Nu är spångolvet nästan klart och nya golvbrunnen nästan monterad. Härnäst på programmet står att lägga golvgips samt all sätta upp extra väggreglar till cc30, sätta OSB + gips på väggarna. Egentligen borde det väl inte spela någon roll vad man börjar med, men någon här på forumet kanske sitter på någon finurlig idé som jag inte själv tänkt på?

Jo jag vet att reglarna ska sättas innan OSB:n :D
 
Som du skriver, det spelar ingen roll. Fast det som kan hända är att man inte har en syll att skruva väggskivorna i om man bygger upp golvet för högt. Så jag hade nog satt skivorna först i de flesta fall.
 
Tack Jon, du är en klippa! :D
 
De nada. :)
 
Nu när spångolvet ligger klart så märker man ju att det kan vara en viss liten nivåskillnad mellan de nya skivbitarnar och de gamla, kanske 0,5-1,0mm på något ställe. Ska man spackla innan man lägger golvgipset?

 
Du hade tänkt limma gipset, eller hur? För den typ av lim som används för att limma gips kammar man ut med en tandspackel. Då tas alla ojämnheter upp. Så nix, du behöver inte bekymra dig om nivåskillnaden.
 
jon_h skrev:
Du hade tänkt limma gipset, eller hur? För den typ av lim som används för att limma gips kammar man ut med en tandspackel. Då tas alla ojämnheter upp. Så nix, du behöver inte bekymra dig om nivåskillnaden.
Stämmer bra! Limma - lägga skivor - skruva skivor - ta bort skruvarna - blanda välling
(Pappaledig & Badrumsrenoverare när lillan sover)
 
Ok, en till fråga. Måste man lägga golvgipset åt samma håll som golvspånet? Måtten på skivorna är väl 600x2400mm och mitt badrum är 2,6x1,6m. Känns lite oekonomiskt att bara kunna använda 60% av skivan och sen kasta resten. Vill hellst lägga dem tvärtemot golvspånet, men då blir det längdsmed reglarna....
 
Mattias Bjb skrev:
Ok, en till fråga. Måste man lägga golvgipset åt samma håll som golvspånet? Måtten på skivorna är väl 600x2400mm och mitt badrum är 2,6x1,6m. Känns lite oekonomiskt att bara kunna använda 60% av skivan och sen kasta resten. Vill hellst lägga dem tvärtemot golvspånet, men då blir det längdsmed reglarna....
I ditt fall kan du vända gipset som du vill, du har 30 c/c på reglarna och därigenom är det inte så petigt.
 
jon_h skrev:
I ditt fall kan du vända gipset som du vill, du har 30 c/c på reglarna och därigenom är det inte så petigt.
Nä jag har cc60. :(
 
Just det ja, blandade ihop dig med DanielF. Men du ska å andra sidan flytspackla ovanpå gipsen, inte sant? Jag tror verkligen inte att det blir några problem att köra tvärs skivorna, men det är ju inte helt by the book.
 
Vi får se hur det blir....

Har tidigare köpt Ardex S48, 5 kg för strax under femhundringen :-/. Finns det något billigare till väggipset?
 
Jadå, Schönox FS eller Lip Flexicol til expel. Alla större tillverkare har någon produkt för det här ändamålet.
 
Tack, ska kolla upp det.

En fråga till, kan man dela gipset i en underdel och en överdel med OSB bakom, eller måste gipsskivorna vara hela från golv till tak?
Det var ett jäkla krångel att få upp OSB:n för trappen och in genom den lilla badrumsdörren, det blir ju inte enklare med gipset som är lite tyngre :-/
 
Du kan dela gipsskivorna, men jag tycker att det är onödigt. Fler skarvar. Plus att du redan har en ganska klen vägg. Jag hade inte gjort det, men det funkar säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.