Ska bräderna bytas i framtiden drar du sönder virket under!
 
Redigerat:
Kan Ni inte visa någon bild på era fina hus, gafsan och Sophie, det är vi inte bortskämda med på de detta byggforum. På finare villabyggen från förr, hörde det nog till att det utvändiga virket var hyvlat. Kan tänkas att man inte hade verktyg (sågar) som sågar till en fin yta som idag. Min fjällpanel är sågad, men efter 3 strykningar oljefärg, ser den ganska slät ut.
 
Elkludde skrev:
Vanliga spik kryper ut,men en fråga finns det kammspik i galvat utförande? i så fall håller dom brädan ut
jo det finns i alla de modeller, även lackerade, sedan finns även huggen spik, eller kanske mer dyckert, som också sitter där.
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Sok/?q=huggen+spik&c=&b=

men att banka i 3-tumspik i en tunn panelbäda, är det värsta jag kan se, en stor blaffa till skalle, = ungefär som att spika ett altangolv med 3-tumspik.

När det gäller mina 145 mm fjällpanel, så är dessa spikade med 1 spik i varje bräda, och det skall sitta ca 10 mm ovanför nedre urfräsningen, detta spik trycker in underliggande bräda. Sätter man 2 spik i en panelbräda, i tron att den skall min själ sitta där, då spricker den när den rör sig.
Den som är intresserad av bygge och t ex panelbrädor, ser att jag har fällt in foder och knutbrädor i panelen, de är m a o inte spikade utanpå panelen
 
Redigerat:
Jag bara undrar. Är det inte så att det det blir för tätt om man målar båda sidor på en bräda. Jag har alltid lärt mig att har man en modern färg och inte en linolje färg ska man aldrig måla runt om. En flaggstång eller en stolpe till en öppen veranda tak som är målad run om ruttnar. Jag har själv varit med om detta. Jag uppmanade en person att måla med linoljefärg på en stolpe, men det gjorde dom inte. 4 år tog det, sen var stolpen rutten och behövde lagas.
 
Hade man en sågad yta så målade man med slamfärg (faluröd)och hyvlad med linolja.

Man brukar måla/färdigstryka efter man spikat panelen och då tycker inte jag man ser spikskallen så noga o det man ser stör mej inte. Ärligt talat så stör nog en kullrig rostfri skalle mej mer men det där är ju en smaksak som så mycket annat.

" mina 145 mm fjällpanel, så är dessa spikade med 1 spik i varje bräda" Nog har du mer än en spik per bräda? ;)

> träigasnickarn, jag har lärt mej samma. Det är samma anledning till att man har en luftspalt bakom panelen idag. Målar du med en färg som andas så behöver du rent teoretiskt inte ha luftspalt bakom. Ser du sedan på gamla hus så har de ingen luftspalt o inte har de ruttnat upp.
 
Redigerat:
Träig snickare skrev:
Jag bara undrar. Är det inte så att det det blir för tätt om man målar båda sidor på en bräda. Jag har alltid lärt mig att har man en modern färg och inte en linolje färg ska man aldrig måla runt om. En flaggstång eller en stolpe till en öppen veranda tak som är målad run om ruttnar. Jag har själv varit med om detta. Jag uppmanade en person att måla med linoljefärg på en stolpe, men det gjorde dom inte. 4 år tog det, sen var stolpen rutten och behövde lagas.
Jo, precis så är det, när man använder moderna färger.....eller har varit. Vi hade mycket bråk på 60-talet när Plastfärgen lanserades stort här hemma, fönster, gavlar, ja allt som målades ruttnade på kort tid, 20 år senare kom de stora färgtillverkarna och menade att vi skulle ha grundat först med en oljefärg....jo pyttsan, ingen hade talat om detta tidigare.
Men gör Du som du vill Träig snickare, måla flaggstången åt södersidan och dina fönster på insidan.
 
arvid0 skrev:
Hade man en sågad yta så målade man med slamfärg (faluröd)och hyvlad med linolja.

Man brukar måla/färdigstryka efter man spikat panelen och då tycker inte jag man ser spikskallen så noga o det man ser stör mej inte. Ärligt talat så stör nog en kullrig rostfri skalle mej mer men det där är ju en smaksak som så mycket annat.

" mina 145 mm fjällpanel, så är dessa spikade med 1 spik i varje bräda" Nog har du mer än en spik per bräda? ;)

> träigasnickarn, jag har lärt mej samma. Det är samma anledning till att man har en luftspalt bakom panelen idag. Målar du med en färg som andas så behöver du rent teoretiskt inte ha luftspalt bakom. Ser du sedan på gamla hus så har de ingen luftspalt o inte har de ruttnat upp.
Du vet inte vad Du snackar om arvid0, jag hade inte räknat med att förklara i detalj, mer än jag gjorde.
Kan Du visa Ditt hus på bild?
 
Vad vet jag inte vad jag snackar om?

Saturnus om du vill ha uppskattning för ditt fina hus tror jag att du är i fel forumavdelning.

;) = skämt, det trodde jag de flesta visste, särskilt om man är sk forumgud

Fortsatt konversation kan vi ta på PM då det inte tillför tråden något.
 
Saturnus, mina hus är slamfärgade, även knutarna, så jag tycker att det är onödigt med en bild i denna tråden. Emmalin har ett hus från 1913 och det är den fasaden vi diskuterar i denna tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.