Hej.
Vet inte om detta är rät tråd...

Min flickvän har ett hederligt fristående utedass i sin sommarstuga.
Grejen är att det luktar väldigt illa när man lyfter på dasslocket. Detta trots att dom häller på träflis efter varje besök.

Min tanke är att om man sätter en skorsten som suger luft från det utrymmet där avförings hinkarna finns så skulle man få ett undertryck så att den illaluktande doften inte kommer upp medans man sitter på toa. Jag har sett på gamla bilder på utedass att dom har skorsten.

Tänker jag rätt?

Är det bara att köpa siro eller plaströr på något byggvaruhus, borra hål på baksidan av utedasset och koppla på rören, så löser sig allt?
Är det så att ju högre skorsten desto mer sug?

Är det smartare att köpa en el-fläkt?
Som denna: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tilering/ventilation-flakt/25530/badrumsflakt

Många Tack!
 
Det hjälper nog till.
Annars tror jag urinseparering är bästa metoden att minska lukten.
 
Vi har försökt driva igenom urinseparering men en person med stark åsikt sätter sig på tvären,så jag försöker hitta andra lösningar.
 
Kolla om det går att förbättre ventilationen rent allmänt. Ju mer instängt ju mer luktar det så klart. Föräldrarnas sommarstuga har utedass och där luktar det ingenting men då är det väldigt god ventilation runt uppsamlingskärlet.
 
  • Gilla
Casper123
  • Laddar…
Urinen är den största boven vad det gäller odörer på avträdet.... Vadan detta tvärande??

Jag fick bättre lukt i utedasset med en gammal pax-fläkt och en 3-meters skorsten som sög luft från latrinen. Tätade med vaxduk så att det bara skulle suga från utrymmet med gonk i.
Bytte sen till Separett och har aldrig längtat tillbaks!

Lycka till!
 
Hej

Jag vill rekommendera följande som kanske går utanför gängse normer - MEN SOM FUNGERAR!

  1. Urinseparering, installera en Separett och led bort urinen till en björk el dyl. Eller ta reda på urinen i en dunk som du späder och använder i trädgårdslandet. Kan vara lite besvärligt för den kräsmagne!
  2. ABSOULT ingen tunna för fekalierna. Låt fekalierna ramla ner på marken (Om du inte har dasset så att vatten rinner in när det regnar.) Strö varje gång med torvströ för att ta upp lite av fukten samt lukten. Har du dessutom en gräsklippare med uppsamlare så ska du strö en bra lager gräs när ni väntar gäster.
  3. Sörj för god ventilation under dasslocket.
  4. Nästa sommar kommer fekalierna att ha minskat med 1/5 eller mer. Jag behövde bara ta bort de brunna resterna var tredje år. Lägg dem i komposten.
  5. En mycket bra beskrivning av detta har Gunnar Björklund skrivit i en initierad och informativ artikel. Se http://www.torrdass.se/Skoetsel.htm
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.