Behövs bygglov för att bygga en altan runt huset? Om inte, får man bygga hur stor altan som helst? Med el utan tak? Är inte så förtjust i trädgårdsskötsel så jag skulle gärna ha en stor altan :)
 
Om du bygger en altan i marknivå eller max 50cm över marken (exakta måttet varierar lite mellan kommuner) så får du bygga den hur stor som helst. Om den är högre (eller motsvarande under marknivå) än gränsen då räknas den in i husets byggnadsyta. Och du har en gräns i detaljplanen fr hur stor byggnadsyta som tillåts på tomten.

Ett skärmtak som sitter mot huset får du bygga max 15 kvm utan bygglov.
 
Sedan är jag lite osäker, men det kan finnas regler mot att du ex. stensätter precis hela tomten, om utseendet på din tomt kraftigt avviker från omgivingen så tror jag att kommunen har möjlighet att stoppa det, men det är nog inte en bygglovsfråga då.
 
Ok, inga planer på stensättning men det lät ju bra med altanen. Då får man alltså kolla m komunen ang de 50cm.tack för svar!
 
Hej. Reglerna har ändrats pga domstolsutslag.
Om du med altan menar trädäck får du i princip bygga hur stort som helst så länge det inte är så högt så det kan byggas ett rum under, för då blir det byggnad och kräver lov.
Byggnadsnämnden vet, kolla med dom.

Om du menar terrass dvs höja marken krävs oftast marklov för högre höjd än 50cm. Olika i olika kommuner, kolla med byggnadsnämnden.
 
Reglerna ändras inte pga ett beslut i domstol. Kanske om det kommer flera liknande domar.
Jag hoppas det inte blir så för då kan alla få grannen i huvudhöjd.

Just nu tycker jag TS ska lyssna på hempularen.
 
Jag kollade för något åt sedan med byggkontoret här i Norrköping och då var gränsen om man kunde stå under det eller inte. Dvs bygglov krävs inte om man inte kan stå under trädäcket.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Det har kommit nya rättsfall. Om jag kommer ihåg ska jag posta på jobbet i morgon.
 
Hemmakatten
Det har tydligen blivit allt populärare att bygga altan och ju större desto bättre verkar det som. Altaner dubbelt så stora (eller mer!) som husets byggarea är inte ovanligt.

Vad väldigt få tänker på är den estetiska biten.I rättsfallet som haavard hänvisar till är altanbygget gräsligt fult. Man kan inte ens se hur huset ser ut.

OM man ska bygga en altan så bör man tänka på hur altanen ansluter både till huset och till omgivande tomt, vilket få verkar ha gjort. Förstår inte riktigt folk som köper hus med tomt och som sedan bygger altan och aldrig uppehåller sig på själva tomten.

En träaltan till ett putsad hus ser oftast inte bra ut alls. En altan som byggs i nivå med innergolven kan hamna en meter upp pga att husets sockel är så hög eller att man har en källare. Vid sådana hus är det oftast mycket bättre och snyggare att anlägga en uteplats i trädgården. Att lägga en slant för att få professionell hjälp av arkitekt/trädgårdsdesigner är oftast värdefullt. Och man får ett hus med altan/uteplats som man dessutom är säljbart i framtiden.

Så för att återgå till frågan lite grann så skulle det inte förvåna mig om enorma schabrak till altaner kommer att breda ut sig över stora delar av tomterna runt om i Sverige. Förhoppningsvis kommer då en lagstiftning som reglerar altanbyggen s¨å att de håller sig inom rimliga gränser bådefunktionellt och estetiskt.

Med detta något OT vill jag bara påpeka att jag inte klankar ned på TS utan detta var mer en allmän fundering.
 
Hemmakatten skrev:
Förhoppningsvis kommer då en lagstiftning som reglerar altanbyggen s¨å att de håller sig inom rimliga gränser bådefunktionellt och estetiskt.
Jag hoppas då att det aldrig kommer sådan lagstiftning. Har vi inte ett tillräckligt krångligt/petigt regelverk kring byggnation redan? För min del tycker jag att det är upp till var och en om man vill ha en "ful" och "stor" altan. Om någon granne mår illa över min stora altan kan jag faktiskt tycka att det är grannens problem!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Har vanligtvis stor respekt för vad Hemmakatten skriver men i detta fall håller jag med Alfredo till 100%. Bevare oss för kommuntjänstemän (eller nämndepolitiker) som ska sitta och "tycka" och bedöma estetik på varje altan. Har vi inte tillräckligt med förmynderi? Eller, för att undvika subjektivt tyckande för enskilda fall, ska vi införa specifika generella regler att altaner t.ex endast får vara x procent av huset ? Är det så Hemmakatten vill ha det - eller?

Om man sen ska hårddra det, för paragrafbeivrare - ska det i så fall också vara regler på hur stor gräsmatteyta det får finnas kontra grusplansyta etc - eller?

Om jag nu har en svår tomt, och vill bekläda delar av den med altan (för närvarande regelverk maxhöjd 50 cm) ska jag då inte får göra det pga av att en granne (eller kommuntjänsteman) "tycker" att det är fult ??

Borde inte jag som tomtägare/husägare få kunna bestämma själv vad som är bra/snyggt för min tomt - varför ska andra bestämma det ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag instämmer med Jokomoko. Det behövs inte fler regler, speciellt inte om altaner som kan vara ett nog så känsligt ämne mellan vissa grannar.
Säkerligen kommer det att byggas väldigt stora trädäck på tomter som inte är väldigt stora. Mindre gräsmatta att klippa men även altaner ska underhållas, till slut kommer någon att tröttna. Dessutom går det mode i det mesta, nästa generation kommer förmodligen tycka att jättealtanerna är fula och opraktiska när barnen inte har en gräsmatta att kicka boll på. Men kan vi väl låta bli deras problem? Det är garanterat inte det enda som framtida generationer kommer att sucka över och vilja riva ut och göra om för att anpassa till den rådande trenden.
 
  • Gilla
Nisslas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.