Vår häll piper inte, om man inte lägger något på "knapparna" övriga ytan är inga problem.
Knapparna är egentligen "ljus"knappar då utan som du skall "trycka" på belyses men IR, detta reflekteras eller inte ner till en fotodiod beroende på om du tar på ytan eller ej. Så det är rätt naturligt att det varnar så att man inte omedvetet aktiverar något på spisen
 
Vi köpte IKEAs ugn Dåtid OV8 för ca 1.5 år sedan.

Min erfarenhet av Ikeas och deras service kring detta är mer sagt uruselt. Om man har småbarn så man inte ha denna ugn. Vår ugn blir riktigt varmt på glaset, närmare bestämt ca 90 grader som enligt Ikea är korrekt. Så låt er inte gå på deras beskrivning av Värmeisolerande ugnslucka

Nästa sak,

Jag skulle montera bort luckan för att göra rent ugnen.

När jag skulle montera tillbaka den så händer det omöjliga. HELA glaset spricker i tusen små glasbitar. Jag har glas över hela mig och i köket.

Jag har monterat enligt instruktionen och IKEAS svar…

Det är inge konstruktionsfel och att det inte ingår i garantin. Allt handhavande täcker ingen garanti. Men man tycker ju att den ska tåla att montera den som installationsanvisningen anger.

Så nu är det bara att betala 2800kr för ett nytt glas samtidigt att man vet att ugnen kostar 3800.

Tror att IKEA har blivit för stor för att bry sig om kunderna.

Så skippa denna modell är min synpunkt.
 
Håller fullständigt med vi kommer aldrig mer att köpa vitvaror eller bänkskivor från Ikea, så dålig kvalitet. Har nyligen renoverat vårt kök och då blev det vitvaror från Siemens och bänkskivor från Agelito.
 
Vi har haft våra vitvaror från Ikea i 2.5 år nu, inbyggnadsugn, induktionshäll, fläkt, disk och kyl

Än så länge har inget gått i sönder.

Induktionshällen - nöjd
Fläkten - nöjd (bortsett från att man måste hålla inne fläktstyrkeknappen 5 sekunder för att stänga den, hade hellre sett att läget efter 3 var "Av" och inte 1
Ugnen - sådär, tycker inte det är något jättebra krut i den och det är något som skallrar när fläkten går efteråt, tror nån plåtbit är lös för när barlås-spärren är nertryckt så skallrar det inte
Kylen - fyller sitt syfte men inte mer
Disk - kanske inte jättetyst men diskar en vardagsdisk rent och effektivt även på snabb-programmet (30 min), inredningen är sådär bra, framförallt glashyllorna kunde varit bättre.
 
Redigerat:
Har haft kyl/frys samt ugn och mikro/ugn från IKEA i drygt fem år.

Kyl/frys gör sitt jobb. Helt ok.
Ugnen har varit sönder två gånger, termostaten har bytts på garanti eftersom den inte har slått av utan bara fortsatt värma. Nu verkar den ha lagt av igen, det verkar inte som om det blir tillräckligt varmt. Garantin är slut nu.. Reparatören sa till oss att inte använda pyrolysen, om vi ville ha en ugn som fortsatte fungera.
Slutsats: SKIT
Micro/ugnen fungerar bra, men efter att ha körts i två minuter, med en kylfläkt som låter kraftigt, så tar det ytterligare tre minuter, på samma höga ljudvolym, innan kylfläkten stänger av. USELT. Jag har funderat på att sätta en strömbrytare som stänger elen till ugnen, när uppvärmningen är klar. Det kommer förmodligen att förkorta livslängden på elektroniken, men det kan det vara värt.
Slutsats: SKIT

/ Fredrik
 
Vi har haft induktionshäll, ugn o diskmaskin från IKEA i snart 5år.
Det är Whirlpools grejer till skillnad från idag då det är elektrolux.

En platta på hällen fick fnatt i påskas, tyvärr tog det 4veckor innan Serviceverkstan fick reservdelar från WP för att laga den.
5-års garanti på Vitvaror är nog en av dom absolut viktigaste sakerna att tänka på då nästan alla får problem innan den tiden oavsett märke.

Annars har allt funkat bra, har dock beställt en ny bestickkorg för 290 kr då den gamla är sliten o har hål botten.
 
