Hej!

Har blivit med ind.häll i nya huset. Nu undrar jag hur man lättast gör hällen ren. Det är lite fläckar som inte går bort med bara disktrasa och jif. Men det är inte heller så jag behöver använda skrapan. Det känns som om jag skulle vilja använda en grövre svamp för att få bort smutsen. Men det är kanske ingen bra ide? Tar tacksamt emot förslag på hur jag ska göra.
 
Glashälsrengöring. Finns i affären. Aldrig kört något annat men däremot har jag hört att man kan skada hällen med fel medel för att det kan vara slipmedel i.

Själv kör jag sån, och IKEA servetter (dom luddar inte) :)
 
Diskborsten och vanligt diskmedel biter på det mesta när det gäller induktionshällar.
 
Köp Mr Muscle keramikrent. Använt detta i flera år, några droppar och hällen blir som ny
 
Nimajneb skrev:
Diskborsten och vanligt diskmedel biter på det mesta när det gäller induktionshällar.
Håller med, snabbare går det inte än med diskborste och diskmedel när hällen är riktigt kladdig av stekfett.
 
  • Gilla
HarkieLasse
  • Laddar…
Kolla på ica, dom har en svamp som kallas för fläckborttagare eller nått liknande. En vit svamp i ett kompakt material, nästan som neopren. Den gör mirakel! Gör rent det mesta utan att repa, och man behöver inte använda något annat än lite varmt vatten och någon droppe diskmedel.
 
Svinto funkar och repar garanterat INTE (använder det själv) men se bara till att det löddrar ordentligt
 
  • Gilla
HBH
  • Laddar…
Börjar fundera på om ni som föreslår starka medel och rivande svampar om ni inte syftar på att rengöra en klassisk glashäll och inte en induktion.
En induktionshäll blir ju inte så varm att saker bränner fast som det gör på en gammal häll.
 
Jag har alltid använt Sidol. Testat lite olika emellanåt men alltid gått tillbaks till Sidol då jag tycker
det är mest effektivt. Drygt och effektivt.
 
Nimajneb skrev:
Börjar fundera på om ni som föreslår starka medel och rivande svampar om ni inte syftar på att rengöra en klassisk glashäll och inte en induktion.
En induktionshäll blir ju inte så varm att saker bränner fast som det gör på en gammal häll.
Om det pöser över och det kommer smuts mellan häll och gryta så bränner det fast på vår häll iaf. Slarvar man med rengöringen under stekpannan så bränner det också fast med tiden.

Ju renare man håller hällen ju mindre kraftfulla rengöringsmetoder behöver man använda.
 
mexitegel skrev:
Om det pöser över och det kommer smuts mellan häll och gryta så bränner det fast på vår häll iaf. Slarvar man med rengöringen under stekpannan så bränner det också fast med tiden.

Ju renare man håller hällen ju mindre kraftfulla rengöringsmetoder behöver man använda.
Vi har haft vår häll i snart 5år och den ser i princip oanvänd ut och vi har aldrig använt annat än vatten, diskmedel, diskborste och hushållspapper för att hålla den ren.

Jämför man med den gamla glaskeramikhällen som var i princip omöjlig att hålla ren från inbränd sörja så är det en otrolig skillnad.
 
Min är en induktionshäll haft i 7år, ser ut som ny. Men med Mr muscle så behöver man inte skrubba och ha sig, bara några droppar och en bit papper. Jag skulle aldrig våga ta diskborsten och gå loss på hällen.
 
Tack för alla tips.
 
Vet inte om det heter gulsåpa eller grönsåpa min fru använder,men det rengör hällen och sen putsar hon med vanlig glasrengörning. Funkar jätte bra
 
  • Gilla
R_P och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
För att slippa stekfett har jag hört att man kan lägga en tidning över hela hällen..... Har ingen induktion själv så jag har inte kunnat testa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.