Någon som vet hur mycket man ska räkna med i kostnad för att köpa en dubbel fönsterdörr och få den installerad?
Har anmält kostnadsfritt hembesök av Mockfjärds och Wisy men någon här kanske har gjort samma grej och kan hinta lite om vad man ska räkna med?
 
Ja du, vad kostar ett snöre?

Börja med att mäta upp hur stort dörrpartiet skall vara.
Sedan kan du gå in i tillverkares/försäljares prislistor och jämföra.
T.ex. här: http://www.kaerrman.se/Kaerrman2012PrislistaKonsument 4.pdf

Sedan har jag lite personliga fördomar.
Och de gäller speciellt företag som inte kan säga/skriva ett pris utan ett "personligt" hembesök.
Gissa vad de gör när de är hemma hos dig! Fram med orderblocket. Och inga ångerveckor gäller för "specialbeställda" varor, som fönster/dörrar i icke-standardstorlekar.
 
Vad är ditt hus byggt av ? Trä, sten? Var skall dörren vara ? På långsidan av huset? Gaveln?
Som sagt man måste veta mer för att kunna svara.
 
Sen finns det lite andra delar att tänka på utöver kostnad för dörr och jobb. Finns det el eller vatten i väggen som måste flyttas? Nog så viktigt att ta reda på innan man sätter tigersågen i väggen...
 
Träfasad, dörren ska sitta på långsidan där det idag sitter ett fönster, vi tänker oss samma bredd eller något bredare än befintligt fönster. Finns inga vattenrör eller el där har vi fått veta då vi kollat med en snickare.
Sedan fattar jag att man inte kan svara ett pris bara sådär men ville höra vad andra har betalt för något liknande.
 
En normalhändig snickare plockar ut fönstret, sågar upp öppningen, monterar dörr inkl salning och foder på en arbetsdag.

Om öppningen ska breddas så att det påverkar bärande reglar kan det ta mer tid.


/Vojma
 
Är det en pardörr som du tänker på och ska du använda den som ganska frekvent passage?
Om så är fallet bör du inte välja en som är smalare än 1400, dvs en blir gångdörr med bredd 700mm.
Priset på dörr kan sedan variera beroende av utförande men räkna med att dörren hamnar på 10-15" i standardutförande och sedan monteringskostnad där du slarvigt kan sätta upp en dag.
Så lite tummen och pekfinger hamnar du runt 15-20" för en sådan historia.
 
Så 15 för dörren, 15 för arbetet?
 
Njae, han menar nog 10-15 tkr för dörren och en dags arbete för runt 5 tkr, dvs totalt 15-20 tkr. Vore väl häftigt om en dags arbete skulle kosta 15 tkr.

Om det sen räcker med en dags arbete för att fixa allt är en annan fråga.
 
Vad ska en "normal" snickare ha för typ 10 timmars jobb då, försöker jämföra med de företag som har helhetslösningar men tar men en vanlig snickare ska han ju ha betalt för att åka o köpa material och resan hit osv....Själva dörren har jag väl räknat ut landar på typ runt 20 med de mått och allt vi vill ha....
 
Bygglov?
 
Behövs ej enl kommunen.
 
Husköpare skrev:
Vad ska en "normal" snickare ha för typ 10 timmars jobb då, försöker jämföra med de företag som har helhetslösningar men tar men en vanlig snickare ska han ju ha betalt för att åka o köpa material och resan hit osv....Själva dörren har jag väl räknat ut landar på typ runt 20 med de mått och allt vi vill ha....
Du fick priset av mig för 8 timmar. Men det hamnar runt de 5000:- jag nämnde, beror lite på hur man utför arbetet då 10 tim fördelas över 2 dagar och flera resor så någon tusenlapp ytterligare kan nog dyka upp.
 
Menar du 6000 efter ROT-avdrag då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.