JerreEssberg skrev:
Vi har nedanstående och har haft det i drygt 1½ år och det har fungerat helt som det ska. Har för mig att det står Whirlpool bak på alla. Vi hade 17 år gamla Husqvarna innan så alla delar blev ett lyft, framför allt att gå från glaskeramikhäll till induktionshäll.

FRAMTID OV9 - Ugn
FRAMTID MW6 - Microugn
NUTID HIN4T- Induktionshäll
Lite nyfiken på vad du tycker om alla dessa tre. Inne på nästan samma men hällen tyckte jag var lite begränsad i att det inte var helt fria zoner.

Vore trevligt och höra om du är nöjd med funktioner, hur de låter .t.ex. Grymt irriterande med ugnar och annat som har högljudda fläktar eller konstiga pipljud för sig.

Är det bra fart i hällen, bra boost funktion? Logiska knappar?
 
Nimajneb skrev:
Vi har haft induktionshäll, ugn o diskmaskin från IKEA i snart 5år.
Det är Whirlpools grejer till skillnad från idag då det är elektrolux.

En platta på hällen fick fnatt i påskas, tyvärr tog det 4veckor innan Serviceverkstan fick reservdelar från WP för att laga den.
5-års garanti på Vitvaror är nog en av dom absolut viktigaste sakerna att tänka på då nästan alla får problem innan den tiden oavsett märke.

Annars har allt funkat bra, har dock beställt en ny bestickkorg för 290 kr då den gamla är sliten o har hål botten.
Vilka modeller har du? Upplever du något irriterande eftergående fläktar?
 
Kommer inte ihåg vad grejerna heter men det spelar ju eg ingen roll eftersom dom inte finns längre då det är Elux prylar i Sverige idag.
Vi är helt nöjda när det kommer till prestanda och ljud och skulle i princip kunna tänka oss att köpa samma grejer idag förutom hällen där placeringen av plattorna inte är optimal. Jag tror det finns folk som upplever att ugnen bullrar men det är inget vi tänkt på då vi har köket som enbart kök.
 
Vi köpte Framtid inbyggnadsugn (ov9) och micro, båda har funkar klockrent i ca 2,5 år. Det enda man kan störa sig på är att det är olika färg på displayerna...
Dessutom köpte vi diskmaskin som vi är helt nöjda med, visst den kunde säker vara tystare men för det priset så är vi nöjda.
Så dessa prylar kan vi rekommendera, däremot skippade vi deras kyl&frys som vi tyckte var alldeles för små och kändes lite "klena".

Vi köpte även deras 90cm gasspis med ugn under som jag vill varna alla för att köpa! När ugnen var igång brände vi oss på vreden och en mätning med stektermometern visade att plåten mellan vreden blev 105°... Inget kul när man har småbarn!

Det blev många turer med ikeas support innan de tillslut tog tillbaka ugnen. Reparatören som var ute kunde konstatera att det saknades isolering runt ugnen och efter kontroll med tillverkaren då skulle det vara så och därmed var det inget produktfel enligt ikea.
Ikea hade ju rätt i sak men ugnen var/är uppenbart rekonstruerad då den inte uppfyller ce-märkningen. Jag kollade upp vilka temperaturer som är ok och jag har för liga att det max får bli 85° på framsidan.
Efter återtaga så köpte vi Siemens ugn/hawaiis och vilken skillnad, på allt! Klart mycket bättre!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
pjodden skrev:
Vi köpte Framtid inbyggnadsugn (ov9) och micro, båda har funkar klockrent i ca 2,5 år. Det enda man kan störa sig på är att det är olika färg på displayerna...
Hur är det med fläktljud? Något som stör under gång eller efter den stängts av?
Bra fart i micron?
Använder ni ugnsrengörningen något eller är det bara skrytgrej?
 
Fläkten i ugnen var inget vi tänkte på eftersom vi inte använde ugnen när vi upptäckte att man kunde steka bacon på utsidan ;)
Vi använde inbyggnadsugnen istället.
Micron är Jättebra och föredömligt enkel att använda, utom att ställa in klockan. Men det är ju aldrig enkelt...
Inbyggnadsugnen har inte pyro-regering så det vet jag inte hur den är.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.