Jag och hustrun börjar tröttna på att hänga upp miljoner strumpor efter varje tvättomgång, och har enats om att livet skulle vara bättre med en torktumlare. Tanken är att tumla underkläder, sängkläder och handdukar medans tröjor/skjortor/byxor/barnkläder hängtorkas. Räknar med tre tumlingar i veckan ungefär. Jag är därför ute efter tips och köpråd.


Så här ser tankeprocessen ut hittils.

Krav:

  • Årstotalkostnaden skall minimeras. Årstotalkostnad beräknas (inköpspris / förväntad livslängd) + 1,20 kr/kWh * antal kWh/torkning * 156 torkningar - 0,75kr/kWh * antal kWh/torkning * 117 torkningar.
  • Max 60 x 60, annars går den inte in i tvättstugan. Ska stå ovanpå tvättmaskinen.
  • Skall vara kondenstumlare med möjlighet att dra slang till avlopp för kondensvatten.

Önskemål


  • 230v anslutning med stickpropp så man slipper behörighetskrävande installation.
  • Ju mer kapacitet desto bättre.
  • Sensorstyrning (för att hålla nere elförbrukning)

Kompromisser vi kan tänka oss:

  • Märke och utseende oviktigt.
  • Energieffektivitet är ingen självändamål utan en del av livscykelkostnaden. Vi betalar 0,75 kr/kWh för fjärrvärme och överskottsvärme från torken hjälper till att värma huset och torka hängtorkande tvätt i tvättstugan 9 månader om året.
  • Behöver inte vara särskilt tyst då den står i separat tvättstuga.

Frågan är bara vad jag har glömt. Finns det en massa smarta funktioner på torktumlare som man borde vilja ha? Skonsam torkning av ylle? Skjorttork? Internetuppkoppling? Automatisk strumpsortering? Eller har jag tänkt fel på något annat sätt. Alla tips, råd och erfarenheten mottages tacksamt.
 
Som vanligt gäller: "Köp Miele så funkar det"
 
Jag hade tittat på Bosch WTW86582SN eller Siemens WT46W572DN (samma maskin olika namn). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=857622 Strömförbrukning KWh/tork (EU) 1,60
Det ända du tappar är att leda ut spillvattnet dirket till avloppet. Bosch/siemens har en självrengörande kondensor som sköljs efter varje torkning och pumpar upp vattnet och ludd till uppsammlaren som man får tömma manuelt. En lösning jag själv trorpå och bör göra att maskinen håller sig energisnål längre, än tex elux som man kan leda ut i avloppen. Men som inte ger någon möjlighet att rengara kondensorn.

Bonus är en hylla i maskinen vilket man kan använda för att torka skor.
 
Hur mycket ström kan du ta ut i tvättstugan? Att köra tvättmaskin och kondenstumlare på en 10A säkring brukar inte gå så bra. Vissa torktumlare funkar bäst på 16A.

När du rett ut ditt strömläge kan du fundera på maskin. Kondenstumlare enligt värmepumpsprincipen är väl eg bästa valet för er del då ni har billig värme.

När det gäller olika program så är väl ett varmare bomullsprogram samt ett lite svalare program tillräckligt samt att du kan ställa torknigsgraden. Vet inte om det finns men ett program för kuddar o täcken hade varit användbart. Tidstyrning är även bra att ha.

Jag föredrar att tömma kondensvattnet manuellt, det är för mig lite av en simpel kontroll att tumlaren samt tvättmaskinens centrifugering funkar som det ska, man lär sig snabbt hur mycket vatten det bör vara.

Tänk även på att köpa en maskin med minst 5 års garanti.
 
Vi köpte en Bosch kondenstumlare med värmepumpsteknik för några månader sen. Vi ångrar så att vi inte gjorde det innan.

Innan hade vi en vanlig electrolux-tumlare, troligtvis inte en av deras premiummodeller direkt... Vi har tvättmaskin och torktumlare i badrummet i vår lägenhet. Innan har det inneburit att vi har knappt kunnat använda torktumlaren på sommarhalvåret för att det har blivit så sjukt varmt i hela lägenheten av den. För att inte tala om badrummet. Sen var kondensorn halvt omöjlig att rengöra och hade man glömt kondensvattenbehållaren så tog det evigheter innan man kunde använda den igen.

Nu märker man knappt att torktumlaren har varit igång i badrummet, en aningens fuktigare luft men man måste nästan veta att maskinen precis varit igång för att märka det. Och kondensorn rengörs automatiskt och än så länge verkar det funka bra. Det är annars en sak som förändrar prestandan radikalt har jag förstått.

Jag får ju fortfarande tömma kondensvattenbehållaren men det ser jag inte som några bekymmer. För oss har det inneburit en stor förbättring med vår nya torktumlare, och då har jag inte vägt in det ekonomiska överhuvudtaget.
 
