Hej.
I vårt kök ska vi öppna upp en "serveringslucka" till vardagsrummet. Vi vet att vägen är bärande, är det någon som har några tips på vad man ska tänka på och hur man gör på bästa sätt?
/Andreas
 
plocka bort beklädnaden på ena sidan så att ni kan se var reglarna finns i förhållande till det tilltänkta hålet
sedan kan man förstärka o växla över hålet
 
Behöver man avlasta taket (staga upp) under tiden man gör avväxlingarna, eller behövs det bara när man tar bort en hel vägg?
 
troligtvis inte om du bara kapar enstaka reglar........såga med ett handsåg så känner du rätt snart om det nyper
 
Ring byggnadsnämnden i kommunen, dom är ofta (alltid ) väldigt tillmötesgående och beskriver hur du skall göra.
När jag öppnade en dörr genom en bärande vägg föreslog dom en bärande balk (av stål). Jag gjorde en preliminär ritning och de sa att det var okej (obs det kostar inget att fråga). Om det är frågan om en villa så får man nästan göra vad som helst, men någon dag säljer man och då vill man inte ha däligt samvete.
 
El_-micke skrev:
troligtvis inte om du bara kapar enstaka reglar........såga med ett handsåg så känner du rätt snart om det nyper
Man känner när det nyper:) fixade i en vind på strand vägen 2 motorsågar fastnade så en tredje behövde inhyras för att såga loss de tidigare:)... Men som svar en pinne hit eller dit spelar mindre roll egentligem så pass överdimensionerade är konstruktionerna...skall man göra det ordentligt skall man fälla in en planka typ 45*195 över minst 3 bärande reglar inkl. den man kapar. Gör man det är man safe jävligt safe.... det svär jag på....så länge man gör det seriöst......obs tänk på lasten på de 2 pinnarna som nu måste ta upp krafetn från den avkapade...Detta torde inte vara ett problem då en bärande konstruktion i 101 fall av 100 består av 2 lager gips(plywood/gips) på vaeje sida vilket ger en grym sido stabilisering....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.