Hyr ut det som studentrum.... finns massor av annonser på blocket. Bara att kolla in prisnivåerna.
 
D
BigGitt skrev:
Teoretiskt skulle rummet kunna hyras ut för 1200:- (20% av 6000:) i hyreslägenheten.
Tankesättet ovan, skulle tvinga BR ägaren att tvinga hyra rummet för (20% av 2000:- !). = 400:-! Men om hen kan taga samma betalt , gör hen en vinst på 1200-400=800!
Behöver lexicon igen för inte fattar jag vem "hen" är... körde det i google translate och fick fram att det betyder höna. Tror du blir vräkt om du gör om bostaden till hönshus.

Om du hyr ut en bostadsrätt så har du rätt att ta ut en hyra som motsvarande hyreslägenhet i samma område borde ha kostat. Om det nu är en bostadsrätt och hyran är lägre, så kanske du teoretiskt sett gör en vinst, men det är ju inte alls säkert heller eftersom det finns en kapitalkostnad (reell eller orealiserad) associerad till lägenheten. Det är ju inte utan anledning som hyran till en bostadsrätt är lägre än en hyresrätt.
 
http://svtplay.se/v/2741265/nyhetstecken/_hen___det_nya_ordet

Hönshus av många HEN :D

//////////////////////////////////

Om det nya förslaget går genom, blir det lönsamt att bygga villor med extra lägenheter i.
Då får man i princip en del av lånet betalt av personer som hyr den.


/////////////////////////////////

Edit Har bara skummat lite.
1 rum (9-15kvm -2500-4500) i Malmö
Kollar Stockholm

Edit. Verkar vara obetydligt högre priser. Nästan samma.
Konstigt.
 
Redigerat:
Nu har jag kollat och det verkar som om regleringen av hyrans storlek efter motsvarande hyresrätt inte gäller när det uthyrda objektet är en del av uthyrarens bostad. Inte heller besittningsskyddet gäller, som jag skrev ovan.

Jag förstod alla ord som TS använde, däremot förstod jag ibland inte vad hon menade eftersom meningsbyggnaden var lite märklig.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Nu har jag kollat och det verkar som om regleringen av hyrans storlek efter motsvarande hyresrätt inte gäller när det uthyrda objektet är en del av uthyrarens bostad. Inte heller besittningsskyddet gäller, som jag skrev ovan.

Jag förstod alla ord som TS använde, däremot förstod jag ibland inte vad hon menade eftersom meningsbyggnaden var lite märklig.
Må så vara, men frågan var vad som är skäligt, och följer man den regeln lär man kunna känna sig trygg i att man har satt en skälig hyra. Ty, många är dom som fått återbetala för hög hyra till sin hyresgäst.

Skulle vara intressant om du kunde lämna lite information om vad du faktiskt kommit fram till, ty, om det enda du kommit fram till är att dessa regler inte gäller juridiskt, utan att det finns några andra de facto regler som gäller, då är nog fråga om man inte får utgå ifrån att det är dom som gäller ändå, om man inte vill riskera nyss nämnda återbetalning ;)
 
D
Fred vom Jupiter skrev:
Nu har jag kollat och det verkar som om regleringen av hyrans storlek efter motsvarande hyresrätt inte gäller när det uthyrda objektet är en del av uthyrarens bostad. Inte heller besittningsskyddet gäller, som jag skrev ovan.
Besittningsskyddet gäller inte vid uthyrning av del i uthyrarens bostad men reglerna om skälig hyra gäller (se rutan i övre högra hörnet http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/ ).
 
Det har du alldeles rätt i DIY Freak. Jag missade 55e paragrafen. Sorry!
 
BigGitt skrev:
Teoretiskt skulle rummet kunna hyras ut för 1200:- (20% av 6000:) i hyreslägenheten.
Tankesättet ovan, skulle tvinga BR ägaren att tvinga hyra rummet för (20% av 2000:- !). = 400:-! Men om hen kan taga samma betalt , gör hen en vinst på 1200-400=800!

Tydligen är lagen utformat på detta sättet idag? (Jag bara tänker, har inga rum till uthyrning).
Nej. Lagen är inte utformad så idag.

1. Det är inte så enkelt att en dubbelt så stor hyresrätt är dubbelt så dyr.
2. Vad avgiften är på en bostadsrätt är irrelevant. Om ett rum i en hyresrätt kan hyras ut för X kr/mån så kan motsvarande rum i en BR hyras ut för X kr/mån.

BigGitt skrev:
Tråden är till för att förstå varför visa grupper är emot det nya förslaget.
En länk till en artikel om "förslaget" vore kanske på sin plats.
 
DIY_freak skrev:
Besittningsskyddet gäller inte vid uthyrning av del i uthyrarens bostad men reglerna om skälig hyra gäller (se rutan i övre högra hörnet [länk] ).
Tack för länken. Den är bra.
 
Du drar tokiga slutsatser.

Som jag tolkar (den ganska begränsade) artikeln vill man underlätta för uthyrning av bostadsrätter genom att göra det möjligt att även ta hänsyn till kapitalkostnader (lån). Jag tolkar det som att bruksvärdessystemet(*) inte skall vara begränsande om man kan påvisa att man har högre kostnader för bostaden man hyr ut.

De som kan vara emot det är väl till exempel förstagångsköpare, BKN, FI och Riksbanken. Förslaget ger naturligtvis en skjuts uppåt för bostadspriserna.

(*) bruksvärdessystemet innebär att du bara får ta ut i hyra vad en jämförbar hyresrätt kostar i samma område.
 
Det kan hända att jag tolkat det fel. Synd, att det står så lite om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.