Tack för tipsen om att kolla elen. Nu fick jag äntligen ändan ur och kollade upp hur tvättmaskinen är inkopplad, och det visade sig att det är en enfasmaskin som är kopplad till en trefasbrytare.
3fas%20tv%C3%A4ttmaskinen%20st%C3%A4ngd.jpg

3fas%20tv%C3%A4ttmaskinen%20%C3%B6ppen.jpg

3-fasen är säkrad med 3 x 10 A.
Desstuom finns flera lediga 230v eluttag som är säkrade på 10A på en annan grupp.

Det borde innebära att jag kan sätta en vanlig stickpropp på tvättmaskinen, köra den på vanligt 230V uttag och köra med en trefas torkare om jag vill. Kanske köpa en begagnad fastighetstorkare på blocket t.ex.?

Det borde väl också innebära att jag kan ta en vanlig 230V torkare, klippa av stickproppen, och sätta fasen på en av de två faserna som inte används i trefasbrytaren och koppla jord och nolla parallellt med tvättmaskinen. På det sättet får jag separata 10A säkringar på tvättmaskin och torktumlare.

Att en vanlig kondenstorkare verkligen ifrån sig så mycket värme hade jag inte riktigt tänkt på, men i mitt fall borde det vara en fördel eller iallafall tolererbart. Tvättstugan ligger i en ganska dåligt isolerad garagedel av huset som är rätt kall på vintern, och dessutom brukar vi köra en 2 kW värmefläkt i tvättstugan i korta stötar för att snabba på torkningen av hängande tvätt. Jag hade tänkt byta den mot en luftavfuktare men har man en torktumlare som läcker värme slår man ju två flugor i en smäll.
 
Ja, det kommer funka men du ska egentligen ha en separat noll-ledare per säkringsgrupp. Det du tänker göra nu innebär ju att du delar upp en 3-fas grupp.
 
mexitegel skrev:
Ja, det kommer funka men du ska egentligen ha en separat noll-ledare per säkringsgrupp. Det du tänker göra nu innebär ju att du delar upp en 3-fas grupp.
Hmm.. det har du ju rätt i. Då blir det en fulinstallation om man delar upp gruppen på det sättet, och fulinstallationer vill man ju helst inte ha om det går att undvika.
 
Precis, tillbaka till ritbordet.:)
Man kan väl också säga att det idag (tyvärr?) är så att de flesta TM och TT går på en fas så behovet av en tre fas grupp är rätt litet. Så du borde kunna byta ut en ledare mot en ny nolla och ta bort en säkring i centralen.

EDIT: såg nu att det är utanpåliggande kablage
 
Har själv en electrolux kondenstumlare med värmepump är helnöjd. Kostade en hel del men den drar ju 40% mindre än en vanlig.
 
Tack för alla tips och en givande diskussion. Det landade tillslut på en bättre begagnad Cylinda TK40 hos min husleverantör av det mesta, blocket. Den har samma kapacitet som tvättmaskinen, som också är en Cylinda FT20 med några år på nacken, och det går att sätta dem i en tvättpelarkonfiguration.

Dessutom var den billig, vilket är skönt då man nyss köpt hus och skrapat djupt i besparingarna. Lessnar jag på att tvättstugan blir uppvärmd av dyr el så blir det en värmepumpstumlare om några år, eller då den går sönder.
 
En tillkommande fundering angående enfas/trefas. Jag fick syn på ett trefasuttag med 230v-uttag på Clas Ohlson. Skulle det vara en bra idé att koppla loss tvättmaskinen från nuvarande brytare, montera en stickpropp och ersätta brytaren med ett sånt här uttag?

Jag tänker mig att det skulle vara en snyggare lösning än att ha en fast installation av 230v-utrustning i en trefasinstallation, samt att jag får tillgång till trefas vilket kanske kan vara användbart någon gång. Jag har idag ingen utrustning som kräver trefas.
 
  • 8872912551966.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel skrev:
Ja, det kommer funka men du ska egentligen ha en separat noll-ledare per säkringsgrupp. Det du tänker göra nu innebär ju att du delar upp en 3-fas grupp.
Sent svar.

En trefasgrupp (5 ledare) får göras om till tre enfasgrupper ute i anläggningen, men det bör tydligt framgår vid elcentralen och ute i anläggningen att trefasgruppen blir enfasgrupper ute i anläggningen.

Det finns ingen risk att nollan eller skyddsjorden blir överbelastade när en/två/tre grupp(en/erna) används, som mest kommer det gå lika mycket ström i nollan som det går i en av faserna. Det gå 0,0A i nollan samtidigt som man maxbelastar alla tre faserna (symmetriskt) samtidigt.
 
Ingen fulinstallation alltså då. Men sen jag hittade det där uttaget med trefas + enfas så känns det som ett attraktivare alternativ i och med att jag då får tillgång både till trefas och enfas och den enda begränsningen blir att man inte kan köra tvättmaskinen och tung trefasutrustning samtidigt.

Finns det några nackdelar med att sätta dit ett sånt uttag, förutom att man kanske inte kör vedklyven i tvättstugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.