Jag installerade ett nytt FTX-aggregat för ca 2 år sedan. (Fläkt Woods RDKR)
Installatören justerade in allt innan de åkte, och det fungerar riktigt bra. Dock så tycker jag att ljudet från tilluftsdonen i rummen är alltför högt. Det blir ett jobbigt ljud som man inte vill ha och det kan aldrig bli hyffsat tyst i huset.

Jag antar att de ställde in aggregatet på det luftflöde som man ska ha, vilket antagligen är ganska starkt.

Min fråga är då: Skulle man kunna sänka både till och frånluftsfläktarna lite, så att ljudet minskar i kanalerna? Krävs det att man ska ha oftimalt luftflöde ständigt?

Har varit i hus som har liknande system, men där det knappt låter något.
 
Redigerat:
Är det installerat ljuddämpare i anläggningen?
 
Flödena ska du inte ändra på, i sånt fall kan du lika gärna kasta ut aggregatet och köra med öppna fönster.

Sätt en flexibel ljuddämpare mellan aggregatet och där det ansluter till tilluftskanalen. Då tystnar det markant.

Jag har också en RDKR. Jag hade redan en fast ljuddämpare på den bef tilluftskanalen och satte därutöver en flexibel dämpare á la "Drasuten" på anslutningen mellan denna dämpare och aggregatet. Det är knäpptyst från tilluftsdonen.
 
OK Tack för dessa svar. Jag har ingen ljuddämpare, men kanske måste försöka få tag på en sådan. Ska kolla upp detta.
 
Har kollat på Fläkt Woods sida. De har en ljuddämpare som man kan beställa . Den går att få mellan 40-100 cm lång. Mitt aggregat sitter över spisen, så jag kan kanske max få plats med det som är 40 cm. Dämpar det ljudet lika bra som ett längre?
 
Vad är en flexibel dämpare?
 
Hej
Be att få se luftflödesprotokollet. Då kan du se om din anläggning eventuellt går på för högt varvtal. Om han har strypt bort väldigt mycket tryck donen över 80 Pa på varje don kan man fundera på om inte anläggningen är för snålt dimensionerad eller om fläkten går på för högt varvtal.
Tyvärr kan det vara så att han som ställt in flödena inte har gjort sitt jobb utan bara skrivit luftflödet. ett riktigt flödesprotokoll ska ge information om tryck i varje don och mätpunkt, spaltöppning i don, typ av don ( så man kan se k-faktor och få ut flödet för resp. don).
Om allt är i sin ordning kan man annars göra som tidigare förslag och sätta en flexibel ljuddämpare. Tänk dock på att den ska sitta före första avsticket, och vara demonterbar. De är sköra och av aluminium. De släpper också ljudet utåt och bör helst sitta bakom en demonterbar skiva eller på vind. Lycka till !!
 
Att Hom77
Hur blev lösningen med ljuddämparen? Jag har ett stort problem som jag inte får hjälp av byggherren med och därför är nyfiken på denna lösning.
MVH
 
Att: Mister Bempa
Är det så att man har rätt att få en flödesprotokoll? Jag har haft bekymmer med att få det från både byggherren och underantreprenören.
Har du möjligen ett bra exempel på det som du jag kan titta på? Det skulle hjälpa mig i detta missär
mvh
 
Torebo skrev:
Är det så att man har rätt att få en flödesprotokoll? Jag har haft bekymmer med att få det från både byggherren och underantreprenören.
Helt klart skall du få luftflödesprotokollen.
Protokollen är en del av ventilationsentrepenörens egenkontroll och skall i de flesta fall även lämnas in till kommunen.
Luftflödesprotokollet är även bra att ha om man i framtiden vill kontrollera hur anläggningen fungerar. annars har man inget att jämföra med.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Självklart ska du ha ett luftflödesprotokoll. Skall innehålla allt som Mister Bempa räknade upp i sin post.
Kan de inte leverera det har de förmodligen inte justerat in anläggningen. Något som brukar skvallra om att det inte är gjort är att mittkonorna på frånluftsdonen inte är låsta utan att går att snurra på.
 
Tjoa skrev:
Självklart ska du ha ett luftflödesprotokoll. Skall innehålla allt som Mister Bempa räknade upp i sin post.
Kan de inte leverera det har de förmodligen inte justerat in anläggningen. Något som brukar skvallra om att det inte är gjort är att mittkonorna på frånluftsdonen inte är låsta utan att går att snurra på.
Jag har bott i lgh snart i ett år och jag har bett om alla justeringar av luftaggregatet skriftligt dokumenterat och skickat till mig men utan resultat. PEAB o underantreprenören skjutsar mig mellan sig. Vi sover nu med fläkten av. Det gör fler av mina grannar som har samma buller problem från detta aggregat. vette fasiken vad vi kan göra åt detta. Tack för information i alla fall.
 
Du kan ringa till kommunen och be att få ut OVK protokollet. Det är offentlig handling och skall vara inskickat av behörig funktionskontrollant. En del bifogar även flödesprotokollet medans andra bara bifogar förstasidan.
Oavsett så får du fram besiktningsmannens namn och telefon och kan ringa och fråga om injusteringen/ovk.
Om det inte finns något protokoll så är det inte besiktigat och borde rimligtvis inte klarat en slutbesiktning.

Vill du ha ett exempel på hur ett flödesprotokoll kan se ut så pm:a mig mail så kan jag skicka ett.
 
För att få ner ljudet finns lite tips

Sätt fläkten på taket eller i af inte i kök el nära anslutning till kök vilket gör en del skillnad. För större skillnad så behövs en komplettering med ljuddämpare.
Notera att INGEN flexdämpare uppfyller EI15 (Boverket BBR 5:515) normen från 1:a jan för kökskanaler (jag är dock inte 100 påläst här). Det finns bara fasta som uppfyller EI15. Sätt en så lång dämpare som möjligt. Men notera att flexdämparna p g a materialet har lite annorlunda karakteristik (se faktabladen) och de har sin maxdämpning vid olika frekvenser. Är man paranoid avs buller så skulle man därmed ha en flex och en fast dämpare för att få maximal dämpning över frekvensspektrat (men notera EI15).
Välj en grov kanal för att få ner lufthastigheten i rören vilket låter i sig. För en köksfläkt tex så skulle jag undvika 125mm och gå på minst 160mm om jag kan. Dra så rakt, grovt och kort som möjligt för att minska förluster. Då kan du säkert sänka fläkthast också vilket gör att grundljudet som skall dämpas är lägre.

/Peo
